Når bør man vurdere å migrere til et nytt Content Management System (CMS)?

Av Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører | 5 minutter lesetid | Oppdatert: 26.06.2020

banner-3

Skal du migrere til et nytt CMS? Da anbefaler vi at du gjør et grundig forarbeid. En slik migrering kan bli krevende hvis man ikke er godt forberedt. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva som er lurt å vurdere i forhold til migrering til et nytt CMS. 

Når bør man vurdere å migrere til et nytt CMS?

Det at nettsiden din trenger et nytt design behøver ikke nødvendigvis bety at du trenger et nytt CMS. Opplever du at du mangler funksjonalitet som brukerne etterspør, eller du ikke kan gjøre enkle endringer selv men er avhengig av ekstern leverandør, kan det være god grunn til å vurdere nytt CMS. Da er det også grunn til å vurdere et redesign av nettsiden. Når du har tatt beslutning om at det trengs et nytt CMS bør du lage et forprosjekt som skal se på behovene og utarbeid en kravspesifikasjon som du kan dele med leverandører du innhenter pris fra. I forprosjektet er det viktig å definere hvilke behov du har for det nye systemet. Del det inn i må ha, bør ha og fint å ha. Skill også mellom krav til CMS-systemet og selve nettsiden. Selv om et CMS ikke nødvendigvis leverer funksjonalitet som brukes på nettsiden, vil det være avgjørende at CMS-systemet kan integreres med moduler som kan gi mer funksjonalitet for brukerne dine.

Vi har tidligere skrevet om hvordan du lager en kravspesifikasjon

 

Hva betyr det egentlig å migrere et CMS ?

Å migrere et CMS involverer å flytte innholdet til et nettsted eller deler av innholdet fra ett CMS til et annet. Utløsende faktor kan være at man har behov for en mer helhetlig digital tilstedeværelse som krever flere forskjellige integrasjoner enn ditt nåværende CMS-system har. Nedenfor har vi listet opp noen årsaker som kan være grunn nok til å vurdere å migrere over til et nytt CMS-system:

  • Problemer med for lav hastighet. Når vi snakker hastighet mener vi egentlig hvor lang tid det tar fra brukeren kommer inn på siden, til hele siden med alle elementer er lastet 100% inn i nettleseren. Hastighet er et vanlig problem, og hastighet er nå en viktig del av søkemotoroptimalisering. Fordi flere og flere surfer nettet fra mobil er det viktig med rask respons på nettsider. Hvis dette er det eneste problemet du har vil vi anbefale deg å ta kontakt med nåværende leverandør og høre hva de kan gjøre for å øke hastigheten på nettsiden din. 
  • Høy nedetid på server. Dette er et server-problem, men hvis ikke nåværende leverandøren har nok kapasitet på serveren kan løsningen være å flytte alt over til en annen server. Da må du også flytte til nytt CMS, og det kan være en ide å vurdere hele løsningen. Ref pkt om forprosjekt og kravspesifikasjon.
  • Manglende eller ingen support. Du bør ha en avtale om support og hva slags henvendelser som dekkes og hvor raskt. Dette kalles en Service Level Agreement (SLA). Vi har tidligere blogget om SLA og hvorfor du bør ha en slik avtale
  • Manglende teknologi til å håndtere mye trafikk. Har dere et stort nettsted som har mye trafikk hver dag, vil dette være et viktig poeng. Da bør dere ikke bare legge fokus på systemet, men også hvordan leverandøren. F eks så har HubSpot fokus på akkurat dette. De gjør mye optimalisering av systemfiler nettopp fordi det skal gå raskt og man skal kunne håndtere mye trafikk. 
  • Begrenset mulighet til å gjøre ønskede endringer. Moderne CMS-systemer har som regel gode løsninger for dette. Vi har tidligere blogget om forskjellen mellom Wordpress og HubSpot, hvor sistnevnte er den plattformen som gir deg mest på en og samme plattform.
  • Begrensede muligheter til å håndtere distribusjon av innhold. 

Her ønsker vi også presisere at migrere til et nytt CMS-system er ikke det samme som å redesigne nettstedet ditt. Å redesigne nettstedet er en estetisk prosess der man endrer design og brukeropplevelse hvor målet er å trekke til seg flere interessenter, generere flere leads og kunder samtidig som man øker engasjementet til de besøkende. 

Migrering til nytt CMS kan definitivt være en grunn til også å redesigne nettstedet. Men i hovedsak vil et nytt CMS-system gi deg nye og bedre funksjonaliteter som letter arbeidet for deg. Som enklere publisering av nytt innhold, opplasting av bilder, implementering av video, utsendelse av nyhetsbrev, integrere nettsiden med et CRM-system osv. 

 

Så hva er fordelene ved å migrere CMS systemet ditt?

Beslutningen om å migrere nettsiden din til et annet CMS system kan ha mange fordeler, vi tar for oss fem viktige grunner nedenfor:

  1. Få tilgang til bedre funksjoner og funksjonaliteter
  2. Få et optimalisert nettsted som rangerer bedre på nett
  3. En mulighet til å begynne på nytt
  4. Bedre brukeropplevelse for de ansatte
  5. Få høy sikkerhet

1. Få tilgang til bedre funksjoner og funksjonaliteter

Det å bytte til et annet CMS system kan gi deg tilgang til en leverandør som kan gi deg bedre funksjoner og funksjonaliteter. Slik kan du erstatte det gamle publiseringsverktøyet der funksjonene kanskje er irrelevante og utdaterte. Og det er ingen tvil om at bedre funksjoner også vil øke de ansattes tilfredshet og effektivitet. Hvem vil vel ikke ha fornøyde ansatte? 

web-side-bilde-boks

 

2. Få et optimalisert nettsted som rangerer bedre på nett

De fleste tradisjonelle CMS plattformer har en tendens til å raskt bli overbelastet når man legger til plugins og moduler. Noen av disse "add-ons" er veldig ressurskrevende og som et resultat kan dette medføre til at hastigheten på nettsidene reduseres kraftig. 

Vi vet jo alle hva som skjer når hastigheten på nettsidene dine reduseres. Du får irriterte besøkende som øker "bounce-rate" og du vil få dårlig rangering i søk. Deretter vil du høyst sannsynlig tape potensielle kunder. 

Så, migrering til et nytt CMS der du kan bruke alle ressursene i publiseringsverktøyet effektivt også til markedsføring og salg, vil nettsidene yte bedre og som regel vil dette øke brukeropplevelsen betydelig. 

 

3. En mulighet til å begynne på nytt

Når et nettsted yter dårlig kan det være fristende å ikke bare bytte CMS, men også å forkaste alt og begynne på nytt. Å migrere til et nytt CMS hjelper ikke bare på å pimpe opp nettsiden, men det er også en veldig fin mulighet til å lage et nytt og oppfrisket design på nettsiden din.

jobbe-02-bilde-boks

 

4. Bedre brukeropplevelse for de ansatte

Dersom du i dag bruker et CMS som har utdaterte verktøy, og som kanskje i tillegg har redusert ytelse, kan dette føre til økt frustrasjon for de ansatte. Derfor er det også viktig å involvere de ansatte i prosessen i å velge nytt CMS-system. Det er avgjørende å velge et system som støtter de funksjonene ansatte har behov for, slik at de kan gjøre en bedre og mer effektiv jobb. Dersom de ansatte opplever en langt bedre brukeropplevelse i det nye publiseringsverktøyet, vil de også garantert gjøre en bedre og mer effektiv jobb.

 

5. Få høy sikkerhet

Cybersikkerhet er garantert en av de høyeste prioriteringer til de fleste selskaper og bedrifter i dag. Vi har jo til nå observert flere høyprofilerte saker der CMS leverandører ikke har hatt tilstrekkelig fokus på sikkerhet, som har hatt direkte påvirkning på nettsikkerheten til hundrevis av store aktører. Når man migrerer til en ny leverandør av CMS, er dette din unike sjanse til å sette deg inn i leverandørens forhold til sikkerhet og slik identifisere og velge de som tilbyr høyest sikkerhet. Det beste er å velge de som leverer CMS der de har integrert SSL sertifikat og at leverandøren har satt opp systemer og prosesser som skal sikre nettstedet ditt mor hackere. Det er viktig å understreke at ingen kan gi 100% garanti på dette området. 

 

hubspot-bilde-boks

Vurderer du å migrere til et nytt CMS?

Enten du skal oppdatere din eksisterende nettside eller utvikle en helt ny, vil vi anbefale at du tar en gjennomgang av publiseringsverktøyet ditt også. Vi har satt sammen en kravspesifikasjon som hjelper deg i gang.

Last ned kravspesifikasjon

Skrevet av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører

Har mer enn 20 års erfaring som webdesigner, webprogrammerer og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot på Marketing og Sales plattformen innenfor Inbound Marketing, Marketing Software, Contextual Marketing, Agency Certification, Delivering Client Success og Inbound Sales | Digital Marketing Certification og Search Marketing hos Digital Marketing Institute. Google Sertifisering i Google Analytics og Google Ads Search Foundation og Advanced | Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.
Se min LinkedIn-profil

Se flere artikler: Nettside, HubSpot