Hvordan bruke Instagram i markedsføring


Hvordan bruke Instagram i markedsføring

Bruk av sosiale medier har økt kraftig det siste kvartalet da det ble eneste mulighet for mange å være sosiale. I dette innlegget vil vi dele våre tips for bruk av Instagram, og du kan laste ned vår mal for å sette strategi i sosiale kanaler.

For oss bedrifter er det tid for å være til stede og skape engasjerende innhold på målgruppens premisser. Det er ikke nødvendigvis tid for å rope "Løp og kjøp", men heller tilby verdifullt innhold, enten det er ren underholdning eller gode råd.

Kort om Instagram

Sammenlignet med andre sosiale kanaler er Instagram en visuell plattform, og opprinnelig et mer glossy magasin hvor brukerene ser etter tips, inspirasjon, eller underholdning. Den siste tiden har kanalen blitt mindre glossy og det er mer rom for å poste lengre innlegg og være mer ekte. Men visuelle gode bilder og video er fortsatt veldig viktig. Hvilket innhold som passer for din målgruppe er noe du må teste og prøve deg fram på. Men en god variasjon av bilder, video og gjerne også livesendinger er en god start.

Instagram kan deles i to. Nyhetsfeeden med poster, og Stories. Da Facebook ikke fikk kjøpt Snapchat, som fant opp stories-formatet, gikk de inn for å implementere stories på både Facebook og Instagram. Mange vil mene at Instagram har vunnet stories-krigen, og fler og fler bruker nå Instagram mer for stories enn for vanlige poster i feeden.

I motsetning til Facebook har Instagram algoritmer som i utgangspunktet gjør at du kan se alt av innhold fra de du følger, men rekkefølgen styres. Det er også en åpen plattform, så lenge man har en åpen profil, som vil si at man ikke er like avhengig av mange følgere for å nå ut. Ved riktig bruk av hashtags kan du nå ut til målgruppen din, også de som ikke følger deg.

Hvem er på instagram

I Norge er bruken av Instagram stor, og i motsetning til Facebook, så øker bruken blant alle aldre. Se tall fra 1. kvartal 2020 under.

Ipsos tall for Instagram q1 2020

 

Bruk av stories

Stories vil si etherisk innhold - innhold som forsvinner etter 24 timer. Formatet har blitt veldig populært i flere kanaler og tilbyr en annen måte å snakke med målgruppen. Her kan du gjerne være mer uformell, og leke deg mer med morsomme filter, emojis el. Det er også et fint format og promotere produkter, og nettopp fortelle en historie, enten om et produkt, din bedrift eller et event.

Les mer om stories-formatet og hvordan du kan bruke det i markedsføring i vårt blogginnlegg om dette her.

Hashtags

Hashtags kommer opprinnelig fra LinkedIn, men har blitt en veldig viktig del av Instagram. Ved å bruke hashtags gjør du ordet søkbart og klikkbart. Mange følger relevante hashtags så hvis du bruker disse på dine poster vil de dukke opp i feeden til de som følger hashtaggen. Men pass på at du bare bruker relevante hashtaggs. De skal alltid være relevante til innholdet i posten.

I et vanlig innlegg kan du bruke opptil 30, i stories opptil 7. For at hashtaggene ikke skal forstyrre for mye i posten eller storien skjuler man ofte alle, eller deler av hashtaggene. I en post gjør man det enten ved å legge inn hashtaggene etter en rekke med tegn og linjeskift, eller ved å legge hashtaggene i en kommentar under posten.

post

I Stories kan du skjule dem ved å forminske dem og gjøre dem så små at man ikke kan se dem. 

For å finne de riktige hashtaggene kan du se på hva andre bruker i din bransje, også influensere som er relevante, og du kan sjekk hvilke som brukes på www.hashitagify.me eller www.tagsfinder.com

Geotagging

Bruk også alltid geotagg. Hvis du tagger bildene dine med sted kan brukere på reise som er på utkikk etter tips komme over ditt innhold. Det kan også være brukere som følger taggen som får opp ditt innhold og kan bli inspirert til å følge deg, eller dra innom din butikk hvis du har en fysisk butikk.

Mikroblogging

Poster på Instagram har tradisjonelt vært visuelle-poster med lite tekst. Men dette har begynt å endre seg og mikroblogging har blitt populært. Så hvorfor mikroblogging? Når fokuset på "likes" blir borte er det andre former for engasjement som blir viktigere som "saves" og "shares". Med lengre innlegg blir det mer naturlig for målgruppen å lagre, dele og kommentere. Fordelen med blogg generelt er mange, og det er en fin måte å gi målgruppen noe av verdi i stedet for å poste innhold som handler om produkt og "løp og kjøp-budskap". Siden Instagram ikke gir muligheten til å linke, med mindre du har over 10 000 følgere, vil mikroblogging også gi en god mulighet til å dele deler av blogginnholdet også her. 

Før du begynner med mikroblogging på Instagram er det viktig å huske at selv om du har totalt 2200 karakterer til rådighet så vil mesteparten bli liggende under "more". Dermed er du avhengig av en god første setning som fanger målgruppens interesse.

Analyse

Som i alle andre sosiale kanaler er det viktig å analysere resultatene. Gjør mer av det som fungerer og mindre av det som ikke engasjerer. Se også til konkurrentene dine. Hva gjør de som er bra. Å sette en god strategi og tenke over hva du vil oppnå med din bedrift tilstedeværelse i kanalen, og ikke minst tenke over hvorfor målgruppen din skal følge din bedrift er viktig. Du kan lese mer om dette i innlegget: "Hvordan sette strategi i sosiale kanaler"

Vi har laget en mal om å sette strategi i sosiale medier som du kan laste ned helt gratis. Ønsker du hjelp med å sette strategi eller komme i gang med Instagram er det bare å ta kontakt.

Last ned vår mal

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook