Hvorfor velge HubSpot som Content Management System (CMS)?
Publisert 24. februar 2020 | av Kjersti Bakke – 4 minutter lesetid.
Er du i en prosess der du vurderer å enten ”pusse opp” websiden eller å bytte CMS? Det kan virke som en stor og krevende oppgave som også ofte er ressurskrevende. Da er det viktig å gjøre god research på forhånd.
Et Content Management System ( CMS ) er publiseringsverktøyet til nettstedet ditt. Derfor er det helt avgjørende at plattformen du velger har de mulighetene og funksjonalitetene du trenger for å gjøre de digitale oppgavene dine så sømløse som mulig.
Så hvor begynner man?
Det finnes et hav av forskjellige CMS systemer der ute og det kan virke som en helt håpløs oppgave å velge. Da er det viktig at du først samler relevante ressurser internt og at dere sammen definerer hvilke behov dere har og hva slags budsjett dere har satt.
Det er selvsagt relativt mye som bør planlegges og som bør være på plass før den endelige avgjørelsen tas. Det skal ikke jeg skrive om her. Vi trenger ikke legge skjul på at vi har HubSpot som vårt CMS system internt, her skal jeg gå gjennom hvorfor vi valgte nettopp det.
- Hva definerer et godt CMS system i dag?
- Hva er personalisert innhold?
- Så hvorfor velge HubSpot CMS?
- Kundekommunikasjon
- Rapporter og sikkerhet
- Hva kan integreres med HubSpot?
- HubSpot marketplace
Hva definerer et godt CMS system i dag?
De aller fleste CMS systemer er plattformer som er skapt rundt tanken på at de skal være enkle å bruke. Besøkende forventer en nettside som er brukervennlig, lett å navigere og som gir dem en god personalisert opplevelse, ikke en statisk side.
Så hvordan bør bedrifter svare til forventningene i dag? Det er viktig å forstå at et CMS i seg selv ikke er nok. Nettstedet ditt må i dag også bygges rundt ditt CRM ( Customer Relationship Manager ) eller kunderelasjonshåndtering på norsk. Dine data må sentraliseres og de må være enkelt tilgjengelige for å skape andre personaliserte opplevelser for dine besøkende.
Personalisert innhold har alltid vært å betrakte som den Hellige Gral, men det har tidligere ofte vært vanskelig og dyrt i form av krevende ressurser og teknologi.
Hva er personalisert innhold?
I dag blir vi daglig møtt med personalisert innhold som leverer deg en god brukeropplevelse. Fra Netflix som kommer med personlige anbefalinger basert på hva du tidligere har sett, til Zalando som leverer deg forslag til outfit basert på tidligere kjøp eller det du har likt, til hva som dukker opp når vi søker etter noe i Google.
Problemet oppstår når en besøkende til et nettsted får en dårlig opplevelse, det vil ha direkte konsekvenser for bedriften som eier nettstedet. Dette bunner jo i brukeropplevelsen den besøkende sitter igjen med.
Som regel er bakgrunnen til dette at de som har satt opp nettstedet har valgt et CMS system som ikke er integrert med CRM systemet, dermed har man ingen mulighet til å levere personalisert innhold.
I dag har man generelt dårlig tid på å fange oppmerksomheten til besøkende, derfor er personalisert innhold utrolig viktig.
Konklusjonen er at et godt CMS system bør være integrert med CRM systemet.
Så hvorfor velge HubSpot CMS?
Kort fortalt, HubSpot CMS er tett integrert med CRM nettopp for å optimalisere hele kundereisen. Når potensielle kunder registrerer seg via et skjema blir dataene lagt direkte inn i CRM systemet. Dette er med på å gjøre markedsføringen sømløs, pleie eksisterende kunder og forene salgsteamet. I tillegg får du profesjonelle rapporter.
Personalisert innhold vil gi bedre brukeropplevelse og en nettside som dermed rangerer bedre.
I HubSpot CRM kan du skreddersy ditt innhold til besøkende basert på tidligere handlinger de har gjort på nettstedet ditt. Slik kan du vise dem relevant informasjon til rett tid og skape verdi for besøkende. HubSpot er opptatt av personvern og er tilrettelagt for GDPR. Ingenting blir lagret med mindre brukeren gir sin aksept.
Kundekommunikasjon
Du kan også ta i bruk funksjoner som live chat og chatbots for å engasjere og automatisere kommunikasjonen med besøkende slik at du kan levere samtaler av høy kvalitet.
Chatbot’en kan også sette besøkende i kontakt med en menneskelig ressurs ved behov.
Integrert er også muligheten til å bygge publikum for annonsering i f eks Google Ads.
Når det gjelder innholdsproduksjon, er det veldig enkelt å lage profesjonelle blogger, landingssider og innhold til nettsiden med ”drag and drop” moduler. Uten å ha behov for å forstå koding.
Rapporter og sikkerhet
Du får SEO-baserte anbefalinger som hjelper deg å optimalisere nettsiden og innebygde analyse rapporter hjelper deg å måle ”helsen” til nettstedet ditt. Analyse rapporten gir deg innsikt som hvem av dine prospekter er på nettsiden din, hvor mange besøk som genereres og ikke minst hvor mange potensielle kunder som forlater siden din.
I tillegg får du automatisk responsivt design, som betyr at innholdet ditt er optimalisert for alle enheter, mobil som desktop.
HubSpot inkluderer også SSL slik at du får en HTTPS side og dermed trenger du ikke å bekymre deg for sikkerheten til dine besøkende. De er dedikerte til at nettsiden din skal fungere best mulig og tar jobben på alvor ved å love en oppe-tid på 99,999%.
De sørger også for at nettsiden din er støttet av et globalt nettverk som sørger for at innholdet ditt leveres så raskt som mulig, uavhengig av landegrenser.
Hvorfor er det viktig med mulighet for tredje parts integrering?
Muligheten til å kunne integrere andre verktøy med plattformen du velger er utrolig viktig. Dette for at du skal kunne jobbe mest mulig effektiv med verktøyene du trenger til daglig.
Med tusenvis av gode og nyttige verktøy der ute, er utfordringen ofte å finne ut hvordan de kan best mulig jobbe sammen uten å trenge et helt IT team. Nettopp dette er en utfordring en sentralisert plattform som HubSpot løser for deg.
En fullintegrert plattform som HubSpot tillater deg å knytte CRM ’en og markedsdataene til alle andre verktøy du og ditt team bruker, helt automatisk til og med!
HubSpot Marketplace
I HubSpot ”marketplace” kan du finne hundrevis av tredje parts verktøy som brukere kan integrere med sin konto. Bedrifter kan også her finne nye integrasjoner og tilknytte verktøy, team medlemmer, prosesser og data i ett sømløst system.
Å bruke verktøy integrert i HubSpot plattformen kan hjelpe din bedrift med å skille seg ut fra andre konkurrenter ved å sånn sett kunne tilby bedre servicetilbud for dine kunder.
I det lange løp vil det hjelpe deg med vekst.
Skal du ha ny nettside?
Enten du skal oppdatere den eksisterende, eller utvikle en helt ny nettside, vil vi anbefale at du tar en gjennomgang av publiseringsverktøyet ditt også. Vi har satt sammen en kravspesifikasjon som hjelper deg i gang.
Kjersti Bakke
Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.