Mal for effektiv kampanjeplanlegging
Publisert 25. november 2024 | av Kjersti Bakke – 4 minutter lesetid.
Ofte ser vi at god planlegging av en kampanje er avgjørende for å nå ønskede resultater. Se hvordan vi bruker malen kampanjebrief i oppsett av kampanje, for blant annet å bestemme hva vi skal oppnå. Registrer deg og få tilsendt vår mal.
En god plan er viktig for å oppnå ønsket resultat
En vellykket kampanje starter alltid med en god strategi og plan. Dette skal kampanjebriefen bidra til. Ved å gi føringer for hva som skal planlegges er du på god vei.
Dokumentet fylles gjerne ut i samarbeid med alle involverte parter, som f eks produktsjefer og selgere. De skal være med å bidra til å definere målsetning, målgruppe og fokus for kampanjen. I tillegg skal de bidra med innhold, eller innspill til innhold, som skal brukes.
Når den er fylt ut vil kampanjebriefen gi et helhetlig bilde av kampanjen. Ved å spesifisere dette på forhånd, eliminerer man rom for misforståelser og sikrer at alle er enige om kampanjens fokus og retning.
Innholdet i Kampanjebriefen
Malen er tenkt å kunne brukes i alle typer kampanjer. Det innebærer at ikke alle feltene er like viktige hver gang. Det som alltid bør være med er informasjon som:
- Periode, sier noe om når ting må være på plass, og hvor lenge vi skal rapportere på oppnådde resultater.
- Målsetning, som sier noe om hva vi skal måle av handlinger.
- Målgruppe, for å velge rett kanal.
- Innhold og fokus.
Nedenfor finner du eksempler på hvordan du kan bruke de forskjellige feltene.
Kampanjenavn
Navnet bør være så beskrivende at man forstår hva kampanjen omfatter, hvem som er målgruppen og tidspunkt for kampanjen. Dersom dette er en kampanje som er definert i et årshjul, eller i en markedsplan, er det fint å bruke det navnet som er beskrevet der. Gode regler for navngiving kan gjøre det enklere å finne tilbake til gjennomførte kampanjer. Navnet bør videreføres i de forskjellige kanalene hvor kampanjen settes opp.
Eksempel på kampanjenavn kan være:
Lansering | Produktnavn | Målgruppe | Måned / eventuelt start- og sluttdato
Dette kan så videreføres i de aktuelle kampanjene hvor man legger til fokus i kampanjen.
I Google Ads vil det f eks se slik ut:
- Søkeordkampanje: Søk | Lansering | Produktnavn | Målgruppe | Måned / eventuelt start- og sluttdato
- Performance Max: PM | Lansering | Produktnavn | Målgruppe | Måned / eventuelt start- og sluttdato
På LinkedIn eller Meta vil det f eks se slik ut:
- Målet er videovisninger: Awareness | Videovisninger | Lansering | Produktnavn | Målgruppe | Måned / eventuelt start- og sluttdato
- Målet er å skaffe Lead: Leads | Lansering | Produktnavn | Målgruppe | Måned / eventuelt start- og sluttdato
Periode
Spesifiserer tidspunkt for start og slutt. Vær tydelige på hvor lang tid i forkant av oppstart nødvendig materialer skal være på plass. Spesifiser også hvor materialene skal lagres og hvem som er ansvarlig.
Målsetning
Klare mål er viktig for enhver kampanje, og en viktig ting å definere i forkant. Ved å definere hva man skal oppnås blir det også mulig å evaluere kampanjens effekt i etterkant. Alle involverte bør være godt kjent med målsetningen. Dette gir også viktig informasjon til den som skal sette opp sporing av kampanjen.
Målsetning skal være kvantitative og deles gjerne inn i harde og myke mål:
- Harde mål: Kjøpt et produkt, registrert seg for noe etc.
- Myke mål: Lest en artikkel, sett mer enn 50% av en video etc.
En effektiv kampanjebrief oppmuntrer til mål som er SMARTe:
- Spesifikke
- Målbare
- Oppnåelige
- Relevante
- Tidsbestemte
Eks på SMARTe mål:
- Selge 100 produkter i løpet av kampanjeperioden.
- Få 50 deltagere til lansering av produktet.
Disse kriteriene gjør det enklere å sette opp tydelige målepunkter som kan gi innsikt i kampanjens prestasjon og verdien av investeringen. Du kan lese artikkelen vår om Hvordan sette SMARTe mål.
Beskrivelse
Her beskrives fokuset med kampanjen. Dette feltet kan brukes hvis ikke kampanjenavnet er utfyllende nok.
Målgruppe
Hvem skal kampanjen rette seg mot. Dette er med på å si noe om type innhold, formater og hvilke kanaler som skal brukes. Er f eks målgruppen kun eksisterende kunder, vil det fokuseres på andre kanaler enn om man skal nå nye kunder.
Kampanjeprodukt / -tjeneste
Beskriv hvilke produkter / tjenester som er med i kampanjen. Skal det f eks linkes til nettsiden bør linkene ligger her. Skal det settes opp en dedikert landingsside må den være klar i god tid før start.
Insentiver
Hva er motivasjonen for at målgruppen skal gjøre det vi vil at de skal gjøre. Er det produkter, kan det være en rabatt. Er det en tjeneste kan det være en gratis analyse, eller nedlasting av en ressurs. Som f eks denne kampanjebriefen :-)
Unike salgsargumenter
Hva er det som gjør at målgruppen skal velge dine produkter / tjenester. Her er målgruppens ulike utfordringer viktige for å lage gode salgsargumenter. De som er i dialog med kundene, som salg eller kundesenter, er ofte de som vet hvor skoen trykker for kundene.
Pris
Pris på produktet / tjensten.
Betingelser
Dette kan være nedsatt pris i en periode, minimum kvantum, så lenge lageret rekker, osv.
Sett sporing før kampanjen starter
En kampanje uten sporing er som å hive penger ut av vinduet. Du vil jo gjerne vite om kampanjen hadde en effekt. Og du vil gjerne gjør justeringer underveis hvis det blir nødvendig.
Når kampanjemålene er satt, er det kritisk å sikre at sporingene opprettes før kampanjen går live. Dette inkluderer oppsett av dashboard/rapporter som henter inne informasjon om hvor mange som har utført handlingene vi ønsket. Det kan være sporing i Google Analytics, CRM eller andre verktøy.
Ved å ha på plass gode sporingsmekanismer fra starten kan du følge kampanjens ytelse og justere der det trengs, samtidig som du dokumenterer suksesser og områder for forbedring.
Kampanjebrief og klare mål setter deg opp for suksess
Planlegging, klare mål, sporings og rapporter som visualiserer resultater, er fundamentet for å lykkes.
Ta deg tid til å definere kampanjens elementer – og du vil ha de beste forutsetningene for å oppnå resultater som virkelig betyr noe.
Last ned vår kampanjebrief!
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.