Innholdsproduksjon med mobil
Publisert 19. oktober 2021 | av Kjersti Bakke – 8 minutter lesetid.
Ønsker du mer engasjement i sosiale medier er det én ting som gjelder: Engasjer deg i sosiale medier. Vi har samlet noen tips til hva du bør tenke på og hvordan du kan lage innhold på en smart og effektiv måte.
Denne bloggartikkelen er skrevet etter inspirasjon fra et kurs jeg deltok på hos Webgruppen i august.
Verdi for målgruppen
Før du går i gang bør du tenke på hva slags type budskap du skal legge deg på. I sosiale medier handler alt om å skape engasjement. Da gir det liten verdi for målgruppen om du kun er selgende. Prøv å forstå hva målgruppen trenger, hva er det du kan levere som vil løse deres utfordringer.
Noen verdier for å bygge merkevare i sosiale medier:
- Ærlig
- Vennlig
- Hjelpsom
- Morsom
- Trendy
Hvis du ikke vet hvem du snakker til, og ikke har en formening om hvorfor de skal følge deg, blir det vanskelig å vite hva slags innhold man skal poste. Her får du noen tips til "Hvordan sette strategi i sosiale kanaler"
Formater og kanaler
Når du publiserer innhold ønsker du at innholdet ditt skal oppta mest mulig plass på skjermen når det vises. Det betyr at det er stående formater som gjelder i sosiale medier. Du kan bruke kvadratisk for å sikre deg.
Formater er stadig i endring, men i dag er det vanlig med 4:5 format og minimum 1080 x 1350 (bredde x høyde). For å finne om ditt materiale er i 4:5 format tar du bredden og deler på høyden: 4/5=0,8. Hvis resultatet ditt er 0,8 er det i rett format. Hvis ikke kan du beskjære til rett format. Dette gjør du ved å ta bredden og deler på 0,8. eller høyden og ganger med 0,8, så kan du beskjære bildet til rett format.
Tips: Facebook og LinkedIn gjør som de vil med fremvisningen av bildene dine. Vil du ha full kontroll når du skal dele flere bilder - lag en collage.
Innhold
I sosiale medier er det video som gjelder. Skal du lage kun en type innhold? Lag korte filmer.
Bruk emojier der hvor det er hensiktsmessig. Velg gjerne noen emojier som er riktig for merkevaren, i tråd med egne verdier og farger som er i bedriftens profil.
Sørg for at det er verdi for målgruppen din å følge deg, og vær personlig. Bruk du, deg og dere. I stedet for jeg, meg og vi.
Teksting av korte filmer kan gjøres direkte i stories. På korte filmer kan du fint bruke overskrifter fra hovedbudskapet i filmen.
Tips: Apper for teksting er Clips og Zubtitle
Kanaler
Hvilke kanaler passer for din bedrift?
- Pinterest er Norges mest undervurderte markedsføringskanal, og vokser. Det er også blitt mer menn på denne kanalen.
- Ikke glem LinkedIn – her kan du lett bli bransje-leder. 1% av norske brukere produserer innhold på LinkedIn, 20% er inne daglig. Få folk i bedriften til å dele. Men husk at de bør skrive en kommentar på hvorfor de deler. F eks sett av en dag i uken for publisering. Bruk logo som profilbildet. Er du til stede i flere kanaler? Publiser forskjellig innhold men ha en rød tråd i alt du publiserer.
- Facebook – gull for annonsering fordi de vet så mye om oss.
- Instagram – Bli mer video-orientert kanal. Pusher Reels.
- TikTok – undervurdert for bedrifter. Var den kanalen som først kom med Reels.
Eksempler på hva som kjennetegner gode Reels:
- Har gjerne trendy musikk. Se på andre sine reels for å finne musikk som trender.
- Er korte – inntil 30 sekunder.
- Har et fengende anslag.
- Passer godt i en loop.
- Har en CTA - oppfordring til en handling.
- Har lesbar tekst.
Tips: Følg disse på Instagram for å få inspirasjon: @allthatisshe, @nms_gjenbruk, @vegetarbloggen eller kurslederen fra kurset @susannetodnem
Bilder
Her følger noen tips til hva du bør tenke på når du skal ta bilder.
- Før du tar bilder, tørk av linsen.
- Unngå direkte sollys, men bruk dagslys. For å finne hvilke del av rommet som gir best lyssetting: Hold hånden foran deg og drei rundt i rommet. Da ser du hvordan skyggene faller. Ta bildet der hvor det er mest lys.
- Juster innstillingene på mobilen. Skru på rutenett-funksjonen Da får du også opp vater-funksjon med et stort kryss i midten. Beveg telefonen slik at det gule krysset ligger over det hvite. Da er telefonen i vater. Speil visning til kameraet foran gjør at du tar selfies i rett visning av deg selv. Aktiver gjerne LivePhoto. Har du en Android-telefon må du ha en tredjeparts-app . I denne artikkelen er det tips til slike apper
https://osvibes.com/how-to-view-live-photos-on-android/. - 16:9-format er det som faktisk vises i en story.
- Trykk på skjermen der du ønsker fokuset skal være i bildet.
- Gjør bruk av portrettfunksjonen på telefonen. Da får du en "blurry" bakgrunn som gir dybde i bildet.
- Live-funksjon er perfekt for gruppebilder og actionshots.
- Prøv ut panorama i høydeformat.
- Unngå zoom og blitz. Ta bildet og zoom etterpå.
- Bilder av mennesker får 38% mer engasjement.
- Legg gjerne til human touch. Du kan bruke deler av kroppen. Det behøver ikke være ansiktet for at det skal være en human touch.
- Kjøp linser som du kan feste med klyper på mobilen. Disse får du hos de fleste som selger mobiltelefoner eller utstyr til disse.
- Utforsk å ta bilder med kamera opp-ned. Da kommer du tettere på objekter som er nær bakken.
Video
Her følger noen tips til hva du bør tenke på når du skal spille inn en video.
- Sett telefonen i timelaps – tidsforløp. Gå sakte mot objektet som du holder i midten av linsen. Speed filmen opp i en app i etterkant.
- Film stående. Unntaket er hvis du filmer til YouTube eller filmen skal brukes i en annonse.
- Husk god lyssetting og tekst det viktigste, de fleste ser video uten lyd.
- Vær obs på rettigheter på musikk. Musikk du legger til fra biblioteket i appene Instagram og Snapchat skal være ferdig til bruk, men sjekk for sikkerhets skyld. Det er ditt ansvar og det kan bli kostbart å feile på dette.
- Benytt sakte-funksjonen om du vet du vil ha noe i slow motion. Tell til tre på start og begynnelsen. Det tar litt tid før saktefunksjonen starter og stopper.
- Utforsk å filme opp-ned for å komme nært på et objekt som vannskorpe eller blomstereng. Sjekk om din telefon faktisk tåler vann.
App for redigering av film
- Trimme av start og slutten kan fint gjøres direkte i videoappen på telefonen.
- Bruk en annen app hvis du vil gjøre noe med lyden, lys, effekt, hastighet, osv. InShot er lett å bruke og gir deg muligheten til å velge ønsket format/størrelse før du eksporterer ferdig film. Følg gjerne InShot på Instagram for inspirasjon: https://www.instagram.com/inshot.app/
Før du publiserer
- Korrekturles en siste gang. Det er fort gjort å overse små skrivefeil. Få gjerne en kollega til å se over før du publiserer.
- Sjekk at du har tagget alt som tagges kan, men husk å bruke kun relevante #tags.
- Tenk på om målguppen er på nett akkurat nå, eller om du bør publisere litt frem i tid.
Gjenbruk av innhold
Det er ikke til å komme fra. Produksjon av innhold tar tid. Et godt tips er å lage såkalt "evergreent" innhold. Det betyr rett og slett innhold som ikke blir utdatert. Tenk også over hva du har publisert tidligere som kan gjenbrukes.
- Bruk kunder og ansatte for innholdsproduksjon.
- Sjekk statistikk – det som funket bra burde bli annonser.
- Det som funket bra, kan du post på nytt med små endringer.
- Er det noe som er sesongbasert? Lag et årshjul og gjenbruk det som er aktuelt, kun med små endringer.
Innholdsideer
Hvor kan du hente ideer til innhold du kan produsere og publisere? Det er egentlig kun fantasien som setter denne begrensningen. Det aller viktigste er: Hva er målgruppen din interessert i? Nedenfor er en liste som kan hjelpe deg i gang.
- Verdensdager – daysoftheyear.com.
- Løft frem ekspertisen til de ansatte på en hjelpsom måte.
- Avdelinger i bedriften kan være med å bidra. Kanskje de har noen prosjekter de ønsker å dele, eller noen gode kundehistorier. Dette kan gå på rundgang i avdelingene.
- Vis menneskene bak. Egner seg spesielt godt i sosiale medier.
- Bedriftens historie kan være et godt utgangspunkt. Og bruk gjerne kunder som har vært kunder lenge.
- Data Driven Content – bruk tall for å lage innhold. "Dette er Lilly, hun er kunde nummer 1000". "I dag har vi signert kontrakt nummer 100, vi skal hjelpe med markedsføring i sosiale medier og google."
- Følg #hashtagger og spør om å få reposte (gjelder IG).
- Kundepresentasjon – hvordan samarbeid foregår og hva som kommer ut av det.
- Tirsdagstipset, fredagspraten, osv. Gir en forutsigbarhet for målgruppen og oppfordrer til kontinuitet.
- Eldre prosjekter og feiring av milepæler.
- Bruk Answerthepublic.com for å innhente ideer til innhold. Vi bruker dette innen søkemotoroptimalisering for å se hva målgruppen er interessert i. Det kan egne seg godt for å finne innhold til sosiale medier.
- Google Trends som fungerer på lik linje som Answerthepublic.com.
Trenger du hjelp til å komme i gang?
Vi i Dikom kan bistå med planlegging, valg av riktig kanal, rett format og valg av apper som passer dine behov. Vi kan holde kurs for deg og dine ansatte slik at dere kommer raskt i gang. Book et uforpliktende møte med meg så ser vi sammen hvordan vi kan bistå.
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.