12 grunner til å starte med CRM
Publisert 23. august 2021 | av Kjersti Bakke – 6 minutter lesetid.
I denne artikkelen vil vi se på de store fordelene du kan gi din bedrift ved å implementere et CRM-system.
Vi har tidligere skrevet om «Hvorfor bør du bruke et CRM?»
I denne artikkelen går vi mer i dybden og gir deg 12 grunner til hvorfor du bør ta i bruk et CRM-system.
1. Sentralisert database på tvers av organisasjonen din
Et CRM-system lar hele salgsorganisasjonen din lagre all potensiell informasjon i en sentral database. Dette gir rask tilgang til viktig informasjon på tvers av team og avdelinger. I tillegg blir det enklere å administrere og holde informasjonen oppdatert. Du effektiviserer arbeidsdagen ikke bare til selgerne, men også andre i organisasjonen som trenger kundedata for å utføre sine oppgaver. Se vår bloggartikkel Hvorfor integrere CRM med kundenære systemer?
2. Ett sted for all kommunikasjon og interaksjon med potensielle kunder
All kommunikasjon, både intern og ekstern, kan administreres gjennom et CRM. Dette åpner for muligheten til å spore alle deler av kjøpsreisen, inkludert hver interaksjon, e-post, telefonsamtale med mer.
Et CRM-system vil for eksempel hjelpe en selger å avgjøre om, og når, man trenger å kontakte en bestemt kunde. Det vil også hjelpe selgerne dine med å huske om de allerede har sendt prospektet/kunden ressursene de ba om.
3. Automatiser dataregistrering
Med CRM trenger dere ikke bruke tid på å logge e-post, telefonsamtaler, møter og andre interaksjoner. Denne informasjonen blir automatisk samlet og lagret i systemet.
I tillegg kan selgerne på en enkel måte visualisere i hvilket stadiet tilbudene som er sendt ut befinner seg i. På denne måten effektiviserer man salgsprosessen og gjør det enklere for ledelsen å se hva som er forventet arbeidsmengde og hvilke muligheter som ligger i pipen.
4. Bli minnet på å følge opp prospektene
Et CRM kan spore aktivitet for å følge opp kunder og prospekter på en god måte. Ett eksempel kan være å legge inn en oppfølging tre måneder før en kontrakt går ut for å starte arbeidet med fornyelse. Da får selgeren opp et varsel på aktuell dato om å ta kontakt med kunden for å starte arbeidet med en eventuell fornyelse.
Et annet eks kan være oppfølging av et tilbud som er sendt til et prospekt. Med slike oppfølginger får man effektivisert arbeidsdagen. Dette gjør at kunder og prospekter føler seg sett, øker sjansen for at de forblir, eller konverterer til å bli, kunder.
5. Organiser kontaktdata
Et CRM gjør det enklere å organisere informasjon om dine kontakter og holde det oppdatert. Du vil også kunne se om en av kontaktene har besøkt bedriftens nettsted, lastet ned innhold fra nettstedet eller snakket med et annet medlem av salgsteamet ditt allerede. Riktignok så lenge kontakten har gitt samtykke til det.
Hvis man i tillegg lager notater fra sine e-postutveksling og telefonsamtaler, har man god oversikt og mye nyttig informasjon tilgjengelig ved neste interaksjon med kontakten. Den beste delen? All denne informasjonen er alltid søkbar i CRM.
6. Segmenter kundene dine
Du har sikkert ønsket å kunne lage en liste over kunder basert på spesifikke kriterier. Et CRM-system gir deg muligheten til å sortere kontaktene dine basert på data som er samlet over tid.
Du kan f eks sende ett tilbud til noen kunder som har vist spesiell interesse for et produkt, men ikke kjøpt i en gitt periode. Eller gi ett tilbud til kunder i én del av landet, og et annet tilbud til kunder i en annen del.
Man kan filtrere på mange kriterier; beliggenhet, bedriftsstørrelse, vist interesse for, type bransje, type produkt osv.
7. Lag salgsrapporter
Et godt CRM gir deg mulighet til å samle, og organisere, data om potensielle kunder og avtaler ved å bruke rapporteringsfunksjoner som et salgsdashboards og tilpassede rapporter.
Dette gjør at både selgere og ledelsen har oversikt over pågående salg til enhver tid. Ledelsen kan også følge med på måloppnåelse og hvor man må gjøre ytterligere tiltak for å nå målene.
Salgsledere kan også bruke disse salgsrapportene til å se hvordan teamet deres når sine KPIer.
8. Automatiser prognoser for fremtidig salg
Nøkkelen til enhver vellykket salgsorganisasjon er evnen til å planlegge strategisk og ta informerte beslutninger. Med CRM-rapportene jeg nettopp nevnte, kan du trekke inn viktige beregninger som månedlig gjentagende inntekt (MRR) og vekst fra år til år (YOY) som gjør det lettere for salgsledere å identifisere trender og utvikle resultatrelaterte prognoser.
I tillegg gjør disse rapportene det mulig å se hvilke aktiviteter, og kilder, som er de mest lønnsomme. Hvilke som genererer mest salg og hvilke som generere flest leads.
Dette er data som hjelper teamledere med å lage salgsprognoser for de kommende månedene og justere estimater etter behov.
9. Skaler salgsprosessen over tid
Som nevnt vil et CRM gi salgsteamet ditt ett sted hvor de kan holde oversikt over leads, prospekter og kunder, over en lengre periode. Et CRM lar deg også se gjennom spesifikke aktiviteter som e-post, samtaler og møter som er booket.
Salgsledere kan deretter bruke disse dataene til å identifisere mønstre og se hvilke salgsprosesser som fungerer for teamet deres, og hvilke som kan forbedres - slik kan salgsteamet ditt bruke informasjon lagret i CRM for å skalere prosessene etter hvert som virksomheten vokser.
Les vår relevante artikkel: "Å ha riktig salgsverktøy er avgjørende for å lykkes med salg"
10. Sørg for at kommunikasjon mellom team blir enklere
Sørg for effektiv kommunikasjon gjennom hele salgsorganisasjonen og blant andre i organisasjonen ved hjelp av CRM. Denne kommunikasjonen er avgjørende for å opprettholde et bestemt kommunikasjonsform blant alle som samhandler med potensielle kunde. I tillegg sikrer man at de ansatte lærer av hverandre og jobber sammen for å nå målene.
Med et CRM kan teamet ditt gjøre dette ved å tagge selgere og medlemmer av ledelsen på spesifikke avtaler de ønsker å bringe dem inn på. Salgsledere og selgere kan også bruke systemet til å tilordne spesifikke kundeemner med et klikk på en knapp. Til slutt trenger man ikke å forlate systemet for å skrive og sende e-post til team-medlemmer for å ha disse utvekslingene. I stedet kan all kommunikasjon lett legges til fra CRM.
11. Et CRM-system vil vokse med deg
Etter hvert som din bedrift vokser, vil et CRM vokse med deg - det er det fine med denne typen programvare. Enten det er å spore flere potensielle kunder, organisere mer kontaktinformasjon eller registrere et større antall interaksjoner med potensielle kunder, er et CRM laget for å vokse sammen med virksomheten din.
Dette gjelder ikke bare salgsorganisasjonen din - CRMet ditt kan også hjelpe andre team i organisasjonen når du vokser. Eksempler inkluderer kundeservice og markedsføring - disse teamene kan dra fordeler av potensiell informasjon tilgjengelig i CRM.
Les våre relevante bloggartikler: "Har du verktøyene du trenger for å gi kundene dine bedre service enn de forventer?" og "Hvordan effektivisere markedsføringen din med HubSpot"
12. Gjør administrative oppgaver mer effektive
Alle dine administrative oppgaver - som manuell oppdatering, registrering av samtaler og lagring av kontaktinformasjon - vil bli forenklet med implementering av et CRM.
Faktisk automatiserer et CRM mange av disse oppgavene, slik at ansatte kan bruke tid og ressurser på mer effektive oppgaver. Selv om administrative oppgaver kanskje ikke direkte påvirker inntektene, påvirker de tidsplanene for medlemmer av salgsorganisasjonen din og hvor mye tid de bruker på å jobbe med disse oppgavene, i motsetning til å jobbe med potensielle leads, prospekter og kunder.
Bli bedre med et CRM-system
Bruk av et CRM-system vil
- øke produktiviteten blant de ansatte
- lagre all informasjon om potensielle kunder på en sentral plassering
- hjelpe teamet ditt med å avslutte flere avtaler
- fremme viktige forretningsforbindelser.
Begynn å tenke på hvordan du kan ta i bruk et CRM-system i din bedrift, og implementer et system som hjelper deg med å øke konverteringer og positivt vil påvirke bunnlinjen.
Kom i gang med HubSpot CRM
Med HubSpot CRM kan du raskt komme i gang. Du kan registrere deg for en gratis versjon og oppgradere etterhvert som bedriften din vokser. Vi har laget et lite kurs på ca 30 minutter som viser hvordan du kommer i gang med HubSpot CRM.
Ønsker du hjelp?
Som HubSpot-partner jobber vi daglig med CRM, både for oss selv og våre kunder. Vi kan hjelpe deg å finne rett versjon for din bedrift, og hjelpe deg i gang med CRM-systemet. Alt du trenger å gjøre er å sende oss en henvendelse så tar vi kontakt.
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.