Planlegg markedsaktivitetene for 2025

plan2025-banner02

2024 er på hell og tiden er inne for å sette neste års plan. En vurdering av strategi, mål og målgrupper er gjerne også på sin plass. Vi har satt sammen en pakke med resurser for dette som du kan laste ned helt gratis.

Viktigheten av en en god markedsplan

En veldefinert markedsplan er viktig for å holde fokus og få kontroll på alle aktiviteter gjennom året. Ved å legge inn alle aktiviteter, på tvers avdelinger, blir det lettere for alle å få oversikt og se muligheter. Eksempler kan være messer hvor salg trenger materiell fra marked. Eller at kundesenteret har behov for innsikt i markedsaktiviteter for å svare på henvendelser fra kunder. Ved å få aktivitetene "ned på papiret", og visualisert i en plan, legges det til rette for at aktivitetene kan bli godt koordinert.

Markedsplanen kan lages i Excel, eller i andre systemer som Plandisk el. I Plandisk kan du legge opp aktivitetene som et årshjul med forskjellige ringer som kan representere forskjellige avdelinger, fokusområder, målgrupper el. Et årshjul i Plandisk, for første halvår i 2025, kan se slik ut:

Plandisc årshjul

Som en Excel-fil kan det settes opp slik:

 

Markedsplan

Last ned vår mal for markedsplan.

For å sikre at hver enkelt kampanje blir satt for suksess er det også smart å ta i bruk en kampanjebrief. Denne sørger for at fokus, mål og målgrupper blir konkretisert og tydelig for alle involverte. 

Identifisering av mål og målgrupper

For å oppnå ønskede resultater er det kritisk å identifisere klare mål og målgrupper. Dette innebærer å forstå hvem kundene dine er, hva de trenger, og hvordan du best kan nå dem. Kanskje dere har nye satsningsområder hvor det blir viktig å nå nye målgrupper i 2025. Eller dere ser at årets aktiviteter ikke responderer godt nok? Da kan det være smart å gjøre en ny vurdering her.

Les mer om hvordan du definerer gode Buyer Personas.

Å sette klare mål er viktig. Både for å bestemme retning for markedsaktivitetene, og for å sikre intern enighet, om hvorfor vi gjør det vi gjør, og hva vi kan forvente. Ved å definere spesifikke, målbare, oppnåelige, relevante og tidsbestemte (SMART) mål, kan du bedre spore fremgangen din og justere strategiene dine etter behov.


Utvikling av en effektiv innholdsstrategi

En effektiv innholdsstrategi er avgjørende for å engasjere målgruppen og bygge merkevarebevissthet. Dette innebærer å skape innhold som er relevant, verdifullt og tilpasset målgruppens preferanser og behov.

Vurder å bruke en blanding av ulike typer innhold, som nyhetsbrev, blogginnlegg, videoer, podcast ol, for å nå ut til målgruppen i ulike plattformer.

Les mer om å skrive for målgruppen.

Implementering av digitale markedsføringsverktøy

Som en del av plan og budsjett for neste år kan en vurdering av nye, og eksisterende, markedsføringsverktøy være aktuelt. Med stadig flere muligheter innen KI er det smart å se på hvordan bedriften skal bruke, og evt ikke bruke, dette neste år. 

Les mer om Hvordan sette retningslinjer for bruk av KI her.

Dagens markedsføring krever produksjon av mye innhold. Samtidig forventer målgruppen stadig mer relevant innhold og raske svar. Løsningen kan være bruk av automatiske arbeidsflyter, smart innhold og KI for å effektivisere arbeidsdagen og sikre gode resultater i 2025.

Les mer om Hvordan du kan effektivisere markedsavdelingen med HubSpot her.

For noen bedrifter vil det også være aktuelt å bruke et byrå for enkelte deler av arbeidet, les mer om dette her: Når bør man outsource markedsføring til et byrå, og hva?

Hvordan måle og analysere suksess

Måling og analyse av suksess er kritisk for å forstå effektiviteten av markedsføringsinnsatsene dine. Bruk KPIer (Key Performance Indicators) som konverteringsrater, trafikk, engasjement og ROI for å evaluere resultatene dine.

Regelmessige analyser gir innsikt i hva som fungerer og hva som ikke gjør det, slik at du kan justere strategiene dine for å oppnå bedre resultater.

Les mer om Hvordan rapportere effektivt på viktige KPI-er

Klar for å komme i gang?

Vi har satt sammen en pakke med nyttige ressurser for å sette strategi, smarte mål og markedsplan for å starte 2025 med best mulig utgangspunkt.

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook