Hva er Answer Engine Optimisation (AEO), hvorfor er det viktig?

banner-aeoDigital synlighet er viktig, og ikke nytt for alle oss som selger produkter eller tjenester. I 2025 vil Answer Engine Optimisation (AEO) være avgjørende for å møte brukernes forventninger om raske og presise svar, i et stadig mer stemmestyrt og mobilt landskap.

Hva er Answer Engine Optimisation (AEO)?

AEO fokuserer på å optimalisere innholdet slik at det besvarer spørsmål brukerne stiller direkte i søkemotorer og ved stemmesøk. Dette innholdet vises som infobokser, eller snippets, som ofte ligger på toppen før vanlig søkeresultat. Her bruker søkemotorene blant annet kunstig intelligens for å sette sammen innhold. 

Det handler ikke lenger bare om å tiltrekke trafikk, men også å tilby relevant og pålitelig informasjon uten at bruker må klikke seg videre.

Bedrifter som tilpasser seg denne utviklingen, vil ikke bare være mer synlige, men også bedre rustet til å konvertere besøkende til kunder.

Som med SEO er tilpasning til AEO en prosess for å optimalisere innholdet ditt slik at det gir direkte svar på brukernes spørsmål. Det handler om å sørge for at innholdet er strukturert slik at søkemotorer enklere finner og indekserer det. Dette gir bedrifter en unik mulighet til å sikre synlighet.

Dette vises gjennom forskjellige typer SERP-features som: 

  • Featured snippets - utdrag av innhold fra nettsiden som fremheves øverst i en boks i søkeresultatet.
  • Knowledge panels - informasjonsboks, som fremkommer på høyre side i søkeresultatet, som inneholder informasjon om søket som blir gjenkjent som en enhet (person, organisasjon, steder, ting).

Hva slags type innhold er perfekt for AEO

Noen typer innhold egner seg bedre for AEO enn andre. Eks på innhold som egner seg godt :

  • Innhold som inneholder ofte stilte spørsmål - bør være korte og konkrete svar.
  • Listebasert innhold - bør være organisert i lister og inneholde "hvordan", "beste" eller "trinn".
  • Definisjoner og korte forklaringer - bør være korte svar som inneholder "Hva er....".
  • Innhold organisert i tabeller - bør brukes på tall eller sammenligninger.

Nedenfor ser du et eksempel på hvordan AEO vises i et resultat. Her har algoritmen hentet ut svaret direkte i søkeresultatet. I vårt eks er det brukt en SERP Features som heter "People Also Ask" hvor flere artikler listes opp som svarer på søket.

Eks på søkeresultat som skal svare på søket "datadrevet markedsføring"

Ved å klikke på pilene ser man uttrekk av data fra hver artikkel som svarer på spørsmålet.

Eks på hvordan søkemotoren henter ut tekst fra en artikkel som skal svare på søket "datadrevet markedsføring"

Finner du ikke svaret umiddelbart, men klikker på flere av pilene, vil søkemotoren mate inn flere artikler som kan svare på spørsmålet. Dette er et godt eksempel på hvorfor AEO er viktig, da søkemotoren vil gjøre det den kan for å beholde deg i søkeresultatet. 

Strukturert data spiller en nøkkelrolle i AEO

Hva er strukturerte data? Det handler om uttrekk av data som er markert med en spesiell kode som er definert i standarden fra schema.org. Dette er en måte å tolke samme type data som støttes av de mest brukte søkemotorene.

Eks på type strukturert data:

  • Anmeldelser
  • Arrangementer
  • Oppskrifter
  • Nyheter / bloggartikler  
  • Ofte stilte spørsmål
  • Produktdata
  • Med mer...

Google har støtte for mer enn 34 forskjellige typer data.

Nedenfor ser du eksempler på flere SERP features i søket på "jordfeilbryter".

  1. Merchant center - shoppingannonser fra Google
  2. Featured Snippet - viser en forhåndsvisning av innhold fra en nettside som skal svare direkte på spørsmålet.
  3. People Also Ask - lister innhold fra flere artikler som svarer på søket.
  4. Knowledge Box - Viser informasjon om en bedrift, person, ting eller arrangement.

serp-features

 

Fordelen med å implementere strukturert data

  • Hjelper søkemotorer å tolke innholdet da det baserer seg på en felles forståelse av data på tvers av søkemotorer.
  • Muliggjør "snippets" og "direkte svar" i søkeresultatet.
  • Forbedrer synligheten ved stemmesøk.
  • Øker relevansen for spesifikke søkefraser.

Bruk av strukturert data er grunnleggende for at nettsiden din kan bli tolket riktig av søkemotorene. Dette vil være essensielt for en strategi for AEO i 2025.

Best praksis: Hvordan optimalisere for AEO 

For å implementere AEO bør du starte med å identifisere de vanligste spørsmålene dine potensielle kunder stiller. Dette kan du gjøre ved å bruke søkeordverktøy og analysere hvilke spørsmål det søkes etter mest. Her bør du også involvere folk i bedriften som er i dialog med kundene. F eks salg og/eller kundeservice.

Deretter kan du lage detaljerte, informative artikler som svarer på disse spørsmålene. Eller oppdatere eksisterende artikler.

Sørg for at innholdet er godt strukturert, med klare overskrifter og avsnitt. Dette er viktig for å gjøre det enkelt for søkemotorer å indeksere det.

Til slutt, bruk analyseverktøy for å overvåke ytelsen til innholdet ditt og gjøre nødvendige justeringer.

Tips for optimalisering

  • Bruk naturlig språk - skriv som om du svarer direkte til noen som spør.
  • Fokuser på lengden - lag korte svar. Dette brukes ofte i "snippets".
  • Svar tydelig - og sørg for at svaret kommer tidlig i teksten.
  • Bruk relevante søkeord - disse er utgangspunktet for analysen av hvilke spørsmål du skal lage innhold på.

Klar for å dykke ned i AEO

Ønsker du å vite om din nettside er optimalisert for AEO? Vi kan gjøre en analyse av nettsiden din og legge en plan for hva som skal til for å øke synligheten for AEO.

Fyll inn skjemaet under så gjør vi en analyse og inviterer deg til et møte hvor vi presenterer resultatet. 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.