Ta digitalkanalene til neste nivå - Nye tiltak for å oppnå vekst

Av Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører | 5 minutter lesetid | Oppdatert: 04.09.2020

banner-tiltak-vekstDu kan bruke forskjellige tilnærminger for å oppnå vekst. I denne artikkelen tar vi for oss nye tiltak og forslag til hva du kan ta i bruk.  

Denne artikkelen er den første av fire, og er inspirert av livesendingen til Nina Furu hos Webgruppen som ble holdt på Facebook fredag 21. august i år (link til opptaket). Der tok hun for seg vekstkvadranten som inneholder fire tiltak for å oppnå vekst:

  • Nye tiltak
  • Gjøre eksisterende tiltak bedre
  • Skape synergier
  • Jobbe med optimalisering

I denne artikkelen tar jeg for meg "Nye tiltak"

Nye kanaler

Du har sikkert tatt i bruk sosiale medier allerede. Men kanskje er det på tide å vurdere noe nytt? Det kan være at noen av de kanalene du vurderte som ikke aktuelle tidligere kan være mer aktuelle nå. Et godt tips her er å sjekke Ipsos sin SoMe tracker som publiseres hvert kvartal. Nedenfor ser du en skjermdump av alle sosiale medier de følger med på.

Q2- SoMe tracker

Link til SoMe tracker Q2 på Ipsos

Det vi synes er interessant å følge med på er "boblene" i høyre kolonne. TikTok er nå større enn LinkedIn i Norge. Whatsapp (som også er eid av Facebook, og hvor all samhandling er kryptert) er nå like stor som Twitter. Bruker du ikke YouTube i dag er det absolutt grunn til å vurdere. YouTube passer godt for alle type firmaer og bransjer. Vi har tidligere blogget om  "Hvorfor du bør inkludere YouTube i din markedsstrategi"

Nye bruksområder

Instagram har lansert en ny funksjonalitet som kalles Reels. Her kan du lage korte videoer (opptil 15 sekunder) med musikk, filtre og effekter. De kan deles med venner, men andre kan også oppdage dine «reels» via utforsker-fanen. "Din side" skrev om Reels og hvordan du kan ta den i bruk i en artikkel 6. august med tittelen "Her er Facebooks nye TikTok-kopi"

Facebook Paid Events er en måte å ta betalt for online arrangementer via en engangskostnad når gjester registrerer seg for å delta. Aktivering av et inngangsgebyr gjøres gjennom oppsettet av arrangementet og krever at du signerer servicevilkårene til Facebook. 
Les om hvordan du kan komme i gang på Facebook sine supportsider "Business Help Center"

Live-sendinger på Facebook ble raskt en måte å nå ut til målgruppen i mars når Norge ble stengt ned, og "alle" satt på hjemmekontor. Live-sendinger er en fin måte å bygge opp merkevaren og oppmerksomhet rundt hva din bedrift kan tilby. Her er Webgruppen et godt eksempel. De holder live-sendinger hver fredag hvor de deler av sin kunnskap.  Vi har tidligere blogget om "Hvordan og hvorfor sende live fra sosiale medier"

Nye verktøy

HubSpot er en inbound marketing plattform som består av flere verktøy som alle er bygd rundt et CRM. HubSpot er en verdensledende salgs- og markedsførings- og serviceplattform som hjelper deg å trekke til deg besøk, leads, nye kunder og pleie eksisterende. Du trenger ikke HubSpot for å drive inbound marketing, men det hjelper da HubSpot passer som hånd i hanske til det. HubSpot tilbyr forskjellige nivåer du kan starte på, og du kan velge å starte med gratisversjonen, for så bygge på etter hvert som du har ytterligere behov. Vi gir deg noen tips om hvordan du kan komme i gang i artikkelen "Hvordan effektivisere markedsføringen din med HubSpot"

Det finnes noen gode SoMe Dashboards som gir deg innsikt i hvordan du gjør det i sosiale medier. Noen av disse verktøyene er gratis, eller du kan velge å starte med en gratis lisens. Vi ønsker å løfte frem to:

  • SoMe Status som er utviklet av Ståle Lindblad. Her kan du logge koble verktøyet til din Facebook-profil. Da får du tilgang til de sidene du administrerer på Facebook. Du får oversikt over hvor mange posts du har publisert siste 28 dagene, hva er din organiske rekkevidde og viral rekkevidde. Så kan du velge å gå i detalj og se hvordan du har gjort det innen de forskjellige postene dine, kommentarer du har fått, tidspunkt du har publisert på, type poster, linker på postene dine, videoer du har publisert og hvor du ligger innenfor organisk rekkevidde. Velger du å oppgradere til Plus, får du også innsikt i dine kampanjer. 
    Link slik at du kan teste SoMe Status
  • Rival IQ hvor du kan sammenligne din kanal med en konkurrent. Du får snapshot tilsendt på mail og du kan gjøre en sammenligning for Instagram , Facebook og Twitter. Du skriver ditt firma sin forretningsprofil og konkurrenten du ønsker å sammenligne med. Så blir du bedt om å legge inn e-postadresse slik at du kan motta en snapshot via mail. Vi har ikke testet betalt versjon, men antagelig får du mer innsikt direkte i plattformen når du betaler for deg.
    Link slik at du kan teste Rival IQ

Nye tilnærminger?

Inbound marketing handler om å publisere rett innhold, til rett bruker, til rett tid. Her er det avgjørende å vite hvem man snakker til og hvilke behov de har som din bedrift kan løse. Dette danner så grunnlag for produksjon av innhold i form av bloggartikler som leder til landingssider hvor målet er at brukerne skal legge igjen navn og e-post for så å motta noe som gir de en merverdi. Det kan f eks være en sjekkliste, en video som viser hvordan man løser et problem, delta på et fagseminar osv. Rett og slette en byttehandel. Du gir de noe for at du mottar kontaktinformasjon. Hensikten er å få den besøkende til å bli en lead. Når de er registrert skal man fortsette å gi vedkommende nyttig innhold for på den måten på sikt få de til å bli en kunde. En inbound marketing strategi tar for seg flere elementer som definering av målgruppe, hvilke behov har målgruppen, hva slags innhold har vi som kan hjelpe de, hva slags innhold må vi lage og hva ønsker vi og oppnå (mål). Her kan du test om inbound marketing er noe for deg

Datadrevet handler om å bruke tallene for å bestemme hva du skal gjøre mer av, eller hva du skal gjøre mindre av. For at tallene skal gi deg innsikt må du ha en klar formening om hva du ønsker å oppnå. På den måten kan man analysere om du har nådd ønsket resultat, og gjøre korrigeringer hvis ikke resultatet er nådd. Vi har tidligere blogget om "hvordan sette smarte mål".
Har du ikke et analyseverktøy implementert på nettsiden din er tiden inne for å gjøre det nå. Google Analytics er gratis og kan settes opp med anonymisering av IP-adressen slik at det er  kompatibelt med kravene som gjelder for personvern. Ønsker du å vite hvordan det kan gjøres kan du lese vår artikkel Anonymisering av data til Google Analytics

AI - kunstig intelligens er når datamaskiner kan utføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens.  Lavterskel er å bruke Facebook med speilpublikum, når du kjøper Facebook ad, vær klar på hva du ønsker å oppnå med annonsen. Da bruker Facebook sin kunstige intelligens for å finne riktig publikum.

Hvis du trenger hjelp til å komme i gang, kan vi sette opp et uforpliktende møte. Book tid i min kalender.

Book et møte med meg

Skrevet av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører

Har mer enn 20 års erfaring som webdesigner, webprogrammerer og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot på Marketing og Sales plattformen innenfor Inbound Marketing, Marketing Software, Contextual Marketing, Agency Certification, Delivering Client Success og Inbound Sales | Digital Marketing Certification og Search Marketing hos Digital Marketing Institute. Google Sertifisering i Google Analytics og Google Ads Search Foundation og Advanced | Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.
Se min LinkedIn-profil

Se flere artikler: Sosiale medier, Analyse, Vekst