Bygg en Custom GPT som sparer tid og skaper verdi

Bygg en Custom GPT som sparer tid og skaper verdi

Tenk deg at du har en digital kollega som alltid svarer raskt, gir gode forslag – og aldri tar ferie. Det er i praksis det du får med en Custom GPT. I denne artikkelen viser vi hvordan du kan sette opp din egen KI-assistent, og  hvordan vi i Dikom kan bistå i med å utforme de. 

Dette kan sees som en del av en større strategi for å skape vekst, innsikt og en bedre kundeopplevelse.

Hva er en Custom GPT og hva kan den gjøre for deg?

Custom GPTer er skreddersydde KI-assistenter laget med f. eks. ChatGPT-teknologi.

Du kan bygge dem med egne instrukser, tone, kunnskap og til og med datagrunnlag fra egne dokumenter, nettsider eller systemer. Det er som å ha en digital ansatt som vet akkurat hva du trenger, og som svarer i løpet av sekunder.

Hva kan den gjøre for deg?

  • Er du ansvarlig for markedsføring i en bedrift kan det være du har mange baller i luften og ikke nok ressurser til å få de gjort? Her kan en skreddersydd GTP hjelpe deg på flere områder som å definere målgruppe, inspirasjon til innhold, vinklinger på artikler osv.

  • Er du salgssjef og ansvarlig for å skape resultater i et tøft marked? En skreddersydd GPT kan raskt gi deg forslag til salgsstrategier og analysere data for deg. Alt avhenger av hva slags data du velger å trene den på. 

  • Er du ansvarlig for kundeoppfølging og å behandle alle kundehenvendelser som kommer inn til bedriften? Da kan en skreddersydd GPT avlaste på flere områder som å svare på ofte stilte spørsmål via en ChatBot, hjelpe deg å automatisere og holde oversikt, samt gjøre prioriteringer for deg. 

Vi har tidligere skrevet artikkelen "Kort om kunstig intelligens" som tar for seg litt grunnleggende hvordan kunstig intelligens fungerer, og samfunnsmessige utfordringer.

Shit in shit out gjelder også i KI-verdenen

Ønsker du et verktøy du skal kunne bruke igjen og igjen, bør du bruke tid på å definere hva den skal gjøre, gi den tilgang til data, samt trene og teste.

  1. Start med en idé eller et problem Hva vil du at GPT-en skal hjelpe med? F.eks. “Hvordan lager jeg en kampanje for et nytt produkt?”

  2. Skriv gode instrukser Forklar hva GPT-en skal gjøre, hvem den snakker til, og hvordan svaret skal være. (F.eks: "Du er en erfaren markedssjef som gir konkrete forslag, med høy kvalitet og raskt resultat.")

  3. Legg til kunnskapsgrunnlag Du kan laste opp PowerPoints, PDF-er, websider eller annet innhold for at GPT-en skal svare med mer presisjon.

Hvordan du kan oppnå god balanse i bruken av KI har vi tidligere skrevet om i artikkelen "Slik oppnår du balanse i KI generert innhold"

Unngå fallgruvene – ikke alle GPTer er like nyttige

Enkelheten gjør det også til at fallgruvene er mange. Det holder ikke bare å skrive noen korte instrukser og laste opp et dokument eller to. Resultatet kan ofte bli en GPT som svarer vagt, upresist – eller rett og slett feil. Vi må alltid huske på at den alltid vil gi oss et svar, også når den ikke har fakta. Og selv om den har fakta, kan den fortsatt hallusinere.

Husk at en GPT kan ikke erstatte et menneske, men bistå for å jobbe mer effektivt. Alle svar fra en GPT må ettergås og faktasjekkes av et menneske med rett fagkunnskap. Så hvis man prøver å bytte ut en avdeling med fagfolk med et knippe GPTer kan man fort risikere å "gå på en smell". Men brukt riktig kan GPTer avlaste en økende arbeidsmengde.

For at en skreddersydd GPT skal være til hjelp i daglig drift må den:

  • Ha et tydelig oppdrag og riktig rolle

  • Forstå virksomhetens språk og målgruppe

  • Trenes og testes kontinuerlig

  • Være koblet til riktige data og systemer

Det finnes mange verktøy der ute. Er du på jakt etter noe som er ferdig utviklet, og testet, er HubSpot kundeplattform et godt alternativ.  

Slik hjelper vi deg å lykkes med skreddersydde GPTer

Hos Dikom har vi "dykket dypt" ned i KI siden november 2022. I dag utvikler vi skreddersydde GPTer.

Vår anbefaling er å fokusere på:

Vi kan hjelpe deg med å få satt opp, teste og lære opp teamet ditt i hvordan de får mest verdi ut av en skreddersydd GPT, eller bruk av KI generelt.

Vil du vite mer?

Finn ledig tid i min kalender så tar vi en uforpliktende prat om hvilke muligheter som finnes for din bedrift, og hvordan vi i Dikom kan bistå deg i prosessen.

 

 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.