Søkemotoroptimalisering – bli synlig i Google

Søkemotoroptimalisering – bli synlig i Google

I Norge er søkemotoroptimalisering synonymt med synlighet i Google, som har 98% av markedsandelen her til lands. Hva må være på plass og hvordan komme i gang?

Hvorfor er Google viktig?

Google er verdens største trafikk-kanal. På verdens basis gjøres det 9 milliarder søk per dag. I Norge er tallene 70 millioner per dag.

Bare i Norge står Google for 66% av all trafikken til Norske nettsteder. For oss i Dikom står Google organisk trafikk for 61% og Google betalt søk for 14%. Resten er fordelt mellom direktetrafikk, sosiale medier, henvisninger, e-post og annet.

Også konverteringsraten vår er høyest på trafikk som kommer fra Google: 23,14% organisk og 13,52 på betalt søk. Tallene er for perioden september 2021 til og med august 2022. Det er bloggartiklene hvor vi blogger om løsninger på problemstillinger innen markedsføring som står for de fleste konverteringene.

Dette gjør Google til vår viktigste selger og informatør. Har du sjekket dine tall?

Ved å være godt synlig i Google, på de søke-frasene målgruppen din bruker, får du god hjelp til å lande nye potensielle kunder.

Les hvordan du går frem for å finne din(e) Buyer Personas. Her har også HubSpot laget et verktøy som kan hjelpe deg i gang.

 

Hvordan bli synlig i Google?

Det er tre måter å oppnå synlighet i Google på:

  • Annonsering i Google Ads.
  • Google My Business og oppføring på kart i Google Maps.
  • Komme opp i organisk søketreff (SEO).

Google Ads er annonsering på Google

Dette er den mest lønnsomme annonseformen, du treffer de som er interessert der og da.  I motsetning til sosiale medier hvor de ikke nødvendigvis er i riktig modus (push).

Med søkeordannonser betaler du kun for klikk. Dette er også kjent som PPC (Pay Per Click). Du velger søkeord og bygger opp annonsetekst og landingsside til å samsvare med søkeordene. Med søkeordannonser er det også enkelt å regne ut hva du tjener, også kjent som ROI (Return On Invest).
Du kan komme i gang med annonsering på https://ads.google.com

Få opp bedriften din i søk med Google My Business

Dette er en annen tjeneste fra Google som er tett knyttet opp mot søk. Har du en Google My Business kommer du opp når noen søker etter bedriften din, eller det du driver med i ditt område. Denne tjenesten er helt gratis.

Med Google My Business får du også en kartoppføring på Goole Maps.

Med Google My Business kan du:

  • Legge til artikler, produkter og bilder. Det finnes et eget publiseringsverktøy inne i administrasjonen.
  • Du kan koble til produkter i nettbutikken. Dette kobles via Google Merchant Center og er helt gratis.

Du kan komme i gang med Google My Business på https://www.google.com/business/

Viktigheten av organisk synlighet

Organisk synlighet er det vi kaller «fortjent synlighet», som baserer seg på mange faktorer i Google sine algoritmer. Organisk synlig står for 90% av klikkene fra søkesiden, også kalt SERP (Search Engine Result Page). Du må fortjene plassen med en kombinasjon av god teknisk kvalitet og godt innhold. Nettsiden din er avgjørende for å få organisk synlighet.

Les gjerne vår tidligere artikkel: Hvordan komme i gang med søkemotoroptimalisering?

Nettsiden er grunnmuren i markedsføring

Som nevnt må du ha en nettside for å få organisk synlighet. Dette gjelder også betalt annonsering i Google Ads. Annonsene skal vekke interesse og drive trafikk til nettsiden. For at nettsiden skal fungere som den salgskanalen den bør være, må du ha en ok teknisk løsning og et innhold som snakker til målgruppen din.

Les gjerne vår tidligere artikkel: Når bør man vurdere nytt CMS-system?

Så hvordan fungerer Google?

Google indekserer nettsiden din med bots som kravler gjennom innholdet på nettsiden din ved å følge lenker. Kvaliteten avhenger av hvordan struktur og kode er satt opp i tillegg til hvor godt innholdet ditt snakker til målgruppen din. Ved å skrive for målgruppen gjør du også en god jobb for søkemotoroptimalisering. Det er så enkelt og allikevel omfattende. Når boten kravler gjennom innholdet ditt blir det indeksert i Google sine databaser. Når noen søker, vises treff fra indeks i en prioritert rekkefølge basert på hva som er fortjent.

Den prioriterte rekkefølgen:

  • Websiden må være riktig satt opp.
    Les gjerne vår tidligere artikkel om Teknisk SEO.
  • Du må ha det riktige innholdet / de riktige ordene, brukt på riktige måter.
    Les gjerne vår tidligere artikkel om Hvordan skrive godt innhold for nettsiden?
  • Det at andre lenker til deg har en betydning. Også hvem som lenker, og hva slags page-rank de har på innholdet sitt.

Hvordan kan du sikre at ditt innhold retter seg mot akkurat din målgruppe?

Du må kjenne målgruppen godt og vite hva slags problemstillinger de står ovenfor. Disse problemstillingene er ofte utgangspunkt for søk.

  • Det er ikke alltid målgruppen vet hva løsningen er. For å avdekke dette må du gjøre en søkeord-research. Det finnes mange gode verktøy for dette, og noen er gratis.
    Vi har skrevet om noen av de i vår artikkel om Hvordan komme i gang med søkemotoroptimalisering.
  • Sørg for at du har dine viktigste søkeord i en global meny.
  • Lag overskrifter som matcher søke-fraser.
  • Svar på spørsmål i overskriften.

 

Sjekk din egen synlighet

Hvordan kan du sjekke hvor synlig nettsiden din er på viktige søkeord?

  • Lag en liste over søke-fraser dine kunder bruker nå de leter etter deg, dine tjenester og/eller info om ditt emne.
  • Søk på disse søke-frasene og se om siden din kommer opp. Husk at du må enten bruke en nettleser du aldri bruker, eller bruke funksjonen «søk inkognito» som du vanligvis finner under «Fil» i menyen i nettleseren.

Kommer du ikke opp i søk?

Da har du en jobb å gjøre. Dette er kort de stegene du bør gå gjennom:

  • Jobb med innholdet.
  • Gjør en analyse av din tekniske løsning. Kanskje den må oppgraderes eller erstattes av en ny mer moderne plattform?
  • Kjøp annonser i Google, men husk at du kan ikke kjøpe deg til bedre organisk synlighet. Men ved å jobbe med innholdet kan du få ned budsjettet på betalte annonser nettopp fordi Google vil oppfatte innholdet som mer relevant til søkeord og annonser.

Trenger du en analyse?

Det kan være lurt å få hjelp til en analyse som kan avdekke hva som er problemet og hvor du bør starte. Dette kan vi i være behjelpelig med.

Fyll ut skjemaet nedenfor så gjør vi en uforpliktende analyse av nettsiden din, sjekker hvor synlig du er på viktige søkeord og hvordan du ligger an i forhold til dine konkurrenter.

Analysen presenterer vi i et uforpliktende møte. Alt helt gratis!

Ja takk, jeg vil gjerne bestille en uforpliktende analyse

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.