Hvordan effektivisere kundeservice med kunstig intelligens

Effektivisere kundeservice KI-drevet chatbot fra HubSpot

Oppdag hvordan HubSpot sin KI-drevne chatbot (også kalt kundeagent) kan effektivisere kundeservicen med skreddersydd innhold for å svare på spørsmål.

Hvordan chatbot i HubSpot effektiviserer kundeservicen

KI-drevet chatbot i HubSpot er designet for å forbedre kundeservicen ved å gi raske og nøyaktige svar på spørsmål via chat. Den kan håndtere en stor mengde forespørsler samtidig, noe som reduserer ventetiden for kundene og øker effektiviteten internt.

Ved å bruke maskinlæring og naturlig språkbehandling kan denne chatboten forstå og tolke komplekse spørsmål fra kunder, samt gi relevante svar basert på tilgjengelig informasjon. Dette gir kundene en mer personlig og tilfredsstillende opplevelse.

Bruk av skreddersydd innhold 

En av de største fordelene med denne chatboten er at den bruker skreddersydd innhold. Dette betyr at den kun bruker innhold som er nøye valgt ut av deg, og dermed godkjent for å svare på spørsmål. Dette sikrer at alle svarene er konsistente og nøyaktige, og at de gjenspeiler bedriftens tone og verdier. Der det er hensiktsmessig vil den også legge til linker til artikler som gir mer detaljert informasjon, og som kan utdype svaret ytterligere. 

Skreddersydd innhold gjør det også mulig å gi mer detaljerte og spesifikke svar, noe som kan bidra til å løse kundens problemer raskere og mer effektivt. Dette er spesielt nyttig for B2B-selskaper som kan ha mer komplekse produkter eller tjenester.

Her viser vi et eksempel på hvordan en bruker på våre nettsider kan ha dialog med vår KI-drevne chatbot som svarer på spørsmål rundt markedsføring, nettsider, CRM og integrasjoner. Her svarer den kort på spørsmålet og linker videre til en artikkel på våre nettsider som kan utdype spørsmålet:

Eks på bruk av ki-drevet chatbot fra brukerens ståsted

Inne i HubSpot blir kommunikasjonen registrert som en henvendelse i "HelpDesk". Hvis den ikke kan svare på spørsmålet vil den overlevere saken til en bruker internt i bedriften. 

Nedenfor ser du et eksempel på hvordan det vises i backend. I tillegg til oversikt over spørsmål fra brukeren, og svar fra chatboten. Er brukeren registrert i CRMen fra før vil du se annen informasjon tilknyttet brukeren som f eks hvilken bedrift brukeren tilhører, og andre kundesaker som er registrert. 

eks på hvordan en henvendelse via chatbot kommer inn i HubSpot

 

Svarer på brukerens eget språk

En annen viktig funksjon er evnen til å gi svar på brukerens eget språk. Dette er mulig takket være avanserte algoritmer for oversettelse og språkforståelse, som gjør det mulig for chatboten å kommunisere effektivt på flere språk.

Denne flerspråklige støtten er spesielt verdifull for globale selskaper som har kunder i forskjellige land. Ved å svare på kundens eget språk, kan chatboten bidra til å bygge tillit og forbedre kundetilfredsheten.

Her ser du et eksempel på hvordan den svarer på et spørsmål på fransk. 

Eks på hvordan en ki-drevet chatbot tilpasser svaret til språket brukeren bruker

Har du ikke et flerspråklig nettsted så vil ikke linkene gi mening.

For øyeblikket kan den blande norsk og dansk. Dette er HubSpot klar over og vi kan regne med at dette vil bli bedre. 

Vurderer du bruk av chatbot for din bedrift, men er usikker? Da vil jeg oppfordre deg å lese vår bloggartikkel "Er en chatbot riktig for din bedrift".

Automatisering gir økt effektivitet

Automatisering er en nøkkelfaktor i hvordan chatboten forbedrer kundeservicen. Ved å automatisere rutinemessige oppgaver som å svare på vanlige spørsmål, kan de som behandler kundesaker fokusere på mer komplekse og verdiskapende oppgaver.

Automatiseringen gir også en mer konsistent opplevelse for kundene, da de alltid får samme kvalitet på svarene uansett når de kontakter kundeservice. Dette kan bidra til å øke kundelojaliteten og forbedre bedriftens omdømme.

Fordeler for B2B selskaper 

B2B-selskaper kan dra stor nytte av å implementere en KI-drevet chatboten. Med fokus på kvalitet og målbare resultater, kan disse selskapene bruke chatboten til å effektivisere kommunikasjonen med sine kunder og potensielle kunder. Dette vil blant annet effektivisere arbeidet betraktelig for bedrifter hvor det tar lengre tid, og krever mer oppfølging, før brukeren tar en beslutning om kjøp. 

Ved at den henter svar kun fra eget innhold vil også sikre at svarene er konsistente, i tråd med selskapets profil og at man unngår misforståelser.

En slik chatbot kan også hjelpe B2B-selskaper med å samle inn verdifull innsikt om kundenes behov og preferanser, noe som kan brukes til å forbedre produkter og tjenester. Dette gjør chatboten til en uvurderlig ressurs for selskaper som ønsker å vokse gjennom målrettet markedsføring, innsiktsbasert salg med CRM og integrasjoner.

Tenk på dette før du går i gang

Før du implementerer en KI-drevet chatbot i bedriften din, er det avgjørende å etablere klare retningslinjer for bruk.

Eksempel på hva en KI-drevet chatbot kan brukes til:

  • Vanlige spørsmål og rutinemessige forespørsler.
  • Konsistente og nøyaktige svar basert på skreddersydd innhold som er i tråd med bedriftens verdier.

Eksempel på hva den ikke bør brukes til:

  • Håndtere sensitive eller personlige data uten tilstrekkelig sikkerhetstiltak.
  • Ta beslutninger som krever menneskelig vurdering. 

Viktigheten av gode retningslinjer

Ved å sette retningslinjer for bruk av KI kan oppnå følgende:

  • Klare mål for hva chatboten skal oppnå
  • Sikre at den er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter
  • Kontinuerlig overvåke og evaluere ytelsen

Da sikrer man at den oppfyller forventningene og vil bidra til å maksimere fordelene ved KI samtidig som risikoene minimeres.

Vil du ha noen tips om hvordan man går frem for å sette retningslinjer for å ta kunstig intelligens i bruk? Da vil jeg anbefale deg å lese vår artikkel "Hvordan sette retningslinjer for kunstig intelligens"

 

Klar for å vite mer?

Vi setter gjerne opp en demo for å vise deg alle mulighetene med en KI-drevet chatbot tilknyttet HubSpot CRM. Fyll inn skjemaet så tar vi kontakt for å avtale et uforpliktende møte. 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.