Hvordan sette strategi i sosiale kanaler

Av Ina Svarstad - Digital markedsfører | 3 minutter lesetid | Oppdatert: 18.12.2019

Hvordan sette strategi i sosiale medierMarkedsføring i sosiale kanaler krever en strategi. Hvis du ikke vet hvem du snakker til, og ikke har en formening om hvorfor de skal følge deg, blir det vanskelig å vite hva slags innhold man skal poste. 

Uten en klar plan vil man heller ikke kunne si noe om man lykkes, og om tilstedeværelsen til bedriften i den sosiale kanalen egentlig har noe for seg. Så hvordan setter man en strategi? 


Start med kunden

Første skritt er å bli bedre kjent med målgruppen. Hvis du har en eller flere Buyer Personas for din bedrift er det en bra start. Les mer om hvordan du lager Buyer Personas for din bedrift her. Men husk også å bruke den innsikten du har i de forskjellige sosiale kanalene. Ofte kan du se at du når ulike Buyer Personas i forskjellige kanaler.

Les mer om hvordan du blir bedre kjent med målgruppen din i sosiale kanaler her.

En feil mange ofte gjør er å starte med hva bedriften ønsker å oppnå med å være i sosiale kanaler. Selv om det er viktig å tenke på dette, så bør man ikke starte der. Start med å se på hva kunden ønsker. Er det et behov hos kunden som du kan dekke? Strategien din bør ta utgangspunkt i det området hvor ditt fagfelt og ekspertise møter kundens interesser og behov.

strategi-01

Hva gjør konkurrentene

En viktig del av å sette en strategi er å undersøke hva konkurrentene gjør. Hvis du har funnet ett, eller flere områder, hvor det virker som din målgruppe i en kanal har et behov som du kan dekke, så må du også sjekke om det er noen der ute som allerede dekker dette behovet. Og i så fall, kan du gjøre det bedre, eller bør du velge noe annet? Eller en annen vinkling? For å få oversikt kan du lage et excel-skjema med konkurrentene dine,  de forskjellige målgruppene dine, kanalene de bruker og se etter en mulig åpning. Enten om det er en kanal som ikke er dekket hvor du vet at målgruppen er, eller om det er en vinkling dere kan ta som ikke konkurrentene har tatt som vil kunne fungere.

konkurrenter02

Lag en innholdsplan

Bruk det du har av historikk fra egne kanaler, og se på hva konkurrentene lager av innhold, for å få oversikt over hvilke typer innhold målgruppen din foretrekker. Video, blogg, bilder, visdomsord, infografikk, sjekklister, lengre fagartikler? Hvis det du har av historikk ikke gir tydelige nok svar på dette er det bare å prøve seg frem. Men det vil alltid være smart å sette opp en plan. Bruk markedsplanen, eller sett opp et enkelt excel-skjema med kanal, type innhold, hva som er budskapet, når det skal ut og hvem som er ansvarlig for å poste det.

Som en del av planen bør det også settes opp en liste med hvilke partnere, leverandører eller andre "helter" i bransjen du ønsker å dele innhold fra. På vår liste er blandt annet Webgruppen, Valen-Utvik og HubSpot.

Husk også at hvis du bruker Facebook eller Instagram bør du også ha med en strategi for innhold i Stories. Les mer om markedsføring ved bruk av Stories her.

 

Lag et verdiforslag

Når du har funnet ut hvem du skal nå og hvilket behov du skal dekke kan du begynne å lage et verdiforslag. Denne øvelsen er nyttig for flere ting. For det første tvinger det deg til igjen å tenke på hvorfor kunden skal følge deg. Og for det andre er det enklere når dette er satt å ha det med i planleggingen av innhold, slik at alt du, og andre i bedriften din, lager følger den samme verdien. Et verdiforslag kan være: "Følg oss på Facebook for nyttige tips og råd innen digital markedsføring".

 

Sett alt sammen til en strategi

Når jobben er gjort er det bare å sette alt sammen til et dokument slik at strategien blir tydelig og for deg, og andre som skal jobbe med markedsføring for din bedrift.

Vi har laget et skjema for å sette en strategi som du kan laste ned helt gratis og bruke som hjelp når du skal sette en strategi for dine kanaler.

 

Last ned vår mal

 

Kilde: Digital marketing institute.
Sertifiseringskurs i sosiale medier hos Webgruppen

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil

Se flere artikler: Sosiale medier