Facebook algoritmer

Facebook algoritmer

Hvordan fungerer egentlig Facebook sine algoritmene, og hva bør du tenke på for å lage innhold som gir god rekkevidde og engasjement hos målgruppen?

I høst deltok jeg på kurs om SoMe algoritmer med Ståle Lindblad som har resultert i denne artikkelen. Her kan du lese mer om hvordan algoritmene fungerer og hva du bør tenke på for å lage innhold som spiller på lag med de nye algoritmene.

 

Endringer i algoritmene

Facebook sine algoritmer har alltid jobbet for å gi oss mer av det innholdet vi engasjerer oss i, og holde oss på plattformen. Fra start har Facebook i stor grad vært en plattform for å holde kontakten med venner og familie og dermed har algoritmene også prioritert å vise oss innhold fra de vi følger. Men med nye stjerner på sosiale-medier himmelen, som TikTok, har dette endret seg.

TikTok tok ungdommen med storm ved å ikke bryr seg mye om relasjon, men heller fokusere på å vise mer av det som engasjerer og holde brukeren underholdt med korte fengende videoer. Facebook, og andre eldre SoMe kanaler (som jo er vant til å henge seg på og kopiere alt nytt) har nå begynt å endre sine algoritmer til å vise mer og mer Discovery innhold. Altså innhold som ikke er fra de vi følger, men som Facebook tror vi vil like.

 

Hvordan fungerer algoritmene?

Når man poster et innlegg ønsker man naturligvis at målgruppen skal få denne opp i sin feed og engasjere seg i innholdet. Siden det til enhver tid postes uendelig mye innhold må dette prioriteres noe algoritmene hjelper til med. Facebook har flere feeder, og vi kan velge å gå inn på feeden som kun viser innhold fra våre favoritter, venner, grupper eller sider som vi følger. Men i stor grad skroller vi i den vanlige nyhetsfeeden hvor det nå kommer inn stadig mer Discovery innhold.

Discovery Engine, fungerer i korte trekk som følgende:

  1. Utvalget for poster vi kan få i feeden er nå alle poster, ikke bare poster fra de vi har en relasjon til (selv om relasjon fortsatt er et signal som er med på å avgjøre hvilke poster vi ser)
  2. Signaler styres av kunstig intelligens og deles inn i 1000-vis av forskjellige signaler på hver post som:
    • Relasjon til avsender
    • Type post
    • Reaksjon fra andre som har sett den
    • Musikk og tempo i posten (video)
    • Fargetone på posten
    • ++
  3. Evaluering av posten styres også av kunstig intelligens og setter en verdi utifra alle signalene
  4. Meta belønner postene med høyest verdi med god rekkevidde og nedprioriterer de med en lav verdi

Vi som brukere har mulighet til å tilpasse hva vi får i feeden ved å gi tilbakemelding på om vi vil ha mer eller mindre av én type innhold. Men den blir også påvirket av hva andre som "ligner" på oss engasjerer seg i.

 

Innhold som gir rekkevidde

Når vi ikke lenger kan støtte oss på relasjoner og opparbeidede følgerskarer blir det hardere konkurranse og vanskeligere å nå ut med vårt vanlige innhold. Så hva bør vi poste for å nå ut til målgruppen med de nye algoritmene? 

Innhold som spiller på lag med algoritmene:

  • Kortform video i høydeformat
  • Det viktigste/mest interessante først - du har 3 sek på å fange oppmerksomheten
  • Bruk populær musikk fra biblioteket i plattformen for Reels
  • Historiefortelling
    • Ansatte
    • Bedriften
    • Produktene
    • Tjenestene
  • Skap verdi for mottaker
    • Inspirer
    • Underhold
    • Del kunnskap

Hva vi bør unngå:

  • Klikk- og engasjementfisking
  • Konkurranser og Giveaways blir også nedprioritert av algoritmene
  • Delinger
  • Poste TikTok video (med TikTok logo) på Facebook
  • Poste samme innhold samtidig til flere kanaler

Alt i alt kan vi si at video er formatet vi bør fokusere på. De skal være korte, fengende og gjerne føles ekte og ærlig, ikke som reklame.

Les mer om bruk av video i markedsføring og hvordan du enkelt kan produsere video selv.

 

Start med en strategi

Hvordan vet man at man lykkes? Å kun ha fokus på en økende følgerskare gir lite mening når algoritmene mer og mer går bort fra å vise oss innhold fra de vi følger. For å vite om man lykkes er det viktig å først ha satt en strategi og klare mål med tilstedeværelsen.

Les mer om hva man bør tenke på når man setter en strategi for sosiale medier, eller last ned vår mal for å komme i gang her:

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook