Teknisk SEO; Grunnleggende introduksjon til verktøyene vi bruker

teknisk-seo

SEO handler om mye mer enn innhold. Teknisk kvalitet er en stør nøkkelfaktor for å være synlig i søkemotorer. Hvordan kan du vite hva du bør ta tak i for din nettside? I denne artikkelen gir vi deg noen tips til verktøy du kan ta i bruk.

Introduksjon

Teknisk SEO (søkemotoroptimalisering) blir beskrevet som interne (på nettsiden) handlinger for å forbedre søkeresultatet ( i søkemotorer). Teknisk SEO legger tilrette slik at søkemotorer klarer å finne, forstå og indeksere nettsiden. Teknisk SEO går ut på å gjøre stadige forbedringer på kildekode, optimaliserer meta-innhold, optimaliserer innhold som tekst, video og bilder.
Skal siden fungere godt i søkemotorer så må den ikke bare ha innholdet som blir søkt etter, det må også bli servert på en brukervennlig og riktig måte, og være tilgjengelig for alle. 

For å utføre teknisk SEO bør man  ha en del grunnleggende teknisk kunnskap om HTML (eller være god til å google), og man bør ha tilgang til kildekoden. Det er naturlig nok en rekke gode verktøy (noen gratis, andre ikke) som vi bruker for å hente ut rapporter om hva som bør/må gjøres for å optimalisere nettsiden.
Rapportering bruker vi før, under og etter en teknisk SEO-prosess. 

Teknisk SEO tar ofte litt tid, og det er en kontinuerlig prosess, og på sider som det skjer veldig hyppige oppdateringer er det viktig å utføre en gjennomgang og sjekk ofte.

 

Verktøyene

Som så mye annet er man sjelden så god som verktøyene man bruker. Godt håndverk utføres best med godt verktøy og gode verktøy er sjeldent gratis, men det finnes noen unntak. Siden det er fordelaktig for Google at alle nettsider er søkemotoroptimalisert så har de en del gode verktøy. Her er en liste over de vi bruker i Dikom. 

Google Analytics

Å måle resultatet for optimaliserings strategien din er den beste måten å faktisk forstå og se hvordan tiltakene du gjør faktisk har en betydning. Skal endringene vi bruker tid på ha en verdi, må man kunne se det på mer enn bare rapportene til verktøyene man bruker. Man må se økning i trafikk eller ønsket handling. 

Ved å tilpasse og lage et eget dashboard i Google analytics, som er tilpasset dine SEO-mål, vil du kunne se om tiltak fungerer. Det kan også brukes til å se behov, og finne ut hva og hvem du trenger å fokusere på. 
Som at trafikken plutselig går ned et sted den burde gått opp, eller se hvem som besøker siden basert på enheter de bruker eller hvem de er og hvor de kommer fra. 

 

Google Search Console 

Google Search Console (GSC) gir deg innsikt om brukerne og selve nettsiden din. Du får informasjon om søketrafikk, teknisk helse, indekseringstatus og kan optimalisere synligheten på nettsidene dine. 

GSC het tidligere Google Webmaster Tools.

 

Semrush

Hos Dikom er Semrush selve kongen av SEO. Vi bruker det til stort sett alt vi gjør.
Semrush er ikke bare for SEO og men har kan gjøre ting som: 

  • Søkeordanalyse
  • On-page SEO
  • Konkurrentanalyse
  • Innholdsmarkedsføring og analyse av dette
  • Rapportering på rangering
  • Sosiale medier
  • Lenkebygging
  • Innholdsoptimalisering

Og mye mye mer...Semrush gir et komplett bilde av nettsiden til en hver tid. 
Vi bruker det som grunnmur når vi gjør Teknisk SEO, og starter alltid med å kjøre en full analyse med Semrush. Semrush har noen gratis verktøy, men de beste verktøyene deres koster penger. De har også masse opplæringsmateriell og sertifiseringer. 
Les mer om Semrush her

 

Hubspot

Vi har skrevet om SEO med Hubspot før, og på nettsider som vi leverer som bruker Hubspot CMS er det et viktig verktøy i verktøykassen vår når vi skal optimalisere teknisk for SEO. Det er brukervennlig og enkelt. 

Les vår bloggpost om optimalisering av ditt nettsted her. 

Strukturerte data

Strukturerte data er viktig for god SEO. Med strukturerte data tydeliggjør man for Google hva innholdet på nettsiden din omhandler, man kan vise ting som vurderinger av produkter o.l. Noe som er svært viktig i dag. 
Dette kalles "Rich snippets" på "fagspråket" og vil presentere innholdet på nettsiden i søkemotoren på en rikere måte. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen Semrush har skrevet om. 

Vil du teste om din nettside har strukturerte data? Trykk her

I Dikom er det hovedsaklig Semrush som vi bruker som baseverktøy sammen med Google Analytics. 
Alle nettsider vi har månedlig oppfølging på så kjører vi en automatisert gjennomgang av nettsiden.
Basert på de rapportene får vi en rekke oppgaver vi utfører. Alle oppgaver fra rapporten til Semrush blir sendt inn som oppgave i Hubspot, og man kan der jobbe seg nedover listen. Dette gjøres på våre kunder hver måned. 

Teknisk SEO krever tid, omsorg og at man har litt teknisk erfaring, men det er helt overkommelig for de fleste med litt teknisk bakgrunn og få til det grunnleggende, med de riktige verktøyene. 

Trenger du hjelp til SEO på din nettside?

Få en gratis analyse av ditt nettsted

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.