Hvordan effektivisere markedsføringen din med HubSpot
Publisert 27. april 2020 | av Kjersti Bakke – 6 minutter lesetid.
Det gjøres mer enn 50 000 000 søk hver dag i Norge. Dette gjør nettsiden til den viktigste markedsførings- og salgskanalen for bedriften din. Hvordan kan du vinne kampen om kundene? Du må ha et verktøy som er enkelt å bruke og som gir deg god innsikt. I denne artikkelen går vi gjennom fordelene med HubSpot og hvordan du raskt kan komme i gang.
Hva er HubSpot?
HubSpot er verdens mest brukte inbound plattform. De har langt på vei lykkes fordi de har lagt vekt på at verktøyet skal være lett å ta i bruk. Alle kundedataene som samles inn lagres i et CRM-system, og plattformen er GDPR-kompatibel. Det betyr at man ikke lagrer, eller bruker, dataene uten at brukeren har gitt sitt samtykke. I dag kan vi si at digital markedsføring er det samme som inbound marketing. Du fokuserer på å gi brukeren det han trenger når han trenger det.
Hvorfor HubSpot Marketing Hub?
Med Marketing Hub får du et system og en plattform som er enkel å ta i bruk. HubSpot har lagt vekt på at du som markedsfører skal kunne jobbe uavhengig av teknisk kompetanse, og ikke være avhengig av en utvikler for å utføre dine markedsføringsaktiviteter. Dette har de lykkes med.
Dette er hva du får med gratis-versjonen av Marketing Hub
- Et fullverdig CRM-system
- Skjemaer - frittstående skjemaer du kan legge på nettsiden for å samle kontaktinformasjonen som bedriften trenger. Du får oversikt i HubSpot over hvor mange som har fylt ut. Alt som fylles inn i skjemaene legger seg i CRM-systemet.
- Nyhetsbrev - send nyhetsbrev som er forberedt og optimalisert for forskjellige enheter og innbokser. Lag bedre e-poster med enkel "drag and drop". Du kan også gjøre innholdet personlig ved å hent informasjon som ligger i CRM-systemet. Begrenset til 2 000 nyhetsbrev sendt ut hver måned.
- Lister du kan bruke for nyhetsbrev. Inkluderer fem aktive lister og 1000 statiske lister. Disse er begrenset til data fra skjemaer, kontaktinformasjon fra CRM og aktivitet fra nyhetsbrev.
- Chat - en-til-en chat med besøkende når de er på nettstedet ditt. Svar på henvendelser og konverter de til kvalifiserte leads eller kunder.
- Sett opp en delt innboks - for alle innkommende e-postmeldinger og direktehenvendelser som hele teamet kan jobbe med. Administrer enkelt en-til-en kommunikasjon med nye potensielle leads eller kunder. Begrenset til en innboks.
- Chat-bot - bruk en chat-bot for å koble besøkende til riktig representant basert på hva henvendelsen gjelder. Diriger de besøkende til det mest nyttige innholdet basert på hva de spør om.
- Annonseadministrasjon - koble kontoer fra annonsenettverk som Google og Facebook til HubSpot-kontoen din. Lag publikum fra HubSpot CRM, og se hvilke annonser som genererer kunder. Begrenset til to kontoer, f eks Google og Facebook. Du kan bygge opp publikum basert på besøkende på nettsiden din.
- Rapporteringsdashboard - få innsikt i hvilke kanaler som driver mest trafikk og gir best resultat. Få oversikt over hvilke side på nettsiden din som fungerer aller best, og hvor du bør optimalisere,
Alt dette får du med gratisversjonen av HubSpot.
Marketing Hub finnes i tre forskjellige lisens-versjoner
Det fine med HubSpot er at du får et skalerbart verktøy. Den dagen du trenger mer avansert funksjonalitet kan du oppgradere. Alle de forskjellige lisensene blir videreutviklet og får tilført mer avansert funksjonalitet fortløpende, uten av lisens-kostnaden økes av den grunn for eksisterende kunder.
De lisensene du kan velge mellom er:
Marketing Starter
Med Marketing Starter får du tilgang til alt i gratisversjonen pluss:
- Begrenset til 1 000 kontakter i CRM. Trenger du flere kan du oppgradere. Da betaler du 46Euro pr 1 000 nye kontakter.
- Nyhetsbrev begrenset til 5x kontakter du har i CRM. Betaler du for 1 000 kontakter kan du sende nyhetsbrev til 5 000 mottakere pr md.
- Landingssider med "drag and drop" tilpasning av maler.
- Annonseadministrasjon - mer funksjonalitet enn gratis-versjonen. Dette inkluderer alle tilgjengelige annonsetyper, avanserte målgrupper, Facebook look-a-like-målgrupper, og to målgrupper basert på lister, synkroniseres daglig.
- Annonser for retargeting - inkluderer alle tilgjengelige annonsetyper, opp til en kostnadsgrense på $ 1 000 per 30 dager, og opptil 2 målgrupper synkronisert daglig.
- Lister - 25 aktive og 1000 statiske lister
Marketing Pro
Med Marketing Pro får du tilgang til alt i gratisversjonen og Marketing Starter pluss:
- Nyhetsbrev begrenset til 10x kontakter du har i CRM. Betaler du for 1 000 kontakter kan du sende nyhetsbrev til 10 000 mottakere pr md.
- Annonseadministrasjon - inkluderer alle tilgjengelige annonsetyper, med opptil en kostnadsgrense på $ 10 000 pr 30 dager. Avanserte målgrupper, Facebook look-a-like-målgrupper, og opptil fem målgrupper for kontaktlister, synkroniseres daglig.
- Annonser for retargeting - inkluderer alle tilgjengelige annonsetyper, med opptil en kostnadsgrense på $ 10 000 per 30 dager, og opptil 5 målgrupper synkronisert daglig.
- Lister - 1 000 smarte og 1 000 statiske lister.
- Delt innboks - for alle innkommende e-postmeldinger og direktehenvendelser som hele teamet kan jobbe med. Administrer enkelt en-til-en kommunikasjon med nye potensielle leads eller kunder. Begrenset til 100 innbokser.
- Blogg - lag optimalisert innhold basert på hva målgruppen din søker etter. Få innspill direkte i verktøyet på hva du bør optimalisere.
- Søkemotoroptimalisering og anbefalinger. Identifiser problemer rundt søkemotoroptimalisering for nettsiden din, og lær hvordan du skal optimalisere for å bringe mer trafikk til nettsiden din.
- Innholdsstrategi - lag innhold for spesifikke emner som automatisk linker støttende innhold tilbake til de viktigste sidene dine for å sikre at søkemotorer enkelt kan gjennomsøke nettstedet ditt og identifisere deg som en ekspert på et gitt emne.
- Google Search Console integrasjon.
- Call to action knapper som gir innsikt i hvilke knapper som fungerer og hvilke som ikke fungerer som forventet.
- SSL-sertifikat er standard med HubSpot.
- Publisering i sosiale medier - Koble dine kontoer for sosiale medier til HubSpot og publiser innhold direkte fra HubSpot.
- A/B testing - gjør A/B testing på landings-sider og nyhetsbrev for å finne den beste versjonen på tekst og design.
- Video-hosting og administrasjon - last opp videoene til HubSpot og bruk de i innhold som på sider og i sosiale medier. Legg til CTA-er og skjemaer i videoene der hvor du ser de vil passe best inn. Du kan også analysere hvor godt de fungerer og gjøre optimalisering deretter.
- Team - Organiser brukerne i teams basert på geografisk område, forretningsområde, produktansvar osv.
- Skreddersydde rapporter - Du kan lage opp til 20 egne rapporter i tillegg til de som allerede er en del av plattformen.
- SKL (salgsklare kontakter) - lag dine egne poengkriterier og tildel poeng basert på regler du selv definerer. Bruk poengene dine til å segmentere lister, sette i gang automatisk arbeidsflyter med mer. Begrenset til en scoring-property.
- Egne rapporter for kampanjer - lag egne kampanjer for spesifikt innhold og få innsikt i hvordan landingssiden, blogginnlegg, nyhetsbrev osv hjelper deg å nå målene dine. Begrenset til 1 000 kampanjer.
- Webside - detaljert analyse og rapportering av nettsiden din med mulighet for filtrering på gjennomsnitlig tid på siden, bounce rate osv.
- Automatiske arbeidsflyter som trigges av definerte handlinger. Kan f eks brukes til å sende ut relevant informasjon til leads, varsle selger eller opprette en supporthenvendelse.
Marketing Enterprise
Med Marketing Enterprise får du tilgang til ytterligere avansert funksjonalitet som blant annet:
- Automatisert A/B-testing - bruk kunstig intelligens og maskinlæring for å spare tid og forbedre konverteringsfrekvensene på nettstedet ditt. Begrenset til fem sidevariasjoner samtidig.
- Hanlingsbasert segmentering - lag grupper av kontakter basert på spesifikke handlinger de gjør på nettstedet ditt . Bruk disse listene til å tjene personlig innhold, videresende til salg eller mer.
- Automatisk score og ranger potensielle kunder basert på hundrevis av faktorer. Fokuser på kundene som mest sannsynlig vil konvertere.
- Single sign-on - la brukere logge seg på HubSpot ved å bruke én pålogging, noe som gjør det enkelt for dem å logge seg på mens du forbedrer sikkerheten og kontrollen din over hvem som har tilgang.
- Differansier brukertilgang - gi brukertilgang til blogginnleggene dine, statiske sider, nyhetsbrev, skjemaer, CTAer, lister eller arbeidsflyter basert på rolle, region og mer, slik at de bare kan se og redigere innhold som er relevant for dem.
- YouTube integrasjon - se hvordan videoene dine på YouTube fungerer med statistikk direkte inne i din HubSpot-konto.
Med HubSpot får du tilgang til flere verktøy
Når du registrere deg for en gratislisens med HubSpot får du tilgang til ikke bare gratis CRM og Marketing Hub. Det følger også med verktøy som hjelper deg med kundeservice og viktige salgsverktøy.
Vi har tidligere skrevet artikler om verktøyene du trenger for å gi kundene dine bedre service og viktigheten av gode salgsverktøy
Opplæring i bruk av verktøyene
I tillegg til å tilby grunnpakken av alle modulene gratis, kan du også få opplæring gjennom HubSpot sitt Academy - også helt gratis. Her kan du også ta sertifiseringer, blant annet Inbound. Det finnes kurs her for innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering, sosiale medier, salg med mer.
Ønsker du hjelp?
Vi jobber daglig med alle modulene i HubSpot, både for oss selv og våre kunder. Vi setter gjerne opp en demo eller hjelper deg med å komme i gang. Book gjerne tid med oss.
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.