Ny innsiktsopplevelse på Facebook

Banner-innsikt-Facebook

Hvor finner man god innsikt på Facebook og Instagram? Det er mange veier inn, og nå har Facebook lansert en ny innsiktsopplevelse inne i Business Manager.

Innsikt i Facebook Business Manager

Hvis du har brukt innsikten inne i Business Manager tidligere har du vært inne i det som het Facebook Analytics. Her hadde man mulighet både til å se på innsikt på sin Facebook side og sin nettside hvis man hadde piksel installert. Denne delen ble dessverre borte 1. juli 2021. I stedet har vi nå fått et nytt menypunkt inne i Business Manager som heter "Innsikt".

innsikt-bm

Selv informerer Facebook om endringen slik:

FBInnsikt01 FBInnsikt02 FBInnsikt03 FBInnsikt04

Innsikten er nå både for Facebook og Instagram og ser mye ut som innsikten man har inne i Business Suite, for de som har tilgang til den.

Innsikt

Her kan du få et oversiktsbilde med rekkevidde, siste poster ol. Eller du kan gå inn på "Resultater" som hovedsakelig viser rekkevidde, se mer på innholdet under "Innhold", eller gå inn på "Publikum" for å se på demografi og geografi for de som liker siden:

publikum

Hvis du ikke har tilgang til Business Suite er den gode nyheten med den nye innsiktsopplevelsen at du nå får en enkel vei inn for å se innsikt for både Facebook og Instagram. 

Business Manager har også andre menypunkter det kan være smart å notere seg for innsikt og publisering av innhold. Helt nederst i menyen under publiserings-delen av Business Manager finner du menypunktet "Sideinnlegg". Her får man en fin oversikt over både publiserte og planlagte poster og kan publisere eller planlegge poster. Dette er per nå en av de få veiene inn for å publisere organiske poster i karusell-formatet som har blitt borte for mange fra andre publiserings-verktøy. Les mer om dette i vår blogg: Hvordan lage karusell-post på Facebook

Andre plasser å finne innsikt

Det er som nevnt mange plasser å finne innsikt for Facebook. Så hvilken innsikts-oversikt skal man velge og hva skal man egentlig se etter?

For de fleste vil rekekvidde (hvor mange man når med organisk innhold) og engasjement (kommentarer, likes, delinger, lenkeklikk) være de to viktigste tallene å merke seg. Utover dette vil man gjerne bruke innsikten på hver enkelt post for å vurdere hva som fungerer og hva ikke. 

Når man er inne på en post som er publisert er det også en god rutine å gå gjennom for å invitere de som har engasjert seg i posten til å følge siden (for de som ikke allerede gjør det). 

La oss se på hvor vi finner innsikt og hva vi finner hvor:

Vanlige Facebook

Fra vanlige Facebook kan du se innsikt for Facebooksiden din inne på "Sideinnsikt". Her får du tall som rekkevidde, demografi og geografi på personer som følger siden, samt innsikt på poster og når dine følgere er på Facebook. Merk at grafen som viser tidspunkter for når målgruppen er på Facebook viser tidssonen for Stillehavskysten. Så hvis du skal lære av denne må du regne om til rett tidssone.

sideinnsikt-facebook-02

Business Suite

Hvis du har tilgang til Business Suite finner du samme type innsikt som først beskrevet inne i Business Manager inne på "Innsikt" i Business Suite.

BusinessSuite-innsikt-02

Creator Studio

Creator Studio ble først lansert som et YouTube-lignende Facebook-verktøy med hovedfokus på video. Dette har endret seg noe og vi finner nå mer generell innsikt også her. Men mye handler fortsatt om video. Du finner innsikt her både for Facebook og Instagram. Instagram-delen har en fin "Publikum"-del hvor du kan se demografi, men også når følgerne dine er på Instagram. Både dag og når på dagen. Her ser det også ut til å være stillehavstidssonen som ligger inne, så en omregning for å få rett tidspunkt er nødvendig.

innsikt-creator-studio

Fra mobil

Noen ganger gir det også mening å se på innsikten fra mobil. Her har vi mange apper å velge mellom:

  • Business Suite - gir innsikt for både Facebook og Instagram
  • Creator Studio - hovedsakelig innsikt for videovisninger
  • Vanlig Facebook-app - Viser total rekkevidde og engasjement for ønsket periode og for hvert innlegg

 

Mer tips om bruk av sosiale medier?

Du kan også lese mer om hva Business Suite kan brukes til, hvordan sette en strategi for bruk av sosiale medier, hvordan få kontroll på din Facebook-side og mye mer ved å følge med på bloggen vår. Hvis du har andre spørsmål er det bare å ta kontakt for et uforpliktende møte. 

 

Book et møte med meg

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook