Effektive nyhetsbrev i 2024

Effektive nyhetsbrev i 2024

Lær hvordan du kan skape engasjerende og personlig tilpassede innhold i dine nyhetsbrev.

Hvorfor nyhetsbrev?

Nyhetsbrevet lever i beste velgående og er ofte en av de mest effektive kanalene for mange bedrifter. Kanalen  kan fort bli oversett som gammeldags i en bransje med nye og freshere kanaler. Men i en tid hvor personvern er viktig, og Meta er i trøbbel, kan det være smart å fokusere på eide flater med 1.parts-data, slik som nyhetsbrev. Så hvordan lykkes med nyhetsbrev i 2024?

 

1. Hold listene friske

For å lykkes med nyhetsbrev må man ha noen å sende det til. Her handler det ikke bare om å ha mange på listen, men at de på listen er av god kvalitet. Med det mener vi at:

  • mailen er i bruk og ikke bouncer
  • CRM er oppdatert med viktig informasjon om mottaker som kan brukes ved segmentering ol
  • mottaker forventer å motta ditt budskap
  • det finnes samtykke, eller legitim interesse, for at mottaker er på listen

Vi har tidligere skrevet om å sende nyhetsbrev på en GDPR-vennlig måte.

Det skal alltid være mulig å melde seg av, og noe frafall med tidens løp må man regne med. Derfor er det også viktig å få inn nye på listen. Enkle måter å gjøre dette på kan være å:

  • gi målgruppen mulighet til å abonnere i skjema på nettsiden
  • oppfordre til å abonnere i annen relevant kommunikasjon
  • kjøre leads annonser på Facebook og/eller LinkedIn

På denne måten vil du kunne holde listen frisk og voksende med stadig nye relevante mottakere.

2. Send rett innhold til rett person

Det kan være fristende å sende samme nyhetsbrev til alle mottakere, men da risikerer du både avmeldinger og en dårlig åpne- og klikkrate. Nyhetsbrevet bør oppleves som ektefølt kommunikasjon mellom deg og mottaker. Og innholdet bør samsvare med det de forventer å motta fra deg. Det kan godt være tilbud og produktinformasjon, men bør i så fall være relevant til hva mottaker har vist interesse for, eller er i målgruppe for. Jo bedre du treffer, jo mer sannsynlig er det at mottaker vil åpne, lese, klikke og evt konvertere.

Det er flere måter å tilpasse innholdet, og sikre relevans for mottaker:

  • Segmentering
  • Personalisering
  • Smart-innhold
  • Automatiserte utsendelser

Segmentering

Segmentering er kanskje den enkleste måten å gjøre dette, og noe du kan gjøre omtrent uavhengig av hvilken plattform du bruker. Ved å lage lister kan du enkelt sende rett innhold til relevante mottakere. Eksempler kan være å lage lister for:

  • Forskjellige stadier av kjøpsreisen
  • Relevante Buyer Personas
  • Interesseområder

Eksempler på nyhetsbrev etter kjøpsreisen kan være:

  • Inspirasjon og tips til de som er i starten av kundereisen.
  • Fokus på FAQ og og mer utfyllende info til de som er i vurderingsfasen.
  • Salgs fokus, med mulighet til gratis demo el, på de som er kjøpsklare.
  • Påminnelse om endringer i abonnement, eller relevante tilleggsprodukter, for eksisterende kunder.

Eksempler på nyhetsbrev etter Buyer Personas og interesseområder kan være:

  • Inspirasjon og tips tilpasset mottakers interesseområde.
  • FAQ og mer info om hvordan bedriftens produkter/tjenester løser vanlige problemstillinger tilpasset  forskjellige Buyer Personas.
  • Tilbud tilpasset mottakers interesseområder, eller som er relevant for den enkelte Buyers Personas.

 

Personalisering

Personalisering kan være en fin måte å tilpasse innholdet til den enkelte mottaker. Det kan gjøres enkelt ved å henvende seg til mottaker ved fornavn. Men det kan også brukes til å referere til andre ting som:

  • Dato for fullførte et kjøp.
  • Status for deres support-sak.
  • Hvor de finner sin nærmeste butikk.

Hvilke muligheter du har her handler i stor grad om hvilke muligheter som ligger i plattformen du bruker og hvor oppdatert og gode dataene i CRM er. 

 

Smart-innhold

Smart-innhold kan tildels erstatte segmentering, og er en annen måte å tilpasse innholdet basert på lister eller hvor de er i kjøpsreisen. Med smart-innhold trenger du ikke å lage forskjellige nyhetsbrev til forskjellige lister, som ved segmentering, men kan lage variantene basert på regler i ett og samme nyhetsbrev.

Eksempler kan være:

  • Tilpasse bilder og/eller tekst til å samsvare med den enkelte Buyer Personas utfordringer eller fagspråk.
  • Vise forskjellige bilder, tekster og knapper for å samsvare med interesser, eller hvor mottaker er i kjøpsreisen.
  • Tilpasse pris til, eller valutta, til mottakere med egne avtaler el.

Smart-innhold kan også settes opp på landingssider og på skjema ved behov. 

Automatiske utsendelser

En annen måte å holde nyhetsbrevet relevant på er å sende ut rett innhold til rett tid ved automatiserte utsendelser. Dette er nyhetsbrev som alltid er "på" og sendes ut ved at bruker gjør noe som trigger en utsendelse. Dette er perfekt for innhold som alltid er relevant, men som er relevant for forskjellige mottakere til forskjellige tider. Eksempler kan være alt fra enkel oppfølging etter at en bruker har registrert seg for noe, til mer avanserte logikker for å følge kontakten videre i kjøpsreisen:

  • Utsendelse med mer utfyllende info om produkter eller tjenester etter at en kontakt har vist interesse.
  • Utsendelse på bakgrunn av tidligere registreringer med tips om relevant innhold eller ressurser.
  • Utsendelse med tilbud om gratis demo el som trigger ved at en kontakt har vært på sider/vist interesse som tilsier å være kjøpsklar.
  • Utsendelse med påminnelse om fornyelse av avtale for eksisterende kunder.
  • Utsendelse med oppfølging av kundehenvendelser.

Her kan man også sette opp lengre arbeidsflyter for å flytte en mottaker fra et stadie til det neste i kjøpsreisen. 

Vi har tidligere skrevet mer om dette i vår artikkel om fordeler med datadrevet epost-markedsføring.

 

3. Se på tallene og test

Har du en god plattform for utsendelser vil du ha gode tall for å kunne gjøre en vurdering av resultatene i ettertid. Tall å se på:

  • Leveranse
    • Ble de fleste sendt og levert, eller var det mange som bounced eller havnet i spam?
  •  Åpningsrate
    • Avvsender av nyhetsbrevet, emnet og preheader er mottakers førsteinntrykk. Hvis åpneraten er dårlig er det her du må jobbe. Husk at avsender bør være vedkommende mottaker har best relasjon til. "No-reply" og lignende anbefales ikke.
  • Andel lest
    • Dette sier noe om hvor interessant innholdet var. Dette er spesielt viktig hvis hovedmålet med nyhetsbrevet var informasjon og ikke klikk videre.
  •  Klikkrate
    • Stort sett vil man at mottaker skal klikke seg videre for å gjøre ønsket handling. Hvis denne er lav er det viktig å se på hva du kan gjøre for å optimalisere selve innholdet. Les mer om Hva bør et nyhetsbrev inneholde.
  • Hvor i nyhetsbrevet engasjerer mottaker seg.
    • Ofte vil det være flere klikkbare elementer i et nyhetsbrev. Da er det smart å se nærmere på hva de fleste klikket på, og hva de evt ignorerer. På den måte blir du bedre kjent med målgruppen.

Bruk det du lærer her til å gjøre deg noen tanker om hva salgs innhold som fenger, og hva som ikke fungerer. Bruk gjerne også A/B testing for å bekrefte eller avkrefte, og lære mer.

 

Klar for å komme i gang?

Vi har satt sammen en liten demo hvor vi viser hvordan du setter opp nyhetsbrev etter segment, personalisering, med smart-innhold og automatiske utsendelser. Registrer deg ved å fylle ut skjema under for å få link.

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook