Marketing Studio i Hubspot
Publisert 24. november 2025 | av Ina Svarstad – 5 minutter lesetid.

En kampanje består ofte av flere elementer med ulike ansvarlige og fastsatte frister. Ofte kan det være vanskelig å få full oversikt og muligheter kan gå tapt. Med Campaign Studio i HubSpot får du full kontroll med alt samlet i én plattform.
Full kontroll med Marketing Studio
Marketing Studio i HubSpot gir deg et helhetlig verktøy for å planlegge, utføre og analysere markedsføringsaktiviteter. Plattformen samler alt av landingssider, skjema, nyhetsbrev, sosiale medier, samt analyse i én og samme løsning. Dette gir deg full kontroll over hele markedsføringsprosessen og mulighet til å jobbe mer strategisk og målrettet. Du får også tilgang til KI-verktøy gjennom hele prosessen for å effektivisere arbeidet og sikre målbare resultater.
Se HubSpot sin video om Marketing Studio:
Hva får du tilgang til
For å ha tilgang til Marketing Studio må du ha Marketing Hub Professional eller Enterprise. Merk at den er i Beta, så hvis du ikke har den kan du be om tilgang.
Du finner Marketing Studio under Marketing i menyen. Når du kommer inn vil du ha tre faner:
- "Intro" hvor du har oversikt over kampanjer og maler du kan bruke for oppsett av nye kampanjer.
- "Manage", her finner du eksisterende kampanjer.
- "Analyze" hvor du får inn tall på ROI, inntekt av kampanjer, og kontakter som har blitt påvirket av en kampanje.

Hvordan sette opp en kampanje
Når du skal sette opp en kampanje har du flere veier inn for å komme i gang.
Kopi av tidligere kampanje
Hvis du skal lage en kampanje som ligner på en du har fra tidligere kan duå velge å lage en kopi. Da få du kopi både av selve brifen, med mål og målgrupper, og av det innholdet (landingssider, nyhetsbrev ol) som du velger å kopiere. Alt av innhold ligger da som utkast og du kan gå inn og redigere det.
Start med KI
For å starte en ny kampanje kan du enten bruke en mal, eller bare velge "Create campaign". I første steg kan du da lage en promt om kampanjens budskap, målgruppe og mål, som KI bruker for å lage et utkast. Hvis du har valgt en mal vil denne være mer detaljert satt opp, ellers vil den være mer åpne. Du kan også legge til filer, som bilder, en presentasjon eller en kampanjebrief. Når du velger å generere kampanjen setter KI opp en brief og et innholdsforslag som du kan justere etter behov.
Hvis du ikke vil bruke KI kan du velge å hoppe over dette steget, "skip this step" og heller fylle ut alt selv i neste steg.

Visning av kampanjen
Uavhengig av hvordan du starter vil du i neste steg komme inn til en visning av kampanjen. Det er fire forskjellige visningstyper som du kan velge mellom, og gjerne bytte på etter behov. Alle visningene gir deg mulighet til å klikke deg inn for å redigere innholdet, eller fjerne dem fra kampanjen. Merk at det heter "Slett / Delete" selv om det bare betyr å fjerne innholdet fra kampanjen, ikke å slette innholdet. Du har alltid tilgang til KI-assistenten, kommentarer og oppgaver relatert til kampanjen til høyre i visningen.
Canvas
Canvas er visningen du kommer inn til først som standard, Dette er en visuell fremstilling hvor du ser alt i ett bilde, som vist under. Her har du en oversikt, i tillegg til kampanjebrifen, til venstre og alt av innhold til høyre. Du kan zoome inn og flytte deg rundt i bildet og gå rett inn på et element som evt skal endres.

Calender
Med kalendervisning ser du innhold satt opp i en kalender. Du kan velge å se dem etter "publish date" eller "due date". Dette er en fin visning for å holde kontroll på planlegging og publisering av innholdet. Hvis et innhold ikke har en "due date" kan du legge den inn på rett dato i kalenderen.

Board
Med denne visningen ser du status for alt av innholdet enten det er under utkast, til publisering, publisert eller arkivert. Du kan enkelt filtrere på type innhold eller hvem som er ansvarlig for innholdet.

Table
Den siste visningen er en enkel opplisting av innholdet hvor du også kan filtrere på type innhold og ansvarlig. I tillegg kan du markere flere innholds-elementer for å fjerne dem fra en kampanje el.
Resultater
Uavhengig av hvilken visning du er i kan du alltid gå til "Performance" øverst til høyre. Her finner du faner for "Activity", "Budget", "Performance", Attribution" og "Task".
Under fanen for "Performance" får du en liten oppsummering i topp samt tall på resultater for kampanjen. Ved å sette et klart mål, vil du enkelt kunne se om en kampanje har nådd ønsket resultat og om den var lønnsom.

Lenger ned på siden vil du også kunne grave mer i hvilket innhold som ga flest resulater.
Du har også mulighet til å gå til "Analyze" fanen under Marketing Studio for å analysere og sammenligne kampanjer. Her vil du blant annet få oversikt over hvilke kampanjer som gir best ROI, og hvilke kampanjer, eller type innhold, som er best på å påvirke målgruppen og gjøre dem mer klar for et kjøp el.

Få mest mulig ut av Marketing Studio
For å få maksimalt utbytte av Marketing Studio, er det smart starte med klare mål og en tydelig strategi. Bruk segmentering og personalisering for å skape relevante opplevelser for målgruppen, og utnytt automatisering for å sikre jevn og effektiv oppfølging.
Les mer om Markedsføringstrender for 2026
Det er også viktig å kontinuerlig analysere data og resultater, slik at du kan justere og optimalisere kampanjene løpende. Samarbeid tett med salgsavdelingen og sørg for at all kommunikasjon og oppfølging er koordinert.
Med oss får du en pålitelig partner med dine mål i fokus, og tilgang til innovative og gjennomprøvde løsninger som gir resultater.
Sjekk gjerne ut vår vår omfattende guide om hvordan du kan effektivisere markedsavdelingen med HubSpot.