Øk konverteringer med søkeordannonser i Google
Publisert 2. april 2024 | av Kjersti Bakke – 4 minutter lesetid.
Få tips til hvordan du kan øke konverteringene, og få bedre kontroll på budsjettet, med søkeordannonser i Google.
Hva er søkeordannonser og hvorfor er de viktige?
Søkeordannonser vises i søkeresultatene når noen gjør et søk som er relatert til produktene eller tjenestene dine. Dette betyr at du kan vise annonsene dine til personer som aktivt søker etter noe du tilbyr. Dette øker sjansene for at annonsene dine blir sett av relevante brukere som er i rett modus.
Ved å bruke søkeordannonser kan du også ha bedre kontroll over budsjettet ditt. Du kan angi hvor mye du er villig til å betale for hvert klikk på annonsen din, og du betaler bare når noen faktisk klikker. Dette gjør det enklere å måle avkastningen av annonseringen og justere budsjettet etter behov.
Hvordan velge effektive søkeord for annonser
Når du velger søkeord for annonser, er det viktig å gjøre en grundig søkeordanalyse:
- Start med å identifisere de mest relevante søkeordene for produktene eller tjenestene dine. Dette kan inkludere spesifikke produktnavn, bransjetermer eller problemer som kundene dine ønsker å løse.
- Bruk søkeordverktøy for å sjekke hvor mange som faktisk bruker søkeordene. Disse verktøyene kan også komme med forslag til alternative søkeord og indikere hvor stor konkurransen er.
Det finnes mange slike verktøy. Dette er de vi bruker:- Google Trend
- Google Søkeordplanlegger
- SEMrush
- Ahrefs
Med Google sin søkeordplanlegger i Google Ads får du, i tillegg til forslag til nye ord, og mer innsikt på hvert søkeord. De forskjellige kolonnene gir deg innsikt i:
- Gjennomsnitlig søk per måned
- Endringer de siste tre måneder
- Endringer sammenlignet med samme periode året før
- Hvor stor konkurransen er på de aktuelle søkeordene
- Om du har historikk knyttet til de forskjellige søkeordene i kontoen din, vil du også se prosentandelen av hvor mange ganger annonsen er vist sammenlignet med hvor mange som har søkt.
- Topplasseringsbud nedre området gir en indikasjon på den laveste kostnaden per klikk
- Topplasseringsbud øvre området gir en indikasjon på den høyeste kostnaden per klikk
- Kontostatus viser om du har lagt til søkeordet i en annonsegruppe på kontoen din
Når du har en liste over potensielle søkeord, kan du vurdere søkevolumet og konkurransen for hvert søkeord. Velg søkeord med tilstrekkelig søkevolum og lav konkurranse for å øke sjansene for at annonsene dine blir sett.
Det kan også være lurt å eksperimentere med ulike søkeordsmatcher. Vår erfaring er at innen B2B er det sjeldent lønnsomt å velge fleksibelt samsvar.
Husk også å oppdatere og optimalisere søkeordene dine regelmessig. Vi gjør dette flere ganger i uken for våre kunder. Overvåk ytelsen til annonsene dine og juster søkeordlisten etter behov for å forbedre resultatene dine. Viktig å jobbe med negative søkeord for å hindre visning og klikke som ikke er relevante.
Optimaliseringstips for å øke konverteringene
For å øke konverteringer er det viktig med kontinuerlig oppfølging og forbedringer. Dette gjelder oppfølging av søkeord, annonser og landingssider. og med søkeordannonser, er det viktig å optimalisere annonsene dine og landingssidene dine. Her er noen tips:
- Finn gode søkeord.
- Test ulike søkeord og søkeords-matcher for å finne ut hva som fungerer best for målgruppen din.
- Skriv engasjerende og relevante annonsetekster som fanger oppmerksomheten til brukerne og oppmuntrer dem til å klikke. Husk å inkludere en handlingsoppfordring.
- Bruk relevante søkeord i annonsetekstene for å gjøre annonsene mer relevant for søket som blir gjort.
- Lag dedikerte landingssider for hver annonsegruppe for å gi brukerne en sømløs opplevelse og øke sjansene for konvertering.
- Test ulike versjoner av annonsetekstene og landingssidene dine for å finne ut hva som fungerer best for målgruppen din.
- Utfør A/B-testing av annonsetekster og landingssider for å se hvilke versjoner som gir høyere konverteringsrater.
- Bruk call-to-action-utvidelser eller sitelinks for å gjøre det enklere for brukerne å handle eller finne mer informasjon. Vi har tidligere blogget om de forskjellige annonseutvidelsene du kan ta i bruk i Google Ads
- Overvåk konkurransen og juster budsjettet og budene dine etter behov.
- Hold deg oppdatert på endringer i bransjen og tilpass annonsekampanjene dine deretter.
- Analyser konkurransen for å se hva konkurrentene dine gjør, og bruk denne informasjonen til å forbedre dine egne annonser.
Ved å være proaktiv og kontinuerlig forbedre søkeordannonser, kan du oppnå bedre resultater og øke konverteringene.
Måling og analyse av resultater
Etter at du har satt opp søkeordannonser, er det viktig å kontinuerlig måle og analysere resultatene dine for å se hvordan annonsene dine presterer. Her er noen metoder du kan bruke:
- Sett opp konverteringssporing for å måle hvor mange brukere som fullfører en ønsket handling, for eksempel å kjøpe et produkt eller sende inn et skjema. Vi har tidligere skrevet om Google Tag Manager og hvilke typer sporinger du kan sette opp i dette verktøyet.
- Bruk Google Ads' innebygde rapporteringsverktøy for å få innsikt i resultater fra annonsene dine. Du kan se antall klikk, visninger, konverteringer og annen relevant informasjon.
- Analyser søkeordrapporter for å se hvilke søkeord som genererer flest klikk, konverteringer eller har høyest kostnad per konvertering. Dette kan hjelpe deg med å justere søkeordlisten din for å forbedre resultatene dine.
- Sammenlign resultatene dine over tid for å se om det er noen endringer eller trender. Dette kan hjelpe deg med å identifisere hva som fungerer bra og hva som kan forbedres.
Ved å måle og analysere resultatene dine kan du få verdifull innsikt som kan hjelpe deg med å optimalisere annonsekampanjene dine for flere konverteringer. I denne bloggartikkelen om Looker Studio (tidligere Google Datastudio) har vi skrevet om hvilke muligheter du har til å sette opp visuelle rapporter.
Vi tilbyr gratis Workshop
Få innsikt i hvordan du kan optimalisere din Google Ads-annonsering og spore resultater ved å registrere deg for en gratis workshop.
Gjennom denne workshopen vil vi sammen se på hvordan kontoen din er satt opp, strukturen på kampanjer og hvilke kampanjeformater som brukes. I tillegg til hvordan resultater spores.
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.