Hva er Google Tag Manager (GTM), og hvorfor bør du ta det i bruk?

Av Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører | 3 minutter lesetid | Oppdatert: 12.10.2020

Hva er Google Tag Manager

Er du markedsfører og ønsker bedre innsikt i hvilke markedsføringsaktiviteter som fungerer og hva som ikke fungerer? Da bør du vurdere å ta i bruk Google Tag Manager. I denne artikkelen går vi gjennom hvorfor, hvordan og hva du kan bruke Google Tag Manager til. Men først......

Hva er Google Tag Manager (GTM)?

Fredag 2. oktober var jeg gjest hos Webgruppen på deres livesending. Temaet var Google Tag Manager (GTM) hva er det og hvem bør bruke det.

GTM er et gratis verktøy som gjør det enklere å spore handlinger på nettstedet ditt – uten at du behøver å kunne kode. Det fungerer slik at du legger til en javacript-kode på nettsiden som fungerer som en container. Andre verktøy du ønsker å bruke for å spore handlinger legges så til i GTM.

Hvorfor er GTM noe man bør bruke?

  1. Som markedsfører, f eks, blir du mer uavhengig. GTM hjelper deg å sette opp sporing av handlinger på nettsiden din, uten at du er avhengig av en utvikler eller kunne kode.
  2. I dag ønsker vi å gjøre nettsiden så «lett» som mulig. Vi ønsker ikke at brukerne skal oppleve at nettstedet bruker lang tid på å laste, eller at søkemotorene skal gå gjennom for mye kode før de kommer til innholdet. Ved å bruke GTM legger du kun til koden for GTM på nettsiden, resten ligger i GTM.

Hvem bør bruke GTM?

Alle som er opptatt av datadrevet markedsføring, som ønsker å ta i bruk andre markedsføringsverktøy koblet til nettsiden, og ønsker å spore mer enn sidevisninger.

Kan jeg legge inn GTM selv?

Ja og nei. Selve GTM-koden må inn på nettsiden, og den bør legges inn i selve malen. På den måten blir den liggende på alle sider som er en del av nettstedet. Uavhengig av om det er en produkt-side, en statisk side eller en blogg/nyhet. Denne handlingen må i mange tilfeller gjøres av en utvikler. Har man tilgang til malene, eller bruker Wordpress, er det ikke vanskelig å legge inn koden selv.

Når koden er på plass, kan man sette opp sporinger og implementere verktøy på egen hånd ved å jobbe direkte i GTM.

Hva er de viktigste bruksområdene for GTM?

De tingen vi mener er viktig og gir mye god innsikt er følgende:

  • Aktivere analyseverktøy som Google Analytics, Adobe Analytics, AT Internet osv.
  • Analyse av brukeropplevelsen av nettsiden ved hjelp av digitale verktøy som Hotjar.
  • Spore hvor mange som leser viktig innhold.
  • Spore klikkhendelser ved å spore klikk på knapper.
  • Spore nedlasting av dokumenter, utfyllingav skjemaer, avspilling av video.
  • Installere markedsføringspiksler som Facebook og LinkedIn
  • Sende signaler til Analyseverktøy som Google Analytics hvor mål er definert.
  • Hvis du ønsker å spore hendelser på to forskjellige domener. La oss si at du at du har en tjeneste levert av en tredjepart. Det kan være en timebestillingstjeneste. Da kan det være vanskelig å vite hvilke markedsføringsaktiviteter som fører til timebestilling. Dette kan løses ved å gjøre en «cross domain tracking» og sende data til samme GA-konto.

Hva hvis du allerede har tatt i bruk Google Analytics

Har du allerede satt opp Google Analytics (GA) på nettstedet ditt kan du fortsatt ta i bruk GTM. Du må bare passe på at du fjerner GA-scriptet på nettstedet etter at du har koblet GA til GTM. Du mister ikke noe data da du bruker samme GA.

Kobling av Google verktøy

Vi anbefaler å koble Google sine verktøy sammen. Når GTM er satt opp og GA er implementert via GTM, vil neste skritt være å sette opp Google Search Console (GSC). Dette kan du gjøre ved å aktivere GSC via GTM. Er koden til GTM satt opp riktig på nettsiden vil du få opp en melding som bekrefter at GSC er verifisert Når dette er på plass kan du gå til GA og koble GA med GSC. Da får du inn informasjon om trafikk som kommer til nettstedet ditt via Google. Her kan du plukke opp søkeord som du kanskje bør optimalisere for på nettsiden. 

Vi setter opp alle Google sine gratisverktøy for våre kunder. Trenger du hjelp til å komme i gang med GTM, eller noen av de andre verktøyene til Google, hjelper vi deg gjerne med dette.

Book møte med Kjersti

 

Skrevet av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører

Har mer enn 20 års erfaring som webdesigner, webprogrammerer og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot på Marketing og Sales plattformen innenfor Inbound Marketing, Marketing Software, Contextual Marketing, Agency Certification, Delivering Client Success og Inbound Sales | Digital Marketing Certification og Search Marketing hos Digital Marketing Institute. Google Sertifisering i Google Analytics og Google Ads Search Foundation og Advanced | Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.
Se min LinkedIn-profil

Se flere artikler: Analyse