Digital markedsføring i 2025

Digital markedsføring i 2025

Hvilke tendenser, endringer og trender ser vi innen digital markedsføring på vei inn i 2025?

Bruk av kunstig intelligens 

I løpet av 2024 kom kunstig intelligens (KI) inn i de aller fleste verktøyene vi bruker. Fra å være en kuriositet har den blitt en integrert del av arbeidsdagen. Innen markedsføring er det mange måter dette tas i bruk:

  • Sette strategi.
  • Forslag til innhold som blogg, poster i sosiale medier, video og nyhetsbrev.
  • Chatbot som svarer på det målgruppen lurer på.
  • Tilpasse innhold for forskjellige formater og kanaler.
  • Rapport og analyse.

Det meste kan gjøres med KI. Men siden mennesker liker å snakke med mennesker blir spørsmålet heller hva man bør, og ikke bør bruke KI til. Som mottakere har vi også blitt stadig mer skeptiske til opphavet av innholdet vi konsumerer, og et behov for åpenhet og merking har meldt seg. For mange bedrifter vil 2025 bli året hvor KI settes i system. Det blir viktig å sette gode retningslinjer og sikre at alle ansatte har et bevisst forhold til bruken.

Les mer om å sette retningslinjer for bruk av KI.

Eide flater

Alle som jobber med markedsføring er vant til at kanaler kommer og går. En stor del av jobben er derfor å følge med, teste og stadig vurdere hvilke plattformer som er aktuelle for de forskjellige målgruppene. I et landskap hvor skifte av disse skjer raskere enn før, blir det stadig mer viktig å holde fokus på eide flater. Med eide flater, som nettside og nyhetsbrev, eier du plattform og data og har dermed kontroll på hvordan disse brukes. Ved å holde liv i egne flater blir du mindre avhengige av andre kanaler, som fort kan endre sin forretningsmodell og dermed endre bruken både for målgruppen og oss som markedsførere.

Vi kan som et eksempel ta en bedrift som ikke har egen nettside, eller lister for nyhetsbrev, men kun bruker Facebook og Instagram i sin markedsføring. Hvis Meta (som eier Facebook og Instagram) gjør endringer i algoritmen, legges ned, eller målgruppen forlater kanalene, vil det kunne bli dramatisk for bedriften. Men hvis de har en nettside, og et levende nyhetsbrev, vil ikke en endring hos Meta få like stor innvirkning for bedriften.

Formater

De formatene som foretrekkes av de fleste målgrupper er fortsatt video, og for enkelte podcast. Vi vil nok også i 2025 se at det er de korte videosnuttene som ofte gjør det best. Men lengre webinarer eller podcast som skaper verdi for målgruppen ved å holde dem oppdatert om relevante nyheter i bransjen vil fortsatt være aktuelt.

Med et stadig økende behov for å produsere større mengder innhold tilpasset forskjellige kanaler og formater kommer gode verktøy for markedsføring og KI godt med. For oss som bruker HubSpot har vi sett store endringer i plattformen i løpet av 2024. KI har kommet inn i alle deler av innholdsproduksjonen, og det er laget et eget område for å tilpasse innhold til ulike kanaler, og målgrupper. 

Les mer om å effektiviser markedsavdelingen med HubSpot.

Synlighet

2025 vil Answer Engine Optimization (AEO) være avgjørende for å møte brukernes forventninger om raske, presise svar i et stadig mer stemmestyrt og mobilt landskap.
 
Søkemotorer prioriterer nå innhold som adresserer spørsmål direkte, noe som gir bedrifter en unik mulighet til å sikre synlighet gjennom snippets og stemmesøk. Dette gjøres via strukturert kode som hjelper søkemotorer med å tolke og forstå hva innholdet på en nettside faktisk handler om.

AEO handler ikke bare om å tiltrekke trafikk, men om å bygge tillit ved å tilby relevant og pålitelig informasjon. Bedrifter som tilpasser seg denne utviklingen, vil ikke bare være mer synlige, men også bedre rustet til å konvertere besøkende til kunder.

Tilpasset kundeopplevelse

Tiden for generiske kampanjer med innholdet som favner bredt er forbi. Å tilpasse innholdet til den enkelte målgruppen er ikke lenger en bonus, men en nødvendighet for å lykkes. I år vil vi forvente å se enda mer raffinerte teknikker som gjør det mulig å skreddersy innhold og tilbud til den enkelte målgruppens behov og preferanser. 

Bruk av smart innhold, KI og automasjon vil gjøre tilpasninger enda enklere og mer tilgjengelig for alle som jobber med markedsføring.

Les mer om å skrive innhold for målgruppen.

 

Klar for 2025?

For å lykkes med markedsaktivitetene i år blir det nok viktigere enn noen gang å ha grunnmuren på plass. En solid nettside, og gode verktøy for CRM, markedsføring, salg og kundeservice, legger grunnlaget for gode resultater. Med HubSpot får du en helhetlig plattform med alt på ett sted, med KI, smart innhold og automasjon inkludert.

Les mer om HubSpot.

Vi har satt sammen en pakke med nyttige ressurser for å sette strategi, smarte mål og markedsplan, for å starte 2025 med best mulig utgangspunkt. Fyll inn skjema for å få tilgang.

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook