Hvordan skrive godt innhold for nettsiden

SkrivWebBildeBloggNettsiden er grunnmuren i din markedsføring. Da er det viktig at innhold og tekster er bygget opp riktig, og engasjerer publikumet ditt. Her får du noen tips du kan jobbe etter. 

Hva er nettsidens funksjon?

En nettside fyller flere funksjoner:

  • Være bærer av all statisk informasjon som "Om oss", "Kontakt oss", "Våre ansatte", "Produkter og tjenester" osv.
  • Ha gode landings-sider for alle kampanjer fra andre digitale kanaler som Google, sosiale medier, nyhetsbrev, pressemeldinger og lignende.
  • Tiltrekke seg trafikk når brukere aktivt søker etter svar på et problem.
  • Konvertere brukere til å gjøre det du ønsker de skal gjøre.

Hvordan skal du gå frem når du skal lage en god tekst?

Det aller første du må ta stilling til er hvor på nettsiden teksten hører hjemme. Er det en side for statisk informasjon, landings-side, blogg osv. Så må du bestemme hva brukeren skal gjøre på siden, og hvorfor skal han gjøre det på din nettside. Dette hjelper deg å skrive en engasjerende tekst som har et definert formål. Teksten bør inneholde noen faste elementer:

  • En overskrift og en ingress som sier noe om hva brukeren kan forvente.
  • Et bilde/illustrasjon som bygger oppunder temaet for siden/artikkelen.
  • Det viktigste aller først. Da vil brukerne raskt ta stilling til om denne siden/artikkelen er for dem. Beskriv kort og tydelige hva de kan forvente å finne i teksten.
  • Bruk overskrifter for å skille de forskjellige seksjonene.
  • Bruk korte avsnitt med luft mellom.
  • Der hvor du kan liste opp punktene bruker du punktlister. Det gjør det enkelt for brukerne og orientere seg i teksten og finne de viktige tingene.
  • Lag en god avslutning hvor det ikke er tvil hva brukeren skal gjøre. Bruk gjerne Call To Action (CTA) knapper. De bør skille seg ut med en god kontrastfarge og være et visuelt element. 
  • Er det ønskelig at brukerne gir fra seg informasjon, husk å ikke be om mer informasjon enn det du trenger for å utføre tjenesten. 
  • Lag en takke-side som oppsummerer det de har bedt om.

Hva bør du tenke på når du skriver teksten?

Optimaliser for brukeren. Hvis du har brukeren i fokus vil du også gjøre en god jobb for søkemotorene. Gjør forundersøkelser for å finne gode trigger-ord. Bruk gjerne gratis-verktøyet Google Trends, som er åpent for alle, og sjekk populariteten til det ordet du tenker er riktig. Bruker du Google Ads (tidligere AdWords) har du tilgang til Keyword Planner, som er et enda bedre verktøy for å sjekke ut trigger-ord. Et annet verktøy vi bruker i Dikom er Answer the public. Her kan du legge inn ett ord og få opp hva slags spørsmål folk googler. Da kan du skrive bloggartikler som svarer på det folk lurer på, noe som kan gi god konverteringsrate.  

Når du har dine triggerord implementerer du de i teksten. Pass på at teksten flyter godt. Ikke bruk ordene for mange ganger og pass på at du ikke fokuserer på mer enn 3-4 triggerord pr artikkel/side.

Ønsker du hjelp fra oss i Dikom til å komme i gang med innhold på nettsiden din? Da kan du registrere deg via linken under så tar vi kontakt i løpet av en virkedag. 

Jeg vil ha mer informasjon om hva Dikom kan tilby

 

 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.