Hvordan lage din egen Buyer Persona

BPBildeBloggFor å produsere godt innhold må du vite hvem du snakker til. Vet du ikke hvem målgruppen din er bør du legge ned litt arbeid i å finne det ut. Den beste måten å gjøre det på er å lage en persona. 

Hva er en Buyer Persona?

Buyer Persona er fiktive personer som representerer din(e) ideelle kunde(r). De hjelper deg med å forstå eksisterende og potensielle kunder bedre. Dette gjør det enklere for deg å skreddersy og målrette innholdet til de spesifikke behovene, oppføringene og bekymringene til ulike grupper.

Hvordan lage en Buyer Persona?

De sterkeste Buyer Personas er basert på markedsundersøkelser og innsikt du samler fra din faktiske kundebase Avhengig av din virksomhet, kan du ha så få som en eller to personas, eller så mange som 10 eller 20. Er det flere personer involvert i kjøpsprosessen, bør du ha en persona for hver beslutningstaker.

Vårt råd er allikevel at du starter lite og ikke definerer mer enn en eller to til å begynne med.

HubSpot, markedsleder innen marketing automation, har laget et svært godt verktøy for utarbeidelse av personas. Du finner verktøyet via www.hubspot.com/make-my-persona

Vi har laget en mal du fritt kan benytte.

I malen vi har laget vil du finne eksempler på hvordan du lager en buyer persona og hvilke spørsmål du skal legge vekt på. Det er satt av plass til å bygge tre personas, men trenger du flere er det bare å kopiere opp slidene i malen.

Vi håper malen kommer til nytte og ønsker deg lykke til.

Trenger du hjelp kan du bestille en gratis konsultasjon med oss.

Lykke til med arbeidet!

Last ned vår gratis ebok: "Hvordan lage Buyer Personas"

 

 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.