Enkle grep for en konverterende nettside


Enkle grep for en konverterende nettside

Fungerer nettsiden din som en konverterende markedsføringskanal og din beste selger? Her er våre tips for å få bedre resultater fra nettsiden.

Når vi er i dialog med nye kunder starter vi alltid med nettsiden. Det vil være bortkastet å starte store kampanjer og drive trafikk til en nettside som ikke gjør jobben sin. Vi ser ofte nettsider som ser pene og informative ut, men som ikke oppfordrer til handling, eller snakker til rett målgruppe.

 

Hva skal nettsiden gjøre?

Ofte har man ikke stilt seg dette spørsmålet. Mange tenker bare at man må ha en nettside for å kunne henvise til, eller bare vise hvem man er og hva man selger. Resultatet blir da ofte en "plakat" eller en "katalog" heller enn en nettside. Svaret på spørsmålet trenger ikke være veldig komplisert. Hvis du selger sko og har en nettbutikk vil du gjerne at siden skal selge sko. Hvis du har en fysisk butikk vil du at siden skal inspirere til et besøk. Og selger du tjenester, for eksempel som elektriker, vil du at folk skal ta kontakt for et pristilbud. 

Det du vil at folk skal gjøre på nettsiden bør være det første de møter. Det må være lett å ta kontakt eller kjøpe det du selger, ellers vil du miste mange som ikke har tålmodighet til å lete.

Men de fleste vil ikke være klare for et kjøp første gangen de ser nettsiden din. Derfor må nettsiden din også ha innhold for å lede brukeren gjennom kjøpsreisen. Dette vil gjerne kunne være i form av blogg, video eller lignende.

 

Snakker du målgruppens språk?

En annen feil mange gjør er å snakke feil språk. Både med tanke på synlighet i Google, og for en brukervennlig nettside, må man formulere seg på målgruppens premisser. Unngå vanskelige faguttrykk og lange setninger. Og gi produktene, eller tjenestene, navn som målgruppen bruker. Hvis du er usikker kan du snakke med kundesenteret, intervjue noen gode kunder, eller sjekke hva folk søker etter på answerthepublic.com, eller i Google Trends.

Hvis målgruppen din er B2B kan du tillate deg et noe tyngre språk, men også her må du være realistisk. Både med tanke på at teksten skal bli forståelig og at den skal bli lest. Stort sett er vi utålmodige og vil skumme lengre tekster, spesielt på nett. Et godt verktøy for å teste teksten din er www.lix.se. Her kan du legge inn teksten din og få en poengsum som sier hvor lesbar den er. For de fleste vil det være riktig å bruke tekster som skårer under 50 på Lix sin skala.

 

Mister du noen på veien?

Hver side på nettsiden din bør avslutte med en vei videre. Og alle veier bør til slutt lede til en av de tingen du har satt som mål at nettsiden skal gjøre. Hva som er rett vei videre for hver enkelt side vil stort sett være lett å se hvis man tenker på målgruppens behov. Hvis siden er en artikkel om hva man bør tenke på ved valg av barnesko vil det være naturlig å linke inn til en side hvor man kan se alt av barnesko. Hvis siden er en artikkel om forskjellige bilmodeller vil det være mer aktuelt å avslutte med en mulighet til å lese mer om noen av disse, eller kanskje få tilsendt en sjekkliste på mail. 

Du ønsker ikke å gi brukerene en grunn for å gå ut av siden for å google på nytt. Prøv å svare på alle spørsmål de måtte ha på din nettside. Da er det mer sannsynlig at de til slutt velger å konvertere også på din side.

 

Gir du kunden grunn til å tvile?

Når brukeren har kommet seg til produkt- eller tjeneste-siden må det ikke være rom for tvil. Husk at mange av de som står på denne siden ikke har vært på forsiden din. Mange bruker Google som sin nettbutikk og vil ha kommet rett til denne siden. Ta en vurdering av siden. Kan den tåle å stå for seg selv? Svarer den i korte trekk på det brukeren vil vite når han eller hun skal gjøre dette valget? Hvis du har en typisk produktside hvor man kan klikke "kjøp" er det en del "trygghetsord" som bør være til stede. Selv om du tenker at det er en selvfølge at produktet er på lager og har en leveringstid på 2-3 dager, så vil ikke det være tydelig for brukeren med mindre det står her. Alt om frakt, leveringstid og retur-muligheter bør stå her. Sammen med anbefalinger fra andre som har kjøpt det. Informasjon om angrerett ol. 

 

Følger du opp etter konverteringen?

En konverterende nettside må også gjøre oppfølging etter en konvertering enkelt og automatisk. Vi har skrevet en egen artikkel om "Hvordan følge opp etter en kampanje" som kommer med gode råd for hvordan dette kan gjøres.

 

Vil du ha hjelp?

Vi brenner for gode konverterende nettsider som gjør jobben sin slik at din blir enklere. Kanskje vi kan få lov til å se på din nettside og komme med råd for hvordan den kan gi bedre resultater?

Du kan enkelt sette opp et uforpliktende møte på et tidspunkt som passer for deg i vår kalender.

Book et møte med meg!

 

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook