Skriv innhold for målgruppen
Publisert 5. september 2024 | av Ina Svarstad – 4 minutter lesetid.
Godt innhold er viktig for å treffe rett med digital markedsføring i dag. Lær hvordan du engasjerer målgruppen din med målrettet innholdsmarkedsføring.
Forstå din målgruppe
For å skape innhold som treffer målgruppen, må du først bli kjent med dem, deres behov og ønsker. Hvis du ikke allerede har utviklet Buyer Personas er det en fin start. En Buyer Persona er en semi-fiktiv representasjon av din målgruppe. Ved å ha dette på plass blir det enklere å visualisere og forstå målgruppens utfordringer og hvordan ditt innhold kan løse disse.
Måter å bli kjent med målgruppen:
- Analyser målgruppen gjennom egne kanaler, nettside, sosiale medier ol.
- Få inspill fra salg, kundesenter, og andre i bedriften som er i dialog med leads og kunder.
- Gjennomfør undersøkelser/intervjuer med målgruppen.
Det er viktig å ikke bare forstå hvem de er (alder, kjønn, stillingstittel el), men også:
- Hvilke utfordringer og ønsker de har.
- Adferd.
- Hvilke kanaler de er i.
- Hvilke formater de foretrekker (video, blogg, podcast, kort eller langt innhold).
Lag en innholdsstrategi
Ta utgangspunkt i målgruppens behov og utfordringer og se på hvordan dere kan lage innhold som svarer på dette. Se også på hva konkurrentene gjør, og ikke gjør. Hvordan kan deres innhold skille seg ut? Kanskje det er en åpning for å være en stemme i bransjen som mangler? Ta også med i beregningen hvilke ressurser dere har til rådighet, og gjør en vurdering på om det skal brukes ressurser utenfra.
En strategi bør inneholde:
- Målet med innholdsproduksjonen.
- Hva dere skal, og ikke skal, skrive om.
- Hvilke kanaler dere skal bruke.
Strategien bør også inkludere en publiseringsplan som sikrer regelmessig og enhetlig kommunikasjon. Husk at innholdet skal hjelpe målgruppen å løse problemer eller oppnå mål, noe som bygger tillit og posisjonerer merkevaren som en troverdig ressurs.
Les mer om å lage en innholdsstrategi.
Sett en Tone of Voice
Bruk av riktige ord, og tone, er viktig både for å skape relasjon med målgruppen, og for søkemotoroptimalisering (SEO). Mange bedrifter bruker et for fagtungt og fremmedgjørende språk når de snakker til målgruppen. Ved å sette en klar Tone of Voice vil bedriften kunne snakke med én og samme stemme. En Tone of Voice bør inneholde:
- Tone og personlighet
Skal tonen være profesjonell, uformelt, humoristisk, vennlig el? Dette bør samsvare med merkevarens kjerneverdier og hvem bedriften skal være for målgruppen. - Vokabular og språkbruk
Hvilket vokabular vil målgruppen respondere best på? Skal språket være enkelt og tilgjengelig, mer teknisk og fagtungt, eller et sted i mellom? - Stil og følelsesmessig appell
Her bestemmer du hva som skal legges vekt på i innholdet for å engasjere og knytte relasjoner til målgruppen. Skal målgruppen føle seg inspirert, ivaretatt, underholdt eller informert? - Retningslinjer og eksempler
Ved å utvikle konkrete eksempler som viser riktig, og feil, bruk blir det lettere for de som skal lage innholdet å holde seg til praksisen.
Gjør en Content Audit
For å komme i gang med en innholdsplan er det smart å gjennomføre en Content Audit. En Content Audit er en prosess for å få oversikt, evaluere og finne mangler i innholdet som finnes fra før. En del av prosessen går ut på å snakke med alle i bedriften som er i dialog med kunde, og/eller jobber med innhold. Det er smart å starte her for raskt å kommer i gang med å få oversikt over hva som eksisterer. Ofte vil man finne mye bra innhold som bare brukes internt, og som enkelt kan gjøres om til hjelpsomt innhold for målgruppen.
En Content Audit består av å:
- Identifisere eksisterende innhold.
- Kategorisere det etter kvalitet og hvor det passer i kjøpsreisen (Bevisstgjøring, Vurdering, Beslutning).
- Evaluere og lage en plan for eksisterende og manglende innhold.
Les mer om hvordan gjennomføre en Content Audit.
Engasjer gjennom storytelling
Storytelling, eller historiefortelling, er en kraftfull måte å engasjere publikum på, da det skaper en følelsesmessig kobling til merkevaren. Ved å bruke historiefortelling kan du effektivt formidle merkevarens verdier og vise hvordan deres produkter, eller tjenestene, kan påvirke kundenes liv.
Gode eksempler på historiefortelling:
- Fortell om bedriftens "hvorfor". La grunnlegger fortelle om hvordan og hvorfor bedriften ble til. Kanskje det var et hull i markedet. Eller en utfordring det ikke fantes en god løsning eller produkt for.
- Vis "behind the scenes", og la målgruppen bli kjent med menneskene bak merkevaren.
- Referanser og kundecaser som forteller hvilken betydningen bedriftens produkter, eller tjenester, har hatt for kunden.
Gode historier huskes bedre og deles oftere, noe som kan øke rekkevidden og engasjementet på innholdet ditt. Sørg for at historiene er autentiske og gir verdi, slik at de styrker forholdet til målgruppen.
Mål suksess og juster strategien
Det er viktig å måle hvordan innholdet presterer, slik at du kan forstå hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Analyser data som trafikk, engasjement, konverteringsrate og delinger for å få innsikt i innholdets effekt.
Bruk denne innsikten til å finjustere og tilpasse innholdsstrategien. Vær villig til å eksperimentere og gjøre endringer basert på målgruppens respons. Kontinuerlig optimalisering sikrer at strategien forblir relevant og effektiv.
Klar for å komme igang?
Last ned våre maler for innholdsstrategi, Tone of Voice og Content Audit.