Hva er content marketing?

Av Ina Svarstad - Digital markedsfører | 4 minutter lesetid | Oppdatert: 28.09.2020

Hva er content marketing

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, er en viktig del av markedsføringsstrategien til de fleste bedrifter i dag. Men hva er egentlig content marketing, hvordan funger det, hva slags innhold skal man lage? Vi går gjennom det grunnleggende i dette blogginnlegget.

Hva er content marketing?

Content marketing, handler om å produsere innhold av verdi for målgruppen i alle deler av kjøpsreisen. Denne typen markedsføring er egentlig ikke noe nytt. Men de siste 10 årene har populariteten økt. Nå som de fleste av oss starter kjøpsreisen med et søk i Google, er det naturlig at de fleste bedrifter ønsker å være synlig med godt relevant innhold når målgruppen søker på sine problemstillinger. Les mer om "Hvorfor burde du blogge?" her.

Men å bare produsere innhold er ikke nok. Det må være rett innhold, og tilpasset rett målgruppe. Start alltid med å etablere gode Buyer Personas og en god

innholdsstrategi.

 

Hvordan fungerer det?

Alle elsker en god historie. Undersøkelser som HubSpot har gjort viser at vi i gjennomsnitt bruker over 20 timer i uken i digitale medier. Mye av dette er ren underholdning og innhold fra venner, men innhold fra merkevarer utgjør også mye av det vi konsumerer digitalt. Hvis du lager godt innhold som svarer på det din Buyer Persona søker på har du et godt utgangspunkt for å komme opp i søk på Google og dermed bli lagt merke til av nye potensielle kunder. Start med å finne ut hva målgruppen din søker på i de forskjellige delene i kjøpsreisen. Du kan bruke sider som answerthepublic.com, sjekke i Google Trends, bruke innsikten i Google Analytics, eller kunnskapen dere har om målgruppen ved å snakke med kundesenteret, selgere eller andre som er i kontakt med kunden.

Simon Sinek, forfatter og foredragsholder, sier: "Folk kjøper ikke hva du gjør, men hvorfor du gjør det. Det vil si at når du skal fortelle din brand-historie bør fokuset være på "hvorfor" og ikke "hva". En god historie har alltid klare karakterer og en konflikt, eller et problem. Se gjerne på dine Buyer Personas som karakterer i din historie, og konflikten som problemet som dine produkter eller tjenester løser. Målet er å lage en unik brand-historie, som knytter din bedrift til målgruppen på et følelsesmessig nivå. På den måten skaffer du deg kunder som ikke bare kjøper én gang, men som kommer tilbake, og som vil promoterer dine produkter eller tjenester for sine kontakter.

Et godt eksempel på en god brand-historie er TOM som selger sko med slagordet én for én. For hver sko du kjøper gir de ett par sko til et barn som trenger det. Dette er en sterk historie som treffer målgruppen og skiller dem fra sine konkurrenter. Andre gode brand-historier er Tise som har fokus på gjenbruk og bærekraft, eller Gilde med sitt budskap om den norske bonden. Disse historien snakker til følelsene våre som gjør at vi lettere knytter oss til dem, enn om de hadde snakket om harde tall og fakta. 

 

Hvilke formater skal man bruke?

Innhold som brukes kan være blogg, sjekklister, e-bøker, video, poster i sosiale medier, nyhetsbrev eller annet digitalt innhold. Ofte vil det være en blanding av forskjellige formater. Lag innhold i det formatet som målgruppen din foretrekker å konsumere. Se etter trender i allerede eksisterende innhold gjennom en Content Audit, se til konkurrenter, og prøv deg frem. 

Du trenger innhold til alle deler av kjøpsreisen. På den måten er du tilstede for den potensielt kunden i hele reisen noe som gjør det mer sannsynlig at de velger deg også når det skal gjøres et kjøp.

 

Behovsfasen

Innhold som svarer på spørsmål som målgruppen din har tidlig i prosessen når vedkommende har blitt oppmerksom på et problem eller en mulighet. Innhold kan være:

  • Blogg
  • Video
  • Sjekklister
  • e-bøker
  • poster i sosiale medier
  • webinar

Vurderingsfasen

Her har målgruppen begynt å undersøke forskjellige løsninger på problemet eller mulighet.

  • Demovideoer
  • Fagstudier
  • FAQ

Beslutningsfasen

Her har kunden funnet frem til hva vedkommende trenger og er klar for å beslutte hvilken løsning han skal velge.

  • Gratis prøve
  • Uforpliktende møte eller befaring
  • Videoer eller blogg om selve produktet eller tjenesten.

Ettermarkedet

Vi må ikke glemme å holde kunden fornøyd også etter at det er gjort et kjøp. Hva slags innhold du lager her kommer i stor grad an på hva slags produkt du selger.

  • Opplæringsvideoer
  • Monteringsveiledninger
  • Nyttige tips om bruk av produktet

Klar for å komme i gang?

Content marketing tar tid, og man kan ikke forvente en endring over natten. derfor er det viktig å sette seg noen klare og SMARTe mål, og være realistisk på når man kan forvente å se resultater. 

En fin plass å starte hvis du ønsker å komme i gang med innholdsproduksjon er å gjøre en Content Audit (en gjennomgang av eksisterende innhold). På den måten får du oversikt over hva som finnes fra før, hva som kan oppdateres, gjøres tilgjengelig digitalt, og hva som må produseres.

Vi har laget en mal som du kan laste ned å bruke helt gratis.

Last ned vår mal for Content Audit

Skrevet av: Ina Svarstad - Digital markedsfører

6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook
Se min LinkedIn-profil

Se flere artikler: Inbound Marketing, Innholdsproduksjon