8 tegn på at du trenger en ny nettside

8 tegn på at du trenger en ny nettside

Sitter nettsiden din fast i fortiden? Yter den ikke så godt som du en gang hadde tenkt?
Ble den ikke den lead generende maskinen du hadde tenkt den skulle bli etter den ble lansert?

Her er 8 vanlige feil og mangler nettsider har i dag. 

 

Nøkkelfaktorer for en god nettside i 2021

Det er mange ting som spiller inn når det gjelder en god nettside, men det er noen grunnleggende ting man må ha på plass for at nettsiden skal være god. Får du få henvendelser (leads), og synes ikke i søkemotorer, er det første røde flaggende. 

 

8 tegn på at du trenger en ny nettside

1. Nettsiden din er treig og innholdet laster sakte

AdobeStock_120233645-1

Treige nettsider betyr at det tar både lang tid å laste innhold og design, og hvor lang tid serveren bruker på å respondere når noen besøker siden fra data, mobil eller nettbrett. Dette gir en dårlig brukeropplevelse, og gjør ofte at brukeren forsvinner. Slik får man høy «Bounce rate». Dessuten vil søkemotorer som Google nedprioritere sider som oppleves som treige, og gjøre de mindre relevante. 

Så vil du beholde plasseringer i Google, eller klatre oppover samtidig som brukeren av nettsiden din ikke forsvinner før de har gjort seg fornøyd, sørg for at nettsiden din er rask.

Så hvordan vet man da at siden sin er så treig at det kan påvirke brukeropplevelsen?
 
Prøv en av disse verktøyene: 


Googles Pagespeed insights

Dikom sitt verktøy for sjekk av nettside gir deg en rapport, hvor
hastigheten på nettsiden din er en del av rapporteringen. 

 

 

2. For mye tekst 

AdobeStock_353086267-1-1

Regelen er jo at det viktigste på en nettside er innholdet, men det handler ikke bare om å skrive så knaster spruter, det handler også om å ha en god balanse. Har man en side med alt for mye tekst, for lite pauser så vil det oppleves som overveldende for brukeren, og de faller lett av. Prøv å skape innhold som er kortfattet og engasjerende, med en blanding av tekst, bilder og illustrasjoner. 

Visste du at Google måler hvor lang tid brukeren er på siden din etter de har funnet deg igjennom søk? 

Om veldig mange går rett ut og tilbake til søkesiden vil Google anse innholdet ditt som lite relevant, selv om du har gjort alt etter boka når det gjelder å skrive en «SEO-vennlig tekst». Google ser på helheten ikke bare enkelte ord og setninger. 

Mennesker prøver, av natur, alltid å finne rakeste veien til mål så hold innholdet kortfattet, lettfattelig, men informativt og relevant til hvem du er og hva du leverer. 

3. For lite luft (whitespace) i designet. 

AdobeStock_135298196-1

Bruk av luft, både i designet og i teksten er viktig for å skape naturlige pauser for brukeren / leseren. 

Det er også med på å tydeliggjøre og understreke innholdet. Uten luft vet ikke alltid øyet hvor det skal fokusere og innholdet kan oppleves tungt. Gi leserne dine luft og bruk en god blanding mellom bilder og ikoner sammen med teksten din. 

 

4. Ingen tydelig brukerreise

AdobeStock_43437646-1

Det siste du ønsker er at brukerene dine skal tenke når de besøker nettsiden din er «hva nå?». Man må alltid ha en tydelig plan til det neste skrittet. Å ikke ha en tydelig vei videre for brukeren er ikke bare frustrerende, men kan også få de til å miste fokus, og føle seg fortapt, for deretter å gå rett ut fra nettsiden din.
Har man vært så heldig å få en bruker inn på en av sidene på nettsiden sin, må man alltid ha en plan for å få de videre på en naturlig måte. Dette kan enten være i form av å ta kontakt, lese noe som er relevant eller få tilgang til verdifullt innhold, ved at de deler kontaktinformasjonen. 

Det er i tillegg til å ha plan for hvor man ønsker at brukerene sine skal gå, viktig å se at de faktisk følger den veien du har laget for de. Det er derfor viktig å ha riktig analyse satt opp, slik at man hele tiden kan optimalisere nettsiden sin for konvertering. 

 

5. Siden din er ikke mobilvennlig

AdobeStock_345981301-1

Dette er blitt skrevet om og nevnt så mange ganger før, og det er ganske klart for veldig mange.
Men om du fremdeles ikke har en mobilvennlig nettside, går du klipp av mange mulige kunder.

Mobiltrafikken bare øker og øker. Google rapporterer at over 63% av organisk trafikk i USA er fra mobil.
I Norge er nok tallene ikke veldig langt i fra.

Med tanke på brukeropplevelsen vil kunder som har en mobil enheten rett og slett ikke bruke nettsiden din, om den ikke tilpasser seg deres enhet. Lag nettsider som er tilpasset mediumet til brukeren, ikke omvendt.

Fra et SEO-perspektiv så vil søkemotorene gi siden dårlig plassering, og etterhvert ikke en plassering i det hele tatt. Søker man fra mobil så vil kun mobiltilpassede sider dukke opp i søk. 

Å lage nettsiden mobilvennlig skal ikke mye til, så om du har en side du er veldig fornøyd med, som ikke er tilpasset mobil, så snakk med oss så kan vi kanskje bistå med å gjøre den mobilvennlig. 

 

6.  Dårlig lead generering 

AdobeStock_132619439-1-1

Får du få, eller ingen gode leads / henvendelser igjennom nettsiden din? Trafikken på nettsiden din kan være ganske høy igjennom både betalt og ikke betalt besøk, men om du ikke får gjort om noen av disse til nye leads så er kanskje nettsiden din dårlig optimalisert for leads. 

 

Det kan for eksempel være: 

  • Ikke bra nok/forvirrende innhold
  • Innhold som ikke snakker til målgruppen din
  • Kompliserte kontaktskjemaer
  • Ikke tydelige CTA-er (call-to-action)  
  • Vanskelig navigasjon 
  • Du har ikke klart å skape tillit til brukeren igjennom nettsiden din
  • Umulig å finne kontaktinformasjon eller nøkkelpersoner 

 

7.  Du vegrer deg for å bruke publiseringsverktøyet og oppdatere nettsiden

AdobeStock_296657527-1

Det finnes veldig mange verktøy i dag, såkalte CMS-løsninger, for å publisere og legge ut innhold på nettsiden din. Dette kan være Wordpress, Joomla, Umbraco, Hubspot, Wix, Sqarespace eller noe annet. Denne listen er veldig lang. Men det som ofte er fellesnevneren på en nettside som står med utdatert og gammelt innhold er at publiseringssystemet er for komplisert eller ikke oppfyller de kravene man har til å legge ut godt innhold, jevnlig. 

Skal du ha suksess med nettsiden din, må du publisere innhold, og skal du publisere innhold må terskelen for å publisere innhold være veldig lav. Det bør være like brukervennlig å legge ut innhold som å bruke siden for kundene dine. 

Så sitter du på et komplisert system du vegrer deg for å bruke, fordi det rett og slett er for vanskelig og tidkrevende å legge ut innhold, så ta en prat med oss. 

Vi leverer flere gode løsninger og ser ann hver enkelt kunde før vi anbefaler CMS-løsning. 

 

8. Du har gitt opp

AdobeStock_119896001-1

Mange bedrifter bruker ikke nettsiden sin slik den skal brukes. Nettsiden skal være fundamentet i digital markedsføringen. Den skal være en lead genererende kanal, som gjør om besøkende til kunder. Kunder skal øke lojalitet igjennom god kundeservice og godt innhold. Lojale kunder skal bli gode ambassadører for merkevaren og nettsiden skal bli en stor ressurs for bedriften.

I mange tilfeller er det ikke slik. Mange bedrifter bruker heller andre kanaler som sosiale medier, telefon og e-post fremfor å fremme nettsiden sin. Dette er jo ofte et tegn på en utdatert nettside man egentlig skammer seg over. Det er en side mange for en stund siden brukte en del penger på, som bare står og (knapt) lever sitt eget liv. Den fremstår egentlig bare som et visittkort som henger på en oppslagstavle på en tilfeldig matbutikk. 

En nettside kan bli en primær portal for så mye, både når det gjelder markedsføring, salg og kundeservice. 
Koblet sammen med andre verktøy som CRM og ERP, så kan nettsiden bli det den egentlig er ment for å være – lenken mellom deg og dine kunder, enten nye eller gamle. 

 

Så, er du klar for ny nettside? 

Sjekk nettsiden din

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.