Hvor mye koster en nettside?

Hvor mye koster en nettsideDette er det like vanskelig å svare på som spørsmål om hva koster en bil. I stedet bør du fokusere på hvilket behov du har for de nye nettsidene, og hva skal brukerne gjøre der.

Prisen avhenger ikke så mye av mengde innhold, men mer av krav til plattform og hvor avansert nettsiden skal være. Skal det være nettbutikk, skal brukeren kunne bruke chat, er nettstedet ditt ren informasjonsside, skal du samle leads....

For å avdekke hva slags nettsted du trenger kan du svare på følgende spørsmål:

  • Ønsker du å øke salget?
  • Ønsker du å generere leads?
  • Øke kjennskapet til bedriften?
  • Øke etterspørselen etter produkter eller tjenester?
  • Øke markedsandeler?

Hva skal brukeren gjøre på nettsiden:

  • Hva er det viktigste brukeren skal gjøre på nettsiden? Definer scenarier A, B og C hvor A er det aller viktigste.
  • Hvordan skal han gjøre det? (Lese blogg, bruke chat, fylle ut et skjema, gjennomføre en spørreundersøkelse, sende søknad, klikke seg til konkrete undersider, melde seg på eventer etc)

Noen spørsmål du kan bruke for å hjelpe deg på vei:

  • Hvorfor skal brukeren komme til dine nettsider?
  • Hva er det viktigste du ønsker å formidle som gir en merverdi til brukeren?
  • Hva skal han gjøre på dine nettsider?
  • Hvordan skal han gjøre det?

Kartlegging av brukerbehov

Kartlegging av brukerens behov kan gjøres på forskjellige måter:

  • Har du en nettside fra før kan du bruke statistikk for å kartlegge brukerbehov. Hvilke sider er mest besøkt? Har disse sidene mye besøk, men lite gjennomsnitlig besøkstid kan det tyde på at innholdet ikke fungerer til formålet.
  • For å finne gode triggerord (ord/fraser som brukerne søker etter i Google) kan du bruke Google sine gratisverktøy som Google Trends (åpen for alle) eller Google Keyword Planner (tilgjengelig i Google Ads).
  • Lag brukerundersøkelser,  Survey Monkey er et fint og rimelig verktøy til dette formålet.
  • Invitere engasjerte kunder til å delta i en work shop. 

Hos oss kan du bestille skreddersydd løsning tilpasset hvor mye arbeid du vil gjøre selv. Sjekk ut vår tjeneste Nettside og se om noe av det vi tilbyr passer for deg og din bedrift.

Alternativt kan du be om et uforpliktende analyse av din eksisterende nettside.

Er min nettside mobilvennlig? Fyll ut vår møtebrief!

 

 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.