Hvordan forbedre åpneraten for nyhetsbrevet

Hvordan optimalisere åpneraten på nyhetsbrev

Et optimalisert nyhetsbrev har ingen verdi om det ikke blir åpnet. så hvordan får du opp åpneraten?

Har du alt klart for å sende ut nyhetsbrevet til målgruppen din? Ikke glem å optimalisere for en god åpnerate. Det er de små tingene som skiller et åpnet nyhetsbrev fra et som blir liggende, så her er det viktig å ikke slurve.

Avsender

Ja, det har noe å si hvem mailen kommer fra. Tester har vist at nyhetsbrev som kommer fra en person som ina@dikom.no har en høyere åpnerate enn nyhetsbrev som kommer fra en mer upersonlig e-postadresse som hei@dikom.no. Unngå for all del "søplete" avsenderadresser som noreply@dikom.no eller lignende. Det som gir den høyeste åpneraten er å bruke navnet til noen som målgruppen har en relasjon til. Det kan for eksempel være egne kontaktpersoner eller en daglig leder, hvis det gir mest mening. 

Emnefelt

En mail vil aldri stå alene. Se i inboksen din. Den er full av mail fra forskjellige personer og firmaer som ønsker din oppmerksomhet. Bruk litt tid på å se på hva som gjør at en skiller seg ut. Hva tror du vil fungere i din bransje? Et godt tips er å teste den på deg selv. Send en mail til deg selv med emnefeltet du tenker å bruke. Får du lyst å åpne den? Hvis ikke, prøv igjen. Husk at du kun har et begrenset antall karakterer å spille på så hold det kort og si bare én ting.

Fra kurs med Nina Furu hos Webgruppen har jeg tatt med meg en sjekkliste for et godt emnefelt: VIPS

  • Verdiforslag (gir overskriften brukere en grunn til å åpne?)
  • Innhold (har du ett enkelt, tydelig budskap?)
  • Produkttriggerord (er hva du selger tydelig?)
  • Spisset (har du redusert antallet elementer til et minimum?)

Det finnes en del formater som stort sett fungerer bedre enn andre:

  • Slik/hvordan-overskrifter - Hvordan lykkes med Google Ads
  • Spørsmål-overskrifter - Er du klar for GDPR?
  • Liste-overskrifter - 5 tips til inbound i 2019
  • Kontekst: Overskrift - Vårens trender: Grønt er skjønt
  • Parentes-overskrift - Hva du trenger (og ikke trenger) til babyen

Prøv å variere budskapet og unngå gjentagelser. Hvis målgruppen din får mail fra deg en gang i uken blir det fort kjedelig med samme typen emne hver gang. Prøv gjerne med litt humor eller rim. E ller å spille på faglige utrykk og intern bransje-humor hvis du jobber B2B.

Preheader

I enkelte plattformer for nyhetsbrev, som HubSpot, kan du selv velge en dedikert preheader, hvis ikke vil det være det første du skriver som kommer opp som preheader. Denne teksten er en undervurdert mulighet til å utfylle budskapet ditt. Pass på at du ikke gjentar emnefeltet, men tilfører det ekstra verdi. Hvis målgruppen din er mest på mobil må du være oppmerksom på lengden. Test alltid hele nyhetsbrevet både på PC og mobil for å se hvordan det ser ut og at alt av tekst gir mening og ikke blir kuttet på uheldig.

 

Les mer om våre beste tips for å lykkes med nyhetsbrev i vårt blogginnlegg 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev, eller last ned vår gratis e-bok.

Last ned vår gratis e-bok med 10 tips for å lykkes med nyhetsbrev

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook