Smart-innhold med HubSpot CMS

CMS i HubSpot

Ved å ha et CMS-system som snakker med, og er integrert, i CRM systemet ditt kan du gi relevant innhold til  kundene og brukerne dine. Så la oss dykke litt ned i hvordan HubSpot CMS snakker med HubSpot CRM, og hvordan du kan sette opp personalisert innhold. 

Hva er personalisering og hvorfor er det viktig?

Personalisering gjør at kundene ser innhold som er relevant for dem og deres behov når de besøker nettstedet ditt eller får et nyhetsbrev av deg men dette krever at CMS systemet ditt er integrert med et CRM-system, noe du får om du velger HubSpot som ditt CMS-system

I følge HubSpot sine undersøkelser kan slik personalisering øke inntektene med 15%. For at man skal klare å gi dette innholdet kreves gode data slik at du kan forstå, segmentere og lage unikt innhold for dine kunder eller har tydelige Buyer Personas å bygge innhold på.

Personaliser gjennom bruk av Buyer Personas

Å utvikle Buyer Persona for bedriften din er et nyttig verktøy for både salg og markedsføring, da de hjelper deg å forstå eksisterende og potensielle kunder bedre. Med dette i boks kan du skreddersy og målrette innholdet til de spesifikke behovene hver målgruppe har. Hvordan lage Buyer Personas kan du lese mer om i en annen bloggartikkel. 

La oss si at du driver en butikk som selger elektronikk til både elektrikere og til privatkunder, og du har utviklet en persona som heter «Erik Elektriker» og en som heter «Private Pia.» Du kan da skreddersy innhold som retter seg mot hver og en av disse og deres behov som naturligvis vil være forskjellig. Erik Elektriker vil være opptatt av trekkerør og kabler, mens Private Pia vil være på utkikk etter belysning.

CRM og CMS som spiller på lag

Personalisert innhold blir ikke bedre enn den infoen du har samlet og har i CRM-systemet ditt, derfor er det viktig å bruke tid på å samle informasjon om dine kunder og leads. Denne informasjonen samles inn via skjemaer på nettsiden og brukes for optimalisering av personlig innhold som kan brukes på nettsiden, i maler og i e-poster.

Etter at en lead fyller ut et skjema samles denne verdifulle informasjonen i ditt CRM-system og du kan også begynne å spore aktiviteter som besøkt nettside, tid på nettside og hvilke sider som personen seg. For at informasjonen du samler skal gi deg mest mulig verdi er det viktig at du ber om den rette kundeinformasjonen.

Dette gir deg en god innsikt på hva personen er interessert i og hva de evt har problemer med. All informasjonen du samler i CRM-systemet  er verdifull informasjon som kan hjelpe bedrifter som ønsker vekst, og brukes til å bygge lister som du kan bruke til å personalisere innhold. 

Implementering av smartinnhold i HubSpot

HubSpot gjør det mulig å implementere smart innhold i form av tekst, CTA-knapper og skjemaer. Disse er basert på en rekke kriterier. Dette betyr at innholdet på blant annet nettstedet ditt kan tilpasses for å reflektere den spesifikke konteksten og behovene til hver besøkende, noe som øker sjansen for konvertering og kundelojalitet.

Så hvilke kriterier kan du basere smartinnholdet på?

  • Henvisningskilde
    Dette er hvor den besøkende kommer fra og inkluderer organisk søk, henvisninger, sosiale medier, e-postmarkedsføring, betalt søk, direkte trafikk eller andre kampanjer. 
  • Enhetstype
    Innhold tilpasset mobil, desktop eller nettbrett.
  • Lister
    Dette er lister som du har satt opp i HubSpot CRM som feks buyers personas lister eller andre medlemslister.
  • Kontaktens Livssyklusfase
    Brukeren kan feks være leads, kunde etc.
  • Land
    Her kan man velge mellom alle landene som HubSpot har listet. Hvilket land brukeren tilhører bestemmes av brukerens IP-adresse 
  • Foretrukket språk
    Her kan man også velge mellom alle språkene HubSpot har listet. Det er det foretrukkede språket brukeren har i sin nettleser

Du kan altså designe en modul med smartinnhold på nettstedet ditt som er basert på den besøkendes geografiske plassering eller språk satt i nettleseren, men er dette alltid lurt?

Merverdi for kunden og personvern

Når du skal sette opp smartinnhold på en nettside er det viktig å ha i tankene hva som skaper merverdi for brukeren. Hva ville du ha tenkt eller følt dersom du kom inn på en norsk nettside som viste deg engelsk innhold kun fordi du hadde satt opp engelsk språk i nettleseren din? Ville du følt at denne siden ikke var norsk eller ville du kanskje følt deg forfulgt? 

Merverdi for kunden ville derfor kanskje ikke vært å sette opp smart-innhold basert på kriteriet land eller språk, men på henvisningskilde eller lister, da bruker man personalisering med målgruppens behov i fokus. Det kan være en god ide å være åpen om hvordan man bruker smartinnhold og la dette få et avsnitt i en personvernerklæring. Hvordan du overholder GDPR innen markedsføring kan du lese mer om i en av våre artikler

Er du klar for ny nettside med HubSpot CMS?

Med HubSpot CMS får du en nettside med bloggmuligheter. I tillegg til dette får du et godt verktøy for markedsføring, salg og kundeservice gjennom et CRM sin danner navet i denne funksjonaliteten.

Registrer deg på skjemaet nedenfor for et uforpliktende tilbud på nettsider med HubSpot CMS.

Yvonne Røiseland Urke blog-avatar

Yvonne Røiseland Urke

Yvonne jobber som digital markedsfører i Dikom og har erfaring fra netthandel, innholdsproduksjon og annonsering. Hun har en bachelorgrad i markedskommunikasjon fra BI.