Få leads med Facebook-annonser

banner-leads-ads

Lær hvordan du kan bruke Facebook-annonser til å samle leads til din bedrift.

Hvorfor annonsere på Facebook

Facebook er en gammel gigant i sosiale medie-sammenheng, men det er fortsatt den plattformen hvor flest nordmenn har en profil, og med høyest daglig bruk. Så ved å annonsere på Facebook, og Instagram som inngår i samme annonseplattform, kan du nå ut til en stor målgruppe.

Ipsos_–_Be_sure02

Plattformen tilbyr også menge gode mårettningsmuligheter, som vi har skrevet om før i Hvordan målrette Facebook-annonser effektivt.

I denne artikkelen skal vi fokusere på leads-kampanjer på Facebook.

Leads-kampanjer

Hvis du jobber B2B, eller selger produkter og tjenester med lang kjøpsreise, vil ofte det å samle leads være en viktig del av markedsføringen for bedriften. Leads-kampanjer på Facebook er en effektiv måte å skaffe leads. Du kan kjøre leads-kampanjer enten ved å sende målgruppen til et skjema på nettsiden, eller ved å bruke skjema på Facebook. Jeg vil anbefale skjema på Facebook på grunn av følgende fordeler:

  • Bruker slipper å forlate plattformen, for en mer sømløs og brukervennlig opplevelse.
  • Du får alle tall rett inn i Ads Manager, uavhengig av cookies ol.
  • Det blir enkelt for Meta å vite hva som fungerer, som betyr flere leads til en lavere pris for deg.

Hvis du vurderer en leads-kampanje er det viktig å først lande på hva du ønsker å oppnå, og hva du skal gi av verdi for å få målgruppen til å registrere seg. Hvis du ikke har mye innhold fra før vil jeg anbefale en content audit for å få oversikt over eksisterende innhold og evt hull.

Et godt tips her er å velge noe som er litt høyt i trakten og heller tenke at du skal ta målgruppen videre til en hardere konvertering med en oppfølgende mail el. Gode eksempler på leads-kampanjer kan være:

  • Registrere seg for å melde seg på nyhetsbrev
  • Registrere seg for en sjekkliste, mal el
  • Registrere seg for gratis webinar

For å sette opp en leads-kampanje med skjema på Facebook følger du disse stegene:

1. Lag skjema

Du kan lage skjema når du setter opp kampanjen, men jeg foretrekker å gjøre det i forkant. Da får du også mulighet til å sette opp CRM-konfigurasjon slik at det blir enkelt å sette opp automatisk oppfølging av dine leads.

Start med å gå til Business Suite (business.facebook.com) og velg "Alle verktøy" og "Hurtigskjemaer":

Meta_Business_Suite

Her kan du gå rett inn på Skjema-fanen, evt gå innom CRM-konfigurasjonen og sette opp en kobling for å få leads rett inn i ditt CRM. Hvis du allerede har en kobling vil det se slik ut:

Meta_Business_Suite02

Hvis du ikke har satt opp en konfigurasjon her fra før kan du velge CRM-system fra listen og følge veiviseren for å sette det opp her:

Meta_Business_Suite05

Når du har kontroll på konfigurasjonen kan du gå tilbake til selve Skjema-delen. Gå til "Opprett skjema", her kan du velge å lage et nytt eller en kopi av eksisterende. Når du har gjort et valg kommer du inn i skjema-byggeren. Under "Skjema type" kan du velge mellom "Størst volum", eller "Økt intensjon". Ved å velge "Større volum" kan du oppleve at leads du får inn ikke er helt klar over at de har registrert seg, så for best mulig kvalitet kan du velge "Økt intensjon" her. Ellers er oppsett av skjema ganske rett frem:

  • Legg inn tekster og bilde til innledning
  • Velg feltene du vil ha med
  • Ta evt med noen egne spørsmål
  • Legg inn tekst og passende lenke til vei videre i den avsluttende delen

Et godt tips ved valg av antall felter er å ikke be om for mye. Prøv å balansere verdien av det du tilbyr med hvor mye informasjon du ber om. Her kommer GDPR naturligvis også inn i bildet, så ikke be om mer enn det du trenger, og ikke bruk registreringen til mer enn det du har avklart i skjema.

Merk også at skjema ikke kan redigeres i etterkant, så hvis har behov for å gjøre endringer må skjema dupliseres og opprettes som nytt skjema. Jeg anbefaler derfor å ha avklart hva du skal ha med før du starter med å oppretter skjema. Evt kan du velg å "Lagre utkast" hvis du ikke har alt klart med en gang.

2. Lag innholdet

Selve annonsen kan du sette opp når du lager kampanjen, men jeg velger ofte å sette dette opp i forkant inne i "Kreativt senter". Innholdet i annonsen kan være i det formatet du ønsker, og som du tror målgruppen vil respondere best på, video, karusell eller bilde. Prøv deg gjerne frem, og se hvilket format som passer best ved å lage et par varianter og bruke alle i samme annonsesett. Innholdet bør ha:

  • Noe visuelt som får folk til å stoppe opp.
  • Et klart verdibudskap som forsterkes i teksten.
  • En handlingsoppfordring i overskriften som viser til hva som skjer i neste steg.

Målet, altså skjema, velger du når kampanjen settes opp. Husk å huke av for at annonsen skal vises i Ads Manager når du setter opp annonsen i Kreativt Senter.

3. Sett opp kampanjen

Når du setter opp kampanjen inne i Ads Manager velger du "Kundeemner" som mål:

kampnaje01

Du kan velge om du vil bruke standard-innstillinger via "Tailored campaign" eller beholde full kontroll og velge "Manuell".

Hvis du velger "Tailores" vil du ikke kunne velge bort plasseringer du ikke ønsker, og du vil heller ikke kunne dele kampanjen inn i forskjellige anonsesett med egne øremerkede budsjetter.

Jeg velger her å sette den opp "Manuelt":

kampnaje02

Kampanjen setter du opp med publikum, budsjett, tidsperiode ol som du ønsker. Pass på at "Hurtigskjemaer" er valgt som konvertering på annonsesettet.

Når du kommer inn til selve annonsen kan du velge å hente opp en annonse fra "Kreativt senter" (hvis du har laget den i forkant), eller lage den her.

Under delen som heter "Mål" velger du det skjemaet du ønsker å bruke:

kampnaje03

Når alt er lagt inn her er det bare å publisere og vente på at leads skal komme inn. Ikke glem muligheten til å sette opp tilpasset oppfølging av de som registrer seg. Typisk oppfølging kan være:

  • Eksempel: Meldt på nyhetsbrev: Mail med bekreftelse av påmelding, og legge hen til på nyhetsbrev listen.
  • Eksempel: Registrere seg for en sjekkliste: Mail med sjekklisten, samt en tilpasset oppfølging i etterkant for å høre om hen har spørsmål rundt bruken av denne. 
  • Eksempel: Registrere seg for gratis webinar: Mail med link til webinar og evt forslag til andre ressurser som kan være av interesse.

Hvis skjema har inkludert spørsmål om videre kontakt på telefon, et møte el, kan det også være aktuelt å lage oppgave til noen internt for å følge opp videre. Så lenge du har konfigurert og knyttet skjema opp mot CRM finnes det mange muligheter her for å dra målgruppen videre i kjøpsreisen.

 

Klar for å komme i gang?

Hvis du ønsker å vite mer om hvordan leads-kampanjer kan fungere for din bedrift, eller har andre spørsmål om Facebook-annonsering kan du booke en 30 min uforpliktende digital gjennomgang med meg. Fyll inn skjema under så hører du fra meg.

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook