Vanlige tegn på at bedriften din trenger en digital makeover
Publisert 21. mai 2025 | av Ina Svarstad – 4 minutter lesetid.
Er bedriften din i takt med tiden, eller er det på tide med en makeover? Hvis resultatene uteblir, profilen spriker og strategien mangler retning, kan det være på tiden med en oppdatering.
Manglende digital strategi
En digital strategi er avgjørende for enhver bedrift som ønsker å oppnå suksess i dagens marked. Uten en klar plan for hvordan du skal nå dine mål gjennom digitale kanaler, kan det være vanskelig å måle suksess og justere kursen deretter. Manglende digital strategi kan føre til ineffektive tiltak og sløsing med ressurser.
En gjennomarbeidet digital strategi gir deg en retning og gjør det lettere å prioritere tiltakene som gir best avkastning.
Dette inkluderer:
- Mål
- Posisjonering
- Målgrupper
- Søkeordanalyse
- Valg av kanaler
- KPIer
Les mer om digital strategi her.
Varierende bruk av profil
Inkonsekvent bruk av logo, farger og typografi på tvers av digitale kanaler er et vanlig tegn på at det er på tide med en digital fornyelse. Når merkevaren fremstår ulikt på nettsiden, i sosiale medier og i markedsføringsmateriell, svekkes helhetsinntrykket. I tillegg kan gamle grafiske elementer eller lavoppløselige bilder gi inntrykk av at bedriften ikke følger med i tiden.
Nettsiden ser utdatert ut
Førsteinntrykket av bedriftens nettside kan være avgjørende for om en potensiell kunde velger å snu i døra, eller ta kontakt. En utdatert nettside kan gi et uprofesjonelt inntrykk og redusere tilliten hos besøkende.
Symptomer på en utdatert nettside inkluderer:
- Dårlig brukeropplevelse og navigasjon.
- Ikke er tilpasset mobil.
- Laster innholdet tregt.
- Utdatert design.
- Gamle nyheter og lite nytt innhold.
Å investere i en moderne og brukervennlig nettside er derfor avgjørende for å tiltrekke og beholde kunder.
Få en uforpliktende analyse av nettsiden, eller les mer om hva du bør tenke på hvis du skal ha en ny nettside.
Dårlig synlighet i søk
Hvis bedriften din ikke dukker opp på de første sidene i søkesultatet på viktige søkeord, kan du gå glipp av mange potensielle kunder. Dårlig synlighet kan skyldes manglende søkemotoroptimalisering (SEO), dårlig nettsidestruktur eller manglende kvalitetsinnhold.
En solid SEO-strategi hjelper deg å forbedre rangeringen i søkemotorer, noe som igjen øker trafikken til nettsiden din og potensielt konverteringer.
Les mer om å komme i gang med SEO.
Den siste tiden har også Answer Engine Optimisation (AEO) blitt stadig mer viktig for å møte brukernes forventninger om raske og presise svar, rett i søkeresultatet.
Lite konverteringer via digitale kanaler
En nettside skal ha en funksjon og klare mål den skal levere på. Hvis bedriften får masse trafikk, men lite konverteringen kan det skyldes alt fra ineffektive annonser og dårlig målretting, til en manglende konverteringsoptimalisering på nettsiden.
En grundig gjennomgang av markedsføringskanalene og optimalisering av konverteringspunkt kan hjelpe deg å identifisere og rette opp i problemområdene.
Les mer om enkle grep for en konverterende nettside.
Lite brukt CRM og manglende integrasjoner
Et CRM-system er et kraftig verktøy for å holde oversikt over kunder og leads Men hvis det ikke brukes aktivt, eller mangler nødvendige integrasjoner, går du glipp av mange muligheter for effektivisering og bedre kundehåndtering.
Manglende integrasjoner kan føre til manuelle prosesser og økt risiko for feil. Et godt CRM-system med oppdaterte data kan forbedre intern effektivitet, øke effekten av salgs- og markedsføringsaktiviteter, samt forbedre kundetilfredsheten.
Lavt engasjement i sosiale kanaler
Sosiale medier er en viktig kanal for å nå ut til både eksisterende og potensielle kunder. Hvis du opplever lavt engasjement i sosiale kanaler, kan det være et tegn på at innholdet ditt ikke treffer målgruppen, at du ikke er aktiv nok, eller at du er i feil kanal.
En effektiv strategi for sosiale medier kan føre til bedre rekkevidde, økt engasjement og konverteringer.
Les mer om strategi i sosiale medier.
Hvor skal man starte?
Hvis det er flere ting det gir mening å ta tak i kan arbeidet fort bli overveldende. Vi setter gjerne opp et uforpliktende møte for å se på deres behov og hvor det er hensiktsmessig å starte for å få best effekt.