Hvor ofte, og når bør man sende nyhetsbrev
Publisert 18. mars 2019 | av Ina Svarstad – 3 minutter lesetid.
Det kan være vanskelig å vite hvor ofte, og når man bør sende ut nyhetsbrev. Her er våres beste tips for hvordan du kan finne en plan som passer for deg.
Hvor mye innhold har du?
Det kan være greit å starte med seg selv. Hvor ofte er det realistisk at dere har resurser og nok interessant innhold til at det gir mening for dere å sende ut nyhetsbrev. Hvis dere er nye for bruk av nyhetsbrev kan det være smart å starte med én gang i måneden. Og så kan dere prøve dere frem med å sende ut flere hvis det gir mening for dere. Hvis dere har holdt på med nyhetsbrev en stund kan dere se på historikken, var det mange som meldte seg av når dere prøvde å sende ut hver uke, eller kanskje flere ganger på én uke? Her gjelder det å ha litt selvinnsikt og ikke bare sende ut så mye som mulig. Kvalitet over kvantitet.
La målgruppen velge selv?
Hvor ofte ønsker målgruppen din å motta nyhetsbrev fra deg? Det er neste spørsmål å stille seg. Igjen er det bare å prøve seg frem. Men en annen måte å gjøre det på er å la kunden selv velge hvor ofte de skal få nyhetsbrev fra dere. Dette kan man gjøre når kunden melder seg på nyhetsbrevet, eller man kan ha det som et valg nederst i nyhetsbrevet hvor man har "meld av nyhetsbrev"-linken. Mange vil velge å heller få færre enn å bare melde seg av hvis det dere selger og skriver om i nyhetsbrevene egentlig er av interesse, men at det rett og slett blir for mye og for ofte. Hvis dere her ser at de fleste ikke vil ha nyhetsbrev oftere enn én gang i måneden bør dere kanskje bare sette dette som en standard.Når er målgruppen din klar for ditt budskap?
Når på dagen og hvilken ukedag nyhetsbrevet skal sendes ut på er et minst like viktig spørsmål. Stort sett vil man se at de som åpnes og leses skjer samme dag, eller et par dager i etterkant. Her skjenner du deg sikkert igjen fra egen bruk av innboksen og mail som kommer inn. Hvis et nyhetsbrev kom inn på et litt lite gunstig tidspunkt og ble liggende, så kommer det mange nye mail som ber om oppmerksomheten vår og vi begynner ofte øverst når vi er klare for å lese mail.
Her kan det være smart å ta tak i den innsikten du har om målgruppens bruk av nettsiden din. Gå inn i Google Analytics og sjekk når de er inne på siden. Hvis du driver B2B vil du ofte se at trafikken er tydelig mandag til fredag 08:00 til 16:00. Hvis du jobber B2C er det sikkert mer aktivitet på kvelden og i helgene. Da er det naturlig at det også er da de vil være mottakelige for et nyhetsbrev fra deg. Se for deg i hvilken setting målgruppen din vil sette pris på ditt budskap. Er det når de kommer tilbake til kontoret etter lunsj, eller er det på toget på vei hjem fra jobb, eller på kvelden over en kopp te? Test ut de forskjellige scenariene du ser for deg og følg med på åpnerate, klikkfrekvens og konverteringsraten. Fortsett med det som fungerer og noter deg det som ikke gir resultater.
Når du har funnet ditt beste tidspunkt å sende ut nyhetsbrev kan det være en idé å vurdere om du skal holde deg til ett tidspunkt. Mange som gjør det opplever at målgruppen blir vant til å motta mail fra dem den dagen og gleder seg til det som et slags høydepunkt, eller en markering av at nå er helgen her, eller en ny uke, eller bare onsdag, alt ettersom hva som passer best for din bedrift og relasjonen dere har med målgruppen.
Les mer om våre beste tips for å lykkes med nyhetsbrev i vårt blogginnlegg 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev, eller last ned vår gratis e-bok.