Annonseutvidelser i Google

annonseutvidelser-google-bannerLurer du på hvordan du kan ta i bruk annonseutvidelser i Google? Her har vi samlet en oversikt over de mest brukte og hva du bør tenke på når du tar de i bruk. 

Hva er annonseutvidelser i Google?

Dette er ekstra elementer som kan vises sammen med annonsene dine. Det kan være linker til andre sider på nettsiden din enn den siden annonsen linker du. Det kan være bedriftsinformasjon adresse, telefonnummer, tjenester osv.

Hva er hensikten med annonseutvidelser?

Hensikten er å få mer ut annonsene dine. Ved å koble til annonseutvidelser vil annonsen din ta større plass i søkeresultatet. Du betaler ikke mer for annonsen, men du betaler for klikk på annonsen. 

Felles for alle annonseutvidler er at du ikke kan bestemme når de vises. Google bruker sin algoritme til å bestemme hvilke som er mest hensiktsmessig å vise for hver enkelt bruker. 

Hvordan velge riktig annonseutvidelser?

I følge Google bør du ha disse anbefalte fremgangsmåtene i bakhodet når du skal velge og konfigurere utvidelser:

  • Bruk alle utvidelser som er relevante for bedriften din – det er helt gratis å legge til utvidelser, og de blir bare vist dersom det er forventet at det gir positive utslag i annonseresultatene dine. 
  • Vurder å legge til fire eller flere utvidelser. Du kan for eksempel legge til nettstedslinker, infomeldinger, utvidelser med nettstedsinfo og én ekstra utvidelse du ønsker.
  • Du bør opprette utvidelser på det høyeste nivået (som er kontonivå) hvis dette er hensiktsmessig og fornuftig. Alternativet er på kampanjenivå eller annonsegruppe.
  • Velg annonseutvidelse ut fra hva du ønsker å oppnå med annonseringen. 

 

Her finner du en oversikt over de mest vanlige.

Nettstedlinker

nettstedlenker

  • Du kan ha 20 stk per annonsegruppe. Det er anbefalt å ha seks, og ikke mindre enn fire.
  • Linker til andre sider på nettsiden din. Kan være med å løfte frem relevant innhold til det annonsen handler om. F eks selger du en tjeneste kan du blant annet linke til en blogg som skriver om problemstillinger målgruppa har, eller legge til en link for å booke en demo eller et møte osv.
  • Administrasjon for nettstedlinker består av fire felt. Ett for å legge til tittel (maks 25 tegn) og to felt for å legge til beskrivelser (maks 35 tegn hver). I det siste feltet legger du linken, som blir liggende bak tittelen som så er klikkbar.
  • Husk at det er kun på desktop at brukeren ser beskrivelse. På mobil vil kun tittelen med link vises.

Tips: Optimaliser ofte. Hvis brukerne ikke klikker på nettstedlenken dine vil de også vises sjeldnere, og kanskje til slutt ikke vises.

Infoutvidelser

Infomelding

Med infoutvidelser kan du legge til kortfattet tekst om bedriften, produkter og / eller tjenester. 

Anbefalinger:
  • Vær kortfattet. Jo kortere teksten er jo flere infoutvidelser har du plass til i annonsen din.
  • Vær spesifikk. Gi brukerne detaljert informasjon slik at de kan vurdere om du har det de er på jakt etter.
  • Teksten i infomeldinger er begrenset til 25 tegn. 

Tekstutdrag med nettstedinfo

Tjenester-desktop

Brukes til å fremheve spesifikke ting om bedriften din som vil vises under annonsen din.

Fordeler: 
  • Gi folk informasjon om produkter og tjenester
  • Gjør annonsene mer relevant og kan dermed øke avkastningen
  • Mulig med tilpasning om de vises på konto, kampanje eller annonsegruppe. Du kan også tilpasse dato og tidspunkt for når de vises. 

Du kan velge mellom 13 forskjellige kategorier som så danner overskriften. Når disse vises på desktop kan det hente at to overskrifter blir vist samtidig. På mobil blir det alltid vist kun en. Husk at overskriften skal samsvare med annonsen.

Kategorier:
  • Destinasjoner
  • Fasiliteter
  • Forsikringsdekning
  • Kurs
  • Lokalområder
  • Merkevarer
  • Modeller
  • Programmer
  • Stiler
  • Tjenester
  • Typer
  • Utdanningsprogrammer
  • Utvalgte hoteller
Anbefalinger:
  • Ha som mål å ha minst fire verdier per kategori/overskrift.
  • Optimaliser for mobilbruk og bruk korte tekstutdrag. Da gjør du også en god jobb for desktop.
  • Gjør bruk av flere kategorier. Da er det større sannsynlighet for at en relevant utvidelse vises med annonsen din.
  • Tekstutdrag med nettstedinfo bør fremheve en fullstendig produkt- eller tjenestegruppe som bedriften din tilbyr.

 

Bildeutvidelse

bildeutvidelse

 

Her kan du bruke relevant visuelt innhold som engasjerer. Bildeutgivelsen vises sammen med tekstannonsen din. Brukes for å forsterke budskapet.

Krav for å kunne ta i bruk bildeutgivelse
  • Du må ha overholdt retningslinjer over tid.
  • Du må ha en kvalifisert Google Ads-konto. Det betyr at du ikke kan benytte bildeutgivelser på sensitivt innhold (alkohol, gambling, helstetjenester, seksuelt innhold).
  • Google Ads-kontoen må ha vært åpen i minst 90 dager.
  • Det må være aktive søkekampanjer slik at det finnes aktive tekstannonser.
Anbefalinger og krav til bilder:
  • Last opp minimum 20 bilder.
  • Sørge for at bildene er varierte, har høy kvalitet og er relevante for søkeordene. 
  • Bilder med tekst- eller grafisk overlegg, inkludert firmalogo eller merkevarelogoer som benyttes som bildeelementer.
  • Det er obligatorisk å bruke firkantete (1x1) bilder. Det er valgfritt, men anbefalt, også å bruke liggende format (1,91x1)
  • Bildeoppløsningen på kvadratiske: Minimum 300x300 piksler og maks 1200 x 1200 piksler.
  • Bildeoppløsningen til liggende format: Minimum 600 x 314 piksler, og maks 1200 x 628 piksler.
  • Filformat kan kun være: png, jpg eller statisk gif.
  • Maksimal filstørrelse 5120 kB.
  • Plassér viktig innhold innenfor de midtre 80% av bildeområdet.

 

Anropsutvidelse

ringeknapp-mobil

Ved å legge til en anropsutvidelse kan telefonnummeret ditt vises sammen med annonsene. Det betyr også at det blir en ringeknapp når annonsen vises f eks på en smart-telefon. Dette er den enkleste, og eneste godkjente, måten å legge til et telefonnummer i annonsene dine. Det er også mulig å legge til en anropskampanje.

  • Brukere som klikker på telefonnummeret ringer direkte til deg hvis de sitter på en smart-telefon. Alternativt blir de redirektet til landingssiden for annonsen hvis de sitter på desktop eller nettbrett.
  • Du kan angi at telefonnummeret kun vises i åpningstiden.
  • Et anrop telles som et klikk og koster deg det samme som et klikk på annonsen.

 

Trenger du hjelp til å komme i gang?

Vi kan hjelpe deg i gang med å velge hvilke annonseutvidelser du bør ta i bruk for din bedrift. Har du ikke kommet i gang med annonsering i Google kan vi også bistå med det. 

Ta kontakt via skjemaet under så setter vi opp et digitalt møte hvor vi sammen kan se på hvordan vi kan bidra.

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.