Hvordan rapportere effektivt på viktige KPI-er
Publisert 25. januar 2022 | av Kjersti Bakke – 4 minutter lesetid.
Ønsker du å lage rapporter som samler alle viktige KPI-er ett sted. Som hjelper deg å sette sammen dataene på en forståelig måte? Les om de mange fordelene med å ta i bruk Google Looker Studio - tidligere Google Datastudio
Fordelen med digitale dashboard
I dag har vi god tilgang til data. Og vi har mye data, noe som kan gjøre det vanskelig å finne frem til riktig data. En annen utfordringen er at de ofte ligger i forskjellige systemer, og vi har problemer med å samle de ett sted uten en stor manuell jobb som gjentas hver gang en rapport skal lages.
Internasjonale undersøkelser utført av HubSpot viser at en markedsfører bruker i gjennomsnitt 16 forskjellige systemer i sitt arbeid. Og noen av disse systemene registrerer resultater av kampanjer og aktiviteter. I tillegg er ofte behovet internt forskjellige, fra avdeling til avdeling, på hvilke KPI-er og resultater man er opptatt av.
Hva om du kan sette opp dashboards for hver enkelt mottaker av disse rapportene, og som i tillegg er skreddersydd for deres behov?
Velkommen til Googles Looker Studio
Google lanserte verktøyet world wide i 2016. Da het det Google Datastudio. Det er gratis, kommer med flere rapportmaler og kan kobles til en mengde datakilder. Rapportene gjør det enklere å visualisere oppnådde resultater, også for de som ikke jobber med markedsføring til daglig.
Som med andre Google-verktøy så krever det tid og innsats for å komme inn i det. Men når du har først fått til de første koblingene og hentet ut de første dataene, vil du være i stand til å gi uvurderlig innsikt for ulike avdelinger / team i virksomheten din.
Hva kan du gjøre med Looker Studio
Det finnes flere koblinger. Noen er gratis og andre må du betale for. Det er enkelt å få oversikt når du går inn i Datastudio og velger Datakilder i menyen.
Google connectors
Først får du opp de som er gjort tilgjengelig av Google. Disse er gratis å ta i bruk. Det finnes mer enn 20 Google-koblinger som er gratis å bruke. Dette er kun et utvalg:
- Google Analytics 4
- Google Search Console
- Google Ads
- Google regneark
- Google Survey
- YouTube
Partner connector
Det finnes utallige andre kilder du kan hente data fra. Disse er laget av andre og du må som regel betale for. I de fleste tilfeller kan du få en prøveperiode på to uker. Utvalget er stort og det finnes mer enn 900 koblinger å velge mellom. Av de som vi bruker for våre kunder er:
- HubSpot
- SEMrush
Og du kan bygge din egen kobling hvis du ønsker.
De alle fleste bedriftene, som lager koblinger til andre kilder, har også laget sine egne utgaver av koblinger til Google sine verktøy. Og de leverer skreddersydde avanserte rapporter du kan komme raskt i gang med.
Og finnes det ikke en kobling til ditt verktøy, kan du ta i bruk Google regneark som kobles til et dashboard. Da kan du oppdatere tallene i dashboardet via dette regnearket.
Er du mer teknisk kan du komme i gang med å lage din egen kobling. Hvem vet, kanskje du kan begynne å selge den via Partner Connector? :-)
Alle data ett sted gir deg større muligheter
Du kan lage skreddersydde dashboard for ledelsen, salgsteamet, kundesenter og / eller markedsavdelingen.
I dashboardet kan du legge til rette for at de kan endre tidsrom selv. Så lenge du har tall tilgjengelig er det ingen begrensninger for hvor langt tilbake du kan gå.
- Du kan sammenligne med samme periode forrige uke, måned eller år.
- Du kan filtrere dataene på dato, størrelse ut fra tall eller type ut fra kategorier.
- Du kan hente inn segmenter du har satt opp i Google Analytics, kun ved ett tastetrykk.
Hva med å hente opp et dashboard på storskjerm som viser tall fra nettsiden om hvor mange som besøker, hvor mange blir en lead og hvor mange handler eller registrerer seg for ett event?
Høres dette spennende ut og du ønsker å vite mer?
I Dikom er vi opptatt av å levere verdi til våre kunder og har satt opp rapporter i Looker Studio som de har tilgang til. Det betyr at de kan følge med på aktiviteter gjennom måneden og selv sammenligne med tidligere aktiviteter.
Ønsker du hjelp til å komme i gang med Looker Studio? Fyll inn skjema så tar jeg kontakt for et uforpliktende møte.
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.