Hvordan analysere tilstedeværelsen i sosiale medier

analyse-some-banner

Når analyserte du din bedrifts tilstedeværelse i sosiale medier sist? Eller vet du hvordan du selv kan gjøre en analyse? I denne artikkelen kommer vi med noen tips.

Hvorfor er det viktig å gjøre analyse?

Mange starter opp med en bedriftsprofil i sosiale kanaler uten å ta seg tid til å sette en klar strategi for tilstedeværelsen eller måle effekten. Å ta seg tid, helst én gang i året, for å ta en analyse og oppdatere strategien gjør det lettere å holde fokus og nå sine mål for bruk av sosiale kanaler.

 

Visuell fremtoning

En enkelt plass å begynne er å se på det visuelle. Ser profilen lik ut i alle kanaler? Eller er det varierende bruk av bannere, og profil-bilder på de forskjellige plattformene? Hvis du snakker til ulike målgrupper i de forskjellige kanalene er det helt fint å ha noen variasjoner i bildebruk ol, men det bør være gjennomtenkt, og det bør alltid samsvare med den grafiske profilen til bedriften.

 

Tone of voice

Hvordan er tonen og stemmen til bedriften din i de forskjellige kanalene? Som en hovedregel kan man si at stemmen alltid bør være den samme, men tonen kan variere både fra kanal til kanal og med tanke på budskapet i den enkelte posten.

Så hvordan skal stemmen være for din bedrift? Her kan det være smart å ta noen avgjørelser på om stemmen skal være alvorlig og vise en viss seriøsitet, eller om den kan være mer lett og ledig. Bruk av humor, eventuelle faguttrykk og forkortelser som kan brukes, eller som man skal unngå, er fint å ha med. Hvor detaljert du skal gå til verks vil komme an på størrelsen på bedriften, hvor mange som skal bruke de sosiale kanalene, og vil også variere noe utifra hva bedriften din selger og representerer.

Men glem ikke at folk ønsker å snakke med folk. Så pass på at stemmen ikke blir en robot helt uten personlighet. La gjerne de som snakker være seg selv også. Da vil samtalen bli mer ekte. 

 

Hva fungerer?

Når du gjør en gjennomgang av dine sosiale kanaler er det også viktig å ta en fot i bakken på hva som fungerer og ikke. Hvilke poster har gjort det best det siste året. Er det noen likhetstrekk på type post, type tone, bildebruk, tekst, bruk av hashtags? Og hva har ikke fungert, er det noen overraskelser? Sannsynligvis har man sett på dette i etterkant av eventuelle kampanjer ol. Men å se på helheten og de større linjene vil ofte gi nye ideer. Bruk også innsikten i de forskjellige kanalene for å bli mer kjent med målgruppen din. Hvis du vet hvem du snakker til er det også lettere å forstå hva slags innhold de vil engasjere seg i.

 

Se til dine konkurrenter

Ditt innhold, og din tilstedeværelse skjer ikke i et vakum. Det blir stadig vanskeligere for bedrifter å få organisk synlighet i sosiale kanaler da algoritmene ofte favoriserer innhold fra private sider og grupper. Å se til konkurrentene dine kan både gi deg et inntrykk av hva du konkurrere mot (type innhold, hvor ofte innhold publiseres, hvilke kanaler som tas i bruk) men også ofte gi inspirasjon både på hva du kanskje bør gjøre mer av, og hva du bør unngå. Her kan du bruke innsikt i den enkelte plattformen, eller eksterne verktøy som Semrush, Hootsuite el.

Se også etter inspirasjon hos eventuelle influensere, profilerte fagpersoner, eller andre i din bransje som får oppmerksomhet hos din målgruppe. Er det noen her du kan samarbeide med, eller dele innhold fra?

 

Oppdater strategien

Alle nye funn gjennom din analyse bør settes inn og brukes for å oppdatere din strategi for sosiale kanaler. Fant du ut at du må ta i bruk nye kanaler for å nå målgruppen? Må du poste oftere og kanskje bruke annet type innhold? Husk også å oppdatere målene dine slik at de fortsatt er SMARTE og gir mening i lys av hva du fant ut gjennom analysen.

Analysen og den oppdaterte strategien må også deles med alle som bruker de sosiale kanalene på vegne av din bedrift slik at de er med på de nye endringene og kan trekke i samme retning.

Hvis det er første gang dere setter en strategi kan du lese mer om "Hvordan sette strategi i sosiale kanaler" her, eller du kan laste ned vår mal for dette. Lykke til med analysen og din satsning i sosiale kanaler, og ta gjerne kontakt om det er noe vi kan hjelpe deg med.

 

Last ned vår mal

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook