Hvorfor bør du bruke CRM?

banner-nettsideCRM

Med CRM (Customer Relationship Management) får du ett sentralt sted hvor du oppbevarer kundedata. Én av fordelene er at alle har tilgang til samme data. La meg ta deg gjennom de andre fordelene med et slikt system.

Som nevnt så har alle som har tilgang til CRMen tilgang til de samme opplysningene om kunden. Det er absolutt den største fordelen med et CRM-system.

Ett sted for vedlikehold

Et CRM-system lagrer kundedata og ivaretar relasjoner. Dette kan være relasjoner med kunder eller potensielle kunder. Ethvert forhold som firmaet ditt engasjerer seg i kan, og bør, lagres i CRMen din. Når dette gjøres på en sikker og kontrollert måte vil CRMen bli ett av de viktigste verktøyene i bedriften.

Verdien av et CRM er ikke bedre enn de dataene som legges inn der.

Når virksomheten din vokser, bør CRMen være det sentrale stedet der all viktig informasjon om kunder og potensielle kunder bor. Det kan være tilbud, salgskontrakter, avtaler, henvendelser kunden har gjort til kundesenteret, osv. Alt som er viktig for å gi god oppfølging og unngå unødige friksjoner. Husk også å oppdatere når ting endrer seg. 

Har du en nystartet bedrift?

Da har du nå en gylden mulighet til å sette rutiner og gode vaner fra starten. Ved å ta i bruk et CRM fra starten gjør at du har all informasjon i ett system. Du unngår at viktig informasjon ligger «i hodet» på deg eller noen av de ansatte.

CRM og markedsføring

Velger du et CRM-systm som HubSpot får du i tillegg et system som er klargjort for markedsføring. Med HubSpot blir CRMen hjertet i bedriften og kan spille en viktig rolle i dine markedsføringsaktiviteter som å gjøre bruk av tilrettelagt innhold for de besøkende. Også kalt smart innhold.

Smart innhold

Ved å vite hva kundene dine er opptatt av, kan du tilpasse innholdet de ser når de kommer til nettsiden. Dette kan du selvfølgelig også gjøre med potensielle kunder som kommer, så lenge du vet hvem de er. Det å gi dine besøkende den informasjonen de søker kan være avgjørende for at de gjør det du ønsker at de skal gjøre. I dag er vi vant til dette i de store markedsføringskanalene som Facebook og Google. I HubSpot kaller vi dette for svinghjulet (The flywheel) og CRMen er hjertet i svinghjulet

Hva er egentlig et svinghjul, og hva har det med bedriften min å gjøre?

Et svinghjul er en maskin som lagrer rotasjonsenergi. Når du tilfører energi til et svinghjul, begynner det å snurre. Tilfører du mer energi til den, snurrer den raskere. I svinghjulet ditt har du markedsføring, salg og service. Og midt i alt dette har du kundene dine. Og hvor lagres kundene dine? Riktig - i CRM.

Svinghjulet bidrar til vekst

Etter hvert som firmaet ditt vokser og svinghjulet ditt snurrer raskere, vil CRM være stedet der du fortsetter å lagre dataene dine for å hjelpe alle i firmaet ditt med den informasjonen de trenger for å fortsette å bevege svinghjulet. Så mens CRMen hjelper deg med å holde svinghjulet i gang, støtter det også veksten din og hjelper deg med å organisere virksomheten.

Data gir ingen verdi hvis de ikke er strukturert og organisert.

Bruk CRMen til å strukturere og organisere dataene. Det vil hjelpe deg med å fokusere på det du skal gjøre. Ved å bruke CRM til å lagre kontakter, selskaper, tilbud og henvendelser som kommer inn til kundeservice, vil du gi dine ansatte verdifull informasjon de kan bruke i dialog med kundene. Og kundene dine vil føle at de blir sett.

Og til slutt, utstyr CRM-teamet ditt med den konteksten de trenger for å gi personlig og relevant oppfølging hver gang. Det betyr at CRMen skal være det eneste stedet for alle detaljer til potensielle kunder og kunder. Hvis dette gjøres er det enkelt for alle i organisasjonen å få innsikt i tilstanden til virksomheten din og statusen til hvert forhold.

Kom i gang med med HubSpot CRM.

Med HubSpot CRM kan du raskt komme i gang. Du kan registrere deg for en gratis versjon og oppgradere etterhvert som bedriften din vokser. Vi har laget et lite kurs på ca 30 minutter som viser hvordan du kommer i gang med HubSpot CRM. I filmen viser vi hvordan du legger til rette for å importere bedrifter og kontakter, i tillegg viser vi også hvordan du kan opprette egne felter i CRMen og importere data til disse feltene. Med gratisversjonen av CRMen har du anledning til å opprette 10 felter. I tillegg består CRMen av alle felter du normalt trenger. 

New call-to-action

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.