Hvordan poste godt innhold på LinkedIn
Publisert 22. oktober 2019 | av Ina Svarstad – 3 minutter lesetid.
Som alle andre sosiale kanaler trenger en god LinkedIn bedriftsside en strategisk plan for hva som skal postes og hvilken stemme den skal ha.
Det kan være fristende å bare dele det samme på LinkedIn-profilen som i alle endre kanaler. Men da ender du fort opp å få mindre engasjement og visninger enn nødvendig. I dette blogginnlegget får du konkrete tips for hva du bør tenke på ved publisering av innhold på din bedrifts LinkedIn-side.
Kvalitet fremfor kvantitet
Hvis du sammenligner LinkedIn med andre sosiale kanaler som for eksempel Facebook så har LinkedIn en hel annen følelse. På Facebook er man mer privat, lett og ledig i språket. Det er en kanal for kos. Mens LinkedIn er for den profesjonelle siden av deg og din bedrift. Det vil fort føles rart å skryte av sine faglige prestasjoner på Facebook , men på LinkedIn er det helt ok. Tekstene kan også gjerne være lengre og gå mer i dybden enn på Facebook.
Hvor ofte du bør poste kommer i stor grad an på hvor mye godt innhold du har. Men pass på at det blir jevnlige oppdateringer slik at du ikke faller ut av nyhetsstrømmen. Helst burde man poste hver uke, og hvis du har innholdet er det ikke noe i veien for å poste flere ganger i uken.
Et eksempler på bedrifter som er flinke til å dele godt og relevant innhold er HubSpot. De deler sjekklister, maler og annet godt innhold som er til hjelp for målgruppen.
Lag en visuell mal
De som lykkes på LinkedIn har gjerne en klar gjenkjennelig faktor også på det visuelle. Selv om dette ikke er Instagram, så liker alle gode visuelle bilder. Lag gjerne en mal, hvis dere ikke har det fra før, med logo, kanskje et slagord, og gjerne en fargeprofil som kan være gjennomgående.
Post innlegg via Publisher på LinkedIn
LinkedIn er en plattform for lengre artikler. Men akkurat som Facebook ikke vil at du skal linke videoen du legger ut til YouTube, så vil ikke LinkedIn at du skal linke artikkelen til bloggsiden din. Så for å få best rekkevidde på dine blogginnlegg på LinkedIn bør de publiseres gjennom Utgivelser (publisher) på LinkedIn.
Dette gjøres fra den enkeltes private profil, og så kan den deles på bedrift-siden etterpå.
Hvis du står i feeden din trykker du på "skriv en artikkel på LinkedIn":
Da kommer du til publiseringsverktøyet som ser slik ut:
Hvis bedriften din ikke skriver blogg fra før er dette noe dere bør vurdere å begynne med. Godt innhold i form av en blogg gir gode tall også for synlighet i Google. Les mer om hvorfor du bør blogge i vårt innlegg her.
I de fleste bedrifter vil man ha et par ansatte som liker å skrive og kan tenke seg å gjøre jobben om man legger til rette for det. Les mer om hva en blogg bør inneholde her.