Hva er digital markedsføring?

Hva er digital markedsføring

Hva er egentlig digital markedsføring og hvor skal man starte? Vi går gjennom det grunnleggende, og hva man bør ha på plass, enten du jobber B2B eller B2C.

Digital markedsføring omfatter all markedsføring i digitale kanaler. Sammenlignet med tradisjonell markedsføring er den største forskjellen at prosessen er snudd slik at det er målgruppen som på mange måter er den aktive parten. Der vi før fikk vite om produkter og tjenester vi hadde behov for via annonser i magasiner, plakater i bybildet el, vil vi nå i stor grad søke etter løsninger på våre utfordringer i Google. Sammen med de andre digitale kanalene, som sosiale medier, nyhetsbrev ol vil mye av kjøpsreisen skje via digitale kanaler.

 

Inbound og Outbound

Digital markedsføring på sitt beste fungerer ved å tiltrekke seg målgruppen heller enn å rope ut budskapet sitt og håpe at noen vil lytte. Denne strategien, også kalt Inbound-metodikken, gjøres i hovedsak ved å produsere innhold som svarer på målgruppens spørsmål og utfordringer hvor bedriftens produkter eller tjenester kan være løsningen. Ofte jobber man både inbound og outbound. Mens inbound kan omfatte blogg om temaer som målgruppen din søker på, kan outbound være annonser i sosiale medier, Google display el, for å spre budskapet om hvem du er, og hva du kan bidra med, plassert foran din målgruppe der de er.

Når innhold for de forskjellige delene av kundereisen settes i system vil de digitale kanalene jobbe for deg med å konvertere en besøkende til en kunde og en kunde til en ambassadør for merkevaren.

Les mer om hvordan få på plass en digital strategi her.

 

Buyer Personas

For å tiltrekke seg ønsket målgruppe må man først vite hvem dette er og hvilke behov, ønsker og utfordringer, de har som din bedrift kan hjelpe med. Ved å lage klare Buyer Personas for din bedrift blir det enklere for alle i bedriften å vite hvem de jobber mot, og det blir enklere å lage rett strategi og rett innhold.

Les mer om hvordan du lager gode Buyer Personas for din bedrift her.

 

Digitale kanaler

Det er mange digitale kanaler å ta i bruk. Valg av kanaler bør baseres på hvor målgruppen befinner seg og hvor de vil være mottakelige for innhold fra din bedrift. 

Viktige digitale kanaler å ta i bruk:

  • Sosiale medier
  • Google
  • Nyhetsbrev
  • Andre digitale publiseringer relevante for dine produkter/tjenester.

Å være synlig i Google vil være viktig for de fleste, uavhengig av om du jobber B2B eller B2C. Når noen søker på fraser som er relatert til dine produkter eller tjenester i Google er de ofte kjøpsklare, så hvis du ikke er synlig her går du fort glipp av mange muligheter. Det er to veier inn for å bli synlig i Google. Organisk synlighet, som du må gjøre deg fortjent til ved god søkemotoroptimalisering av nettsiden, eller ved å annonsere. Ofte bør man gjøre begge deler.

For B2B vil typisk LinkedIn og Nyhetsbrev være viktige kanaler.

Bruk av sosiale medier vil også være relevant for de fleste, både betalt og ubetalt. Ved god utnyttelse av kanalene når du målgruppen der de er. Det er heller ikke avgjørende med store budsjetter for å nå ut til en stor målgruppe med ditt innhold.

Les mer om å sette en strategi for sosiale medier her.

 

Innhold

Innhold er en stor del av digital markedsføring i dag. Heldigvis kan mye innhold gjenbrukes i de forskjellige kanalene, tidligere innhold kan også oppdateres, og mye innhold kan lages med relativt enkle verktøy.

Når man skal gå i gang med innholdsproduksjon er det viktig å ha bedriftens Buyer Personas friskt i minne for å lage rett innhold, og i rett format.

Les mer om hvordan du lager en effektiv innholdsstrategi her.

Det er viktig å produsere innhold for hele kundereisen og å vurdere hvilke formater som passer for de ulke delene.


Innhold tilpasset kundereisen

Bevisthet:

  • Korte tips og råd (infografikk)
  • Korte videosnutter
  • Blogg

Vurdering:

  • Webinar
  • E-book
  • Maler /gratis prøver

Beslutning:

  • Suksesshistorier
  • Kundeanmeldelser

 

Video er et populært format for de aller fleste. Heldigvis er det stort sett ikke behov for video av Hollywood-kvalitet. Ekte og ærlig kommer langt i digitale kanaler og det er mye man kan lage enkelt selv. Les mer om hvordan bli din egen videoprodusent her. 

 

Nettsiden

Nettsiden er grunnmuren i all digital markedsføring. Det er stort sett hit vi ønsker å sende målgruppen, uavhengig av hvor de fant oss. Så for ikke å miste alle de verdifulle potensielle kundene vi sender til nettsiden må den være optimalisert:

  • Teknisk, så siden laster raskt og fungerer som ønsket.
  • Brukervennlig, så det er lett å konvertere.
  • Med godt innhold som trygger brukeren på at dine produkter/tjenester er et godt valg.

Vi har laget en nettside-tester hvor du kan teste selv om nettsiden din er godt optimalisert.

 

Ønsker du hjelp med digital markedsføring?

Enten du ønsker hjelp med å komme i gang, sette strategi eller videreutvikle digitale satsninger så kan vi bistå. Vi jobber etter Inbound-metodikken og som HubSpot-partner har vi god erfaring med å sette markedsføring i system for våre kunder.

Book et møte med meg

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook