Friksjonsfritt salg og markedsføring i en vanskelig tid

Friksjonsfritt salgMange bedrifter opplever fortsatt nedsatt aktivitet og det kan være vanskelig å skaffe nye kunder. Så hva gjør man da? Med friksjonsfritt salg mener vi salg som går så sømløst som mulig og med minst mulig hindringer. Vi har skrevet litt om salg og markedsføring i en utfordrende tid.

Vi ser at det er viktig å ikke strupe markedsføringsaktivitetene i disse tider. De aller fleste bedrifter har blitt berørt av korona, enten det er direkte ved mangler på oppdrag og kunder eller om det er fordi leverandøren sliter. Det som riktignok kan være viktig nå er å kanskje legge om strategien. Nå som rekordmange søker etter det meste på nett før de tar et valg, er synlighet og digital tilstedeværelse viktigere enn noensinne. 

 

Vi tar en rask oppsummering av situasjonen:

  • Covid-19 endret alles virkelighet dramatisk og vi justerte opp våre digitale aktiviteter 
  • Dine digitale aktiviteter som bedrift må i dag møte folk der de er på nett og i sosiale medier
  • I dag skjer endringer i den digitale verden raskere enn noensinne, her gjelder det å følge nøye med 

 

5 tips til aktiviteter du bør tenke på innen salg og markedsføring i dag

Vi har fokusert på de fem tipsene vi mener bør være av prioritet for salg og markedsføring i dag. 

 

1. Inbound marketing

Her passer Inbound marketing helt perfekt inn. Folk er i dag langt mer aktive på nett og i sosiale medier enn før pandemien. Å levere et budskap som er relevant, personlig og nyttig der kundene dine er på nett er helt essensielt i dag. Har du ikke tatt en gjennomgang av firmaets interne rutiner når det gjelder salg, markedsføring og kundeservice enda, er det på høy tid nå. Har dere den rette teknologien for gode prosesser basert på kundereisen? Har dere en inbound strategi? Klarer dere å opprettholde en god flyt innen innholdsproduksjon for firma? Ta en gjennomgang av de som tidligere har vært i kontakt, lastet ned en mal e.l og ikke konvertert, kanskje de er klare nå? Viktige spørsmål å ta stilling til i dag for å oppnå friksjonsfritt salg og markedsføring etter en global krise.

 

2. Bruk video

Har dere ikke laget video før, er tiden inne for å starte nå. En viktig faktor er at video er et medie som blir prioritert vist i sosiale medier og skaper engasjement for målgruppen. Video på nettsiden din som enkelt forklarer hvilke produkter og eller tjenester dere leverer, vil også være med på å gi besøkende en god opplevelse. I tillegg vil dere rangere bedre i søk. Vi har også skrevet mer om hvordan du kommer i gang med videoproduksjon . Utstyr til videoproduksjon trenger ikke å være dyrt og du trenger ikke å være ekspert for å komme i gang, trenger du tips til utstyr, har vi skrevet litt om det også. Siden vi alle fortsatt blir oppfordret til å holde avstand og alle store arrangementer som events, messer og konferanser er utsatt, vil folk sette pris på video i e-post f.eks. Det finnes flere gode applikasjoner for dette formålet du enkelt kan laste ned og bruke. Vidyard og Loom er to gode applikasjoner du kan vurdere å bruke. Alle ønsker i dag mer personlig kommunikasjon siden vi er mer isolert, så det er egentlig bare å sette i gang. 

 

3. Sørg for at siden er optimalisert for mobil

Nå er tiden inne for å forsikre deg om at nettsiden din er mobilvennlig. Er den ikke det, er tiden inne for å investere i en som er nettopp det. Vurder om du bør bytte ditt Content Management System ( CMS ). Det er helt essensielt at siden din er brukervennlig og lynrask på mobil i disse tider. I dag er det flere mobile nettlesere enn noensinne og da vi alle var isolerte, eksploderte antallet søk på alt fra informasjon til produkter og tjenester også fra mobile enheter. I tillegg bestemte Google seg i 2018 for å premiere nettsider som var raske, ved bedre rangering i søk.

  

4. Kjøp via sosiale medier

Siden vi alle ble isolert, har sosiale medier hatt en stor økning av trafikk. Instagram for eksempel, har sett en enorm økning av engasjement innen trender som house party og trenings videoer. Facebook, Instagram og andre sosiale medier, startet for få år siden å legge til rette for at forbrukere kan enkelt kjøpe i appen bare ved å trykke på en CTA i innlegget. Er din bedrift innen smb segmentet, bør dere vurdere innlegg der målgruppen kan kjøpe dine tjenester eller produkter direkte fra plattformen de bruker. Slik sikrer du at du er der målgruppen din er og gjør det enkelt for dem å kjøpe dine tjenester eller produkter uten å forlate feeden de er i. I følge Search Engine Watch, har 72% av Instagram brukere kjøpt via plattformen, så det er vel ikke noe å lure på.

 

5. Skriv mer og publiser mer

Det er heldigvis mye du kan gjøre som koster lite eller ingenting, som å skrive mer og publisere mer innhold. Litt avhengig av hvilke produkter og eller tjenester dere leverer, bør du vurdere om det er relevant å skrive noe om hvordan dere forholder dere til kovid19, hvilke forhåndsregler dere tar, hvordan dere fortsatt trygt kan levere og hvordan målgruppen trygt kan handle fra deg. Kanskje du også har innhold som allerede er skrevet, ta det frem og modifiser det litt for å publisere på nytt. Gjenbruk er helt innafor. Dersom du ikke allerede har involvert hele teamet ditt i å produsere innhold, bør du begynne med det nå. Har dere ikke kapasitet eller kanskje dere ikke trives med å skrive, er dette noe dere bør vurdere å sette ut til et byrå.

 

Flere tips og råd?

Trenger dere råd og veiledning innen salg og markedsføring i dag, hjelper vi så gjerne! Du kan lett booke en halvtimes gratis og helt uforpliktende konsultasjon med oss ved å trykke på knappen nedenfor.

Book et møte med Kjersti

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.