Hvordan lage karusell-post på Facebook

Hvordan lage karusell-post på Facebook

Hvis du poster regelmessig for din bedrift på Facebook kjenner du nok til behovet for å kunne variere på formatene på vanlige organiske poster. Karusell-formatet er mest vanlig i annonser, men fungerer også veldig bra for vanlige poster. 

Formatet har ligget tilgjengelig fra vanlig posting, men med de siste endringene har det blitt stadig vanskeligere å få tak på dette formatet. Men frykt ikke, det finnes fortsatt måter å poste karuseller. Enten via Publiseringsverktøyet, hvis du fortsatt kan bruke den gamle versjonen, eller via Business Manager/Business Suite. I denne artikkelen skal jeg vise hvordan det gjøres enten du velger den ene eller den andre veien inn.

 

Fra publiseringsverktøy

Det er mange måter å poste innlegg på Facebook. Via vanlige Facebook (fra siden eller publiseringsverktøyet), via Creator Studio, fra Business Suite eller Business Manager, eller fra en av de mange mobil appene. Selv bruker jeg de fleste av disse verktøyene, alle til sitt bruk. For å lage karusell-post bruker jeg publiseringsverktøyet. Du får tilgang til denne inne på vanlige Facebook på desktop ved å trykke på "Publiseringsverktøy" i menyen til venstre:

hvordan01 

...og så på "Opprett innlegg":

hvordan2

Da kommer du mest sannsynligvis til det nye publiseringsverktøyet, som ikke har mulighet for å lage karuseller. Men ved å trykke på tannhjulet med den lille pilen nederst i venstre hjørne kan du velge "Klassisk publiseringsverktøy for innlegg":

hvordan02

Fra Klassisk publiseringsverktøy kan du velge "Bilde/video":

hvordan03

...som leder deg til en ny meny av forskjellige bilde/videoe-formater om du kan velge mellom, blant annet karusell!:

hvordan04

Det første du gjør når du lager en bildekarusell er å legger inn en måladresse. Dette vil være landingssiden som posten leder til. Du kan legge inn egne URL-er på hvert kort i karusellen senere, men siste kort som kommer opp automatisk og viser logo og "se mer"-tekst vil fortsatt lede hit. Trykk på pilen for å gå videre:

hvordan05

Nå kan du legge inn tekst i toppen, og bildene du vil ha med i karusellen ved å trykke på +:

hvordan06

Husk også å benytte deg av muligheten for å legge inn unik URL til hvert kort i karusellen (hvis det gir mening for posten din) og legge til en tekst under kortet som sier noe om hvor man kommer når man klikker:

hvordan07

Når du har gjort posten klar er det bare å publisere. Men husk at hvis du oppdager feil etter publisering og ønsker å redigere så er det bare teksten i topp du får endret på, ikke selve karusellen, så sjekk et par ekstra ganger for å unngå å måtte lage den helt på nytt bare for å rette på en liten feil.

 

Fra Business Manager/Business Suite

Hvis du ikke får tilgang til å bytte til klassisk publiseringsverktøy, kan du også lage organiske karusell-poster fra Business Manager.

Hvis du har Business Suite kan du gå inn på menyvalget "Flere verktøy" og for eksempel "Bedriftsinnstillinger" for å komme inn på vanlige Business Manager:

hvordan10-1

Hvis du har Business Manager går du bare inn på startsiden av Business Manager. Herfra kan du trykke på menyen og skrolle deg ned til "Sideinnlegg":

hvordan08

Du kommer også rett hit ved å gå til: https://business.facebook.com/content_management.

Velg "Opprett innlegg" og lag karusellen på samme måte som forklart fra "Publiseringsverktøyet":

hvordan09

 

Mer tips om bruk av sosiale medier?

Du kan også lese mer om hva Business Suite kan brukes til, hvordan sette en strategi for bruk av sosiale medier, hvordan få kontroll på din Facebook-side og mye mer ved å følge med på bloggen vår. Hvis du har andre spørsmål er det bare å ta kontakt for et uforpliktende møte. 

 

Book et møte med meg

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook