Slik lager du en effektiv innholdsstrategi for bloggen din

Slik lager du en effektiv innholdsstrategi for bloggen din -1277x577

Du har sikkert hørt om innholdsmarkedsføring eller content marketing - og nå vurderer å starte med produksjon av innhold.

Men hvor skal du starte? Er det bare å opprette en blogg og begynne skrivingen? Svaret på det spørsmålet er nei. Før du begynner bør du ha en innholdsstrategi på plass.

Hvorfor bør du ha en innholdsstrategi før du starter å blogge?

Innholdsmarkedsføring er en markedsstrategi som handler om å skape innhold som skal tiltrekke og engasjere en tydelig målgruppe

Les også: Hvorfor burde du blogge

 

For å få til dette må du kjenne målgruppen din

Det hjelper lite å skrive om produktene eller tjenestene dine uten å vite hvem du snakker til. En distributør av elektromateriell kan skrive om temaet elbil, men det er stor forskjell på om de snakker til fagpersonen som skal installere elbilladeren, eller sluttkunden som ønsker å kjøpe elbillader. 

Sluttkunden har kanskje spørsmål rundt hvorfor en bør velge hjemmeladeboks fremfor å lade elbilen i stikkontakten hjemme. Mens fagpersonen som skal installere ladeboksen er gjerne mer opptatt av den tekniske løsningen. Poenget er å bygge relasjon og skape tillit til målgruppen din. Hvis publikummet ditt stoler på deg er de også mer villig til å kjøpe av deg.  Her er det sentralt at du lager en Buyer Persona.

Les også: Hvordan lage din egen Buyer Persona

 

Må du velge? Inbound marketing eller content marketing?

Kan du ha en inbound marketing strategi uten innhold? Og kan du ha en innholdsstrategi uten en inbound marketing strategi? Mens innholdsmarkedsføringen tar for seg prosessen med å skape innhold, tar inbound marketing strategien for seg hele prosessen med å sette innholdet i spill for å tiltrekke seg kunder. 

Så tilbake til spørsmålet, må du velge mellom inbound marketing og innholdsmarkedsføring? Ja, takk begge deler vil nå jeg si. Innhold er selve drivstoffet for inbound marketing, og er viktig for å lede en person fra ett steg til et annet i inbound metodikken. Disse metodikkene er altså avhengig av hverandre for å fungere.

 

Du bør utvikle en langsiktig innholdsstrategi

Hvis du ønsker full effekt av innholdsmarkedsføringen bør du ha en plan som organiserer de neste stegene. I følge PointVisible (2018) har 60% av B2C markedsførere forpliktet seg til å drive med innholdsmarkedsføring. Likevel er det mange markedsførere som ikke vet hvordan de kan benytte innholdet i markedsføringen. Dette kommer frem i undersøkelsen til Marketing Profts og CMI (2018), da 63% sier at de ikke har en dokumentert innholdsstrategi

En langsiktig innholdsstrategi identifiserer og organiserer alle kampanjer og initiativer for en lengre periode hvor innhold trengs å produseres. Når du har en innholdsstrategi på plass vil det gjøre innholdsproduksjonen enklere og mer konsistent. Hvis du ikke planlegger kaster du bort verdifull tid og ressurser. 

 

Hvordan lager du en langsiktig innholdsstrategi?

Det er fire steg du må ta for å lage en langsiktig innholdsplan:

  1. Sett markedsmål
  2. Revidere eller vurdere dagens innhold
  3. Identifiser kjøpsreisen for målgruppen din
  4. Lage redaktørkalender

 

Sett markedsmål for innholdet

For hvert innholdselement som blir produsert i markedsføringsøyemed, bør det være knyttet opp mot et mål som er direkte relatert til bedriftens overordnede mål. Dersom bedriftens mål for kvartalet er 15 nye kunder, vil du ha behov for å produsere 50 leads og 1000 besøk til websiden. Dette legger føringer for hva slags innhold du skal produsere dette kvartalet og det hjelper deg med å jobbe målrettet med innholdsproduksjonen din. 

Les også: Hvordan sette SMARTe mål

 

Revidere dagens innhold - har vi noe gull liggende?

Bedrifter har gjerne mer innhold tilgjengelig enn hva de selv tror. Gå systematisk gjennom mørke hjørner der innhold kan gjemme seg. Spør de ansatte hva de har liggende, sjekk CRM systemet ditt (der du lagrer kundedata) og gå igjennom det som allerede ligger på websider og sosiale kanaler. Sjekk også planlagte prosjekter eller arrangementer som vil kreve at du produserer innhold. Gjør du dette er du sikret å ha innhold på plass til alt du har planlagt, og ikke minst gir det deg en mulighet til å se hvordan du kan knytte innholdet tilbake til kjøpsreisen gjennom en inbound marketing kampanje. Se også etter innhold som guider, salgsgarantier, maler og regneark. Målet her er å identifisere hull eller muligheter i din innholdsstrategi. 

Når du gjør dette, pass på å samle oversikten på et og samme sted, og kategoriser de basert på innholdstittel, steg i kjøpsreisen, markedsførings trakten, format og type innhold, hvilken persona innholdet er ment for, og andre notater av verdi for konteksten. 

Les også: Hva er Content audit, og hvorfor er det viktig? 

 

Identifiser kjøpsreisen for målgruppen din

Som vi påpekte innledningsvis er det viktig å tilpasse innholdet til hvert trinn av kjøpsreisen. Fra behovsfasen hvor det er mer problembasert, til vurderingsfasen hvor du diskuterer en løsning som ender i en besluttning. Bare arbeidet med å identifisere dette innholdet vil hjelpe deg med innholds ideer å jobbe med i fremtiden. 

Les også: 6 tips til hvordan du lager et suksessfullt blogginnlegg

 

Lag en redaktør kalender

Målet med dette strategiarbeidet er å få på plass et dokument som du kan benytte til å holde oversikt over innholdsproduksjonen din på lengre sikt. Noen bedrifter planlegger innhold for et helt år av gangen med konkrete forfattere og datoer for publisering, mens andre velger en mer fleksibel variant. Det viktigste er at dere finner en variant som fungerer for dere, uansett hvor du har lagt ambisjonsnivået for innholdsproduksjonen. Er dere en større bedrift hvor mange ansatte bidrar til innholdet, kan dere enklere planlegge innhold på lang sikt med konkrete frister til de ulike forfatterne. Er dere derimot en mindre bedrift med få ansatte som bidrar til innholdsproduksjonen og har en hyppig publiseringstakt bør du ta sikte på et mer fleksibelt dokument.

 

Oppsummering

Det er ikke noen hemmelighet at innholdsproduksjon er tid og ressurskrevende. Det er derfor fristende for mange å gå rett på prosessen med å produsere innhold før innholdsstrategien er på plass. Årsaken er gjerne at man tror at det sparer en for tid og ressurser. Men dette skaper faktisk bare merarbeid på sikt. Du vil uansett komme til et punkt hvor behovet for å strukturere innholdet melder seg. 

Er du en av de som har produsert innhold en stund uten en innholdsstrategi i bunn, vil jeg anbefale deg å ta et skritt tilbake å evaluere innholdet du har produsert hittil og deretter strukturere behovet for nytt innhold i en redaktør kalender. 

I dette arbeidet, still deg selv spørsmål som: 

  • Bidrar dette innholdet til å levere på det overordnede målet?
  • Hvor i kjøpsreisen passer dette innholdet inn?
  • Treffer dette innholdet målgruppen vi retter oss mot?

 

Er du heller en av de som vurderer å komme i gang med innholdsmarkedsføring vil jeg på det sterkeste anbefale å gå i gang med innholdsstrategien før du produserer innhold. Ved å gå strategisk til verks vil du i større grad kunne treffe målgruppen din bedre og du vil raskere se positiv ROI på innholdet du har investert i.

 

Passer inbound for deg? Ta testen!

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook