Status og trender for inbound marketing
Publisert 7. oktober 2019 | av Kjersti Bakke – 4 minutter lesetid.
Rapporten "The 2018 State of Inbound" er en årlig rapport som HubSpot gir ut. Få med deg høydepunktene fra rapporten i vårt blogginnlegg.
Rapporten til HubSpot er delt inn i geografiske regioner. Vi vil ta utgangspunkt i de globale tallene og sammenligne med vår region som inkluderer firmaer fra Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) der hvor det er mulig.
I bunnen av bloggartikkelen finner du informasjon om hvordan HubSpot har innhentet tallene, og med link hvor du kan laste ned rapporten.
Inbound er blitt en global metodikk
I 2018 var inbound marketing den viktigste markedsføringsmetoden for de aller fleste virksomheter over hele verden. Respondentene i undersøkelsen, som rapporten bygger på, var sikre på at denne markedsstrategien er den riktige da de ser høyere avkastning som et resultat.
74% av respondentene svarte at de i hovedsak brukte inbound marketing strategi. I EMEA var tallene 75%
77% av de spurte i EMEA svarte "Ja" på spørsmålet "Er firmaets inbound markedsføringsstrategi effektiv?"
Hva er målet med markedsføringen?
På spørsmål om hva som er det aller viktigste med markedsføringen svarer:
- 69% at det viktigste er å konvertere leads til kunder. Tallene for EMEA er 64%
- 54% har bringe mer trafikk til nettsiden. Tallene for EMEA er noe høyere med 57%
- 44% har som mål å øke omsetningen fra eksisterende kunder. Tallene for EMEA er 44%
- Kun 42% sier at det aller viktigste er å vise til gode resultater av investeringene i markedsføring. Tallene for EMEA er enda lavere med 37%
På spørsmål om hva er de viktigste prioriteringene rundt inbound marketing prosjekter svarer:
- 61% at det viktigste er å øke organisk synlighet (SEO)
- 55% produksjon av bloggartikler
- 50% marketing automation
- 47% distribusjon av innhold
- 36% produksjon av interactive content (innhold som krever at brukeren engasjerer seg)
- 35% infografikk
- 28% online verktøy
- 26% produksjons av "how to" videoer
- 24% holde webinarer
Hva er de største utfordringene?
På spørsmål om hva som er de største utfordringene når det gjelder markedsføring svarer:
- 61% å generere trafikk og leads. Tallene for EMEA er 62%.
- 39% dokumentere resultater fra investeringene i markedsføring. Tallene for EMEA er 40%.
- 27% ha nok budsjett. Tallene for EMEA er 25%.
- 25% vedlikehold av nettsiden. Tallene for EMEA er 27%.
- 24% identifisere riktig teknologi for firmaets behov
- 23% intern opplæring
- 22% ansette folk med riktig kompetanse
- 20% målrette innhold for et internasjonalt publikum. Tallene for EMEA er23%.
De 5 største utfordringene for bedrifter i EMEA
- 62% å generere trafikk og leads.
- 40% dokumentere resultater fra investeringene i markedsføring.
- 25% ha nok budsjett.
- 27% vedlikehold av nettsiden.
- 23% målrette innhold for et internasjonalt publikum.
Budsjett og resultater
46% av de spurte sier de har større budsjetter i 2018 sammenlignet med fjoråret. 32% sier det er ingen endring, 8% har lavere og 14% vet ikke eller spørsmålet er ikke aktuelt.
Selv om bare 42% sier det viktigste med markedsføringen er å kunne dokumenter resultatene fra investeringer brukt i markedsføring, svarer 53% av de spurte at inbound marketing gir bedre resultater sammenlignet med outbound.
Distribusjonskanaler
På spørsmål om hvilke innholds-distribusjonskanaler vil man legge til de neste 12 måneder svarer:
- 45% YouTube
- 43% LinkedIn eller Xing
- 41% Facebook video
- 39% Instagram
- 24% Messaging apps (Whatsapp, Facebook Messenger etc)
- 17% Podcasts
- 13% Ingen av de nevnte
- 10% Snapchat
Last ned hele rapporten "State of Inbound".
Oppsummering
Vi ser at inbound har blitt en strategi de fleste bedrifter følger verden over. Den har størst effekt sammenlignet med outboundstrategi. Ganske logisk når vi vet at majoriteten av de som kontakter bedriften din "googlet" seg frem til deg, og mest sannsynlig har vært på nettsiden din før de kontaktet deg. Med inbound har du større kontroll på denne prosessen og det er langt enklere å måle effekten av tiltak du iverksetter.
Når 69% sier at hovedmålet med markedsføringen er å konvertere leads til kunder, vet vi at inboundstrategien er den sikreste metoden å følge da den går ut på å drive prospekter og leads gjennom en salgstrakt. Samtidig sier 61% at dette også er den største utfordringen. Inbound handler om å trekke til seg potensielle kunder ved å gi deg løsningen på gitte problemstillinger. Du må derfor vite hvem målgruppen din er og hvilke problemstillinger de har. Med inbound strategien har du verktøy som hjelper deg å finne svarene på dette og få på plass innhold som skal trekke til seg riktig publikum.
Når det er sagt passer ikke inbound for alle. Lurer du på om inboundstrategi er noe for deg og din bedrift? Ta vår test og finn det ut.
Om rapporten
Rapporten for 2018 bygger på tilbakemeldinger fra mer enn 6200 virksomheter i 99 land fra en miks av forretningsområder, størrelse og erfaring med bruk av inboundstrategi innenfor salg og markedsføring.
Hvor befant respondentene seg?
Respondentene representerte 99 bedrifter som var fordelt på:
- Nord-Amerika (NORTHAM) 14%
- Australia og New Zealand (ANZ) 6%
- Sør- og Øst-Asia (SEA) 16%
- Latin Amerika (LATAM) 36%
- Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) 28%
Hvor mange var kunde av HubSpot eller en HubSpot-partner
- 43% var HubSpot-kunde eller HubSpot-partner
- 57% var ikke HubSpot-kunde eller kunde av en HubSpot-partner
Størrelse på firmaene
Det var stor variasjon i antall ansatte blant firmaene som var representert i rapporten:
- 10% - mer enn 1000 ansatte
- 10% - mellom 201 og 1000 ansatte
- 23% - mellom 26 - 200 ansatte
- 16% - mellom 11 - 25 ansatte
- 42% - den aller største gruppen hadde mindre enn 10 ansatte
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.