Hvorfor bør du inkludere YouTube i din markedsstrategi?

Av Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører | 5 minutter lesetid | 22.06.2020

Markedsføre med YouTubeVideo er det mediet som vokser hurtigst på nett i dag. Hvilke muligheter får du ved å ta i bruk YouTube for din bedrift? Vi gir deg noen tips!

Vi har i det siste fått flere og flere forespørsler fra kunder på produksjon av video. Da er det også nødvendig å se på hvor skal disse videoene publiseres? Noen CMS-løsninger (administrativ-system for nettsider) har dette innbakt. Men det kan lønne seg å vurdere andre alternativer som YouTube eller Vimeo. Fordelen er at du slipper å sette opp funksjonalitet for å spille av videoene, eller leie ekstra serverplass.

For å få full oversikt over hvordan vi kan serve våre kunder best mulig deltok jeg på kurs hos Webgruppen, vår faste leverandør på kurs innen digital markedsføring. Det var kursleder Marius Furu Thyness som tok oss gjennom YouTube.

Hvorfor YouTube og ikke Vimeo?

Du får mange av de samme tingene med Vimeo som du får med YouTube, bortsett fra én ting. Vimeo har ikke så mange brukere som YouTube.

YouTube er verdens nest mest bruke søkemotor. I følge statistikk har YouTube nå 2 milliarder brukere world wide og 70% av all streaming som gjøres på mobil er fra YouTube.

Når bør du vurdere Vimeo?

Skal du selge videoene dine, eller lage et passordbeskyttet område, er Vimeo en bedre løsning. Vimeo tilbyr salg av videoene dine, noe som passer godt hvis du f eks selger nettkurs.

Tallenes tale - YouTube er størst også i Norge

Bare i Norge er det registrert drøyt 3.1 millioner brukere, og 25% av disse sier de bruker plattformen daglig. Av de 3.1 millionene har drøyt 1.7 millioner registrert en brukerprofiler på YouTube. 

YouTube er den eneste sosiale medie-plattformen hvor du ikke trenger å registrere en profil for å bruke. Plattformen er mest populær blant menn og blant de yngre under 40 år. Den største brukergruppen i Norge er i alderen 18 – 29, og her er fordelingen omtrent 50/50 mellom kjønnene. Blant disse har 7 av 10 registrert sin egen profil. Andelen menn blir høyere jo eldre målgruppen blir.

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q120

Hvordan bruker folk YouTube?

  • Som underholdning – alt fra videospill til politisk historiske.
  • For å lære noe – mye «how to» videoer. Det er praktisk, nyttig og visuelt.
  • Musikk – 47% av all lytting til musikk «on demand» er på YouTube
  • Gaming – 50 milliarder minutter med spillinnhold ble vist på YouTube de siste 12 måneder. 200 millioner mennesker ser spillinnhold på YouTube daglig.
  • Shopping – de tre viktigste grunnene til at folk ser en video på YouTube når de søker etter produkter er:
    • Se produkter før de kjøper
    • Lære mer om et produkt de vurderer
    • Se autentiske produktanmeldelser fra andre som hadde kjøp produktet

De fleste bedrifter har noe av verdi å dele i videoform. Tenke på hvilke behov målgruppen din har og hvordan du kan innfri på disse. Start med å lage en strategi. Vi har tidligere skrevet om strategi i sosiale kanaler som kan hjelpe deg i gang. 


Personlig bruker jeg YouTube hver eneste dag. Og jeg bruker det mest for å lære noe, både i forbindelse med jobb og privat.

Hvordan kan bedrifter bruke YouTube?

  • Videohosting
  • Reklamefilmer - Bli funnet av nye kunder (SEO)
  • Annonseringskanal
  • Nå unge målgrupper
  • Influencer marketing/sponsorater

Av disse punktene har vi valgt å utdype litt nærmere rundt videhosting, bli funnet av kunder og annonseringskanal.

Videohosting

Du kan laste opp videoene dine til YouTube og enkelt legge de til på dine nettsider med kode. Du sparer utvikling av avspillingsprogram og serverplass for å lagre videoene dine selv. Når du embedder video på en nettside, vil folk være lenger på siden. Dette er et signal til Google om at innholdet er relevant. Når folk ser på videoen på nettstedet blir videovisningen også tellende i YouTube kanalen.

Fordeler du får med videohosting på YouTube:

  • Gratis tjeneste
  • God hastighet
  • Hjelper på søkemotoroptimalisering. Videoer vises ofte i Google søk

Ulemper med videohosting på YouTube:

  • Du kan ikke styre forslag til andre videoer som vises etter at videoen din er spilt
  • Du må huske å slå av annonsering hvis du embedder videoen din på nettsiden
  • Blir en «mindre» ren merkevare for bedriften din

Bli funnet av nye kunder (SEO)

  • YouTube er verdens nest største søkemotor. Den er som tidligere nevnt eid av Google som er verdens største.
  • YouTube SEO er nøkkelen til mye gratis synlighet og mange nye kunder
  • YouTube SEO er sentralt for at YouTube skal fungere som funnel top.

SEO for Google og YouTube – to forskjellige ting

Selv om Google eier YouTube vises søkeresultatene forskjellig i søk i Google sammenlignet med søk på YouTube. Du må derfor tenke på optimalisering for begge. På YouTube vil rangeringen påvirkes av hvordan folk bruker kanalen din. Om de kommenterer, abonnerer, deler osv. I Google vil rangeringen være mer avhengig av hver enkelt video, i tillegg til tekst som Google kan identifisere. 

Annonseringskanal

YouTube gir flere muligheter til annonsering. Det kan settes opp via Google Ads, eller du gjør det fra YouTube.

Dette er mulighetene du har:

  • Du kan vise dine annonser på andres filmer på YouTube. De legger seg nederst på andres filmer. Og brukerne kan enkelt fjerne de ved å «krysse» de ut.
  • Du kan vise dine annonsefilmer før andres filmer på YouTube. Ikke glem å gjøre det mulig for brukerne og «skippe» de)
  • Du kan annonsere for dine egne filmer på YouTube
  • Du kan annonsere for din egen YouTube-kanal.

Husk at annonser i søkeresultatet på YouTube viser kun to linjer av beskrivelsen.

Hva kjennetegner en god kanal?

  • Nye videoer blir produsert jevnlig
  • Innholdet i videoene er praktisk, informativt eller underholdende
  • Beskrivelsen har lenker til andre sosiale medier
  • Videoen har en preview-video
  • At man lager innhold og ikke reklame

Bestepraksis

Hvordan kan du lykkes med din YouTubekanal?

  • Lag innhold som brukerne er interessert i
  • La videoer være så lange eller korte de må være for å få frem budskapet. Vi har tidligere skrevet om hvordan du kan bli din egen videoprodusent. Her er det flere tips til hvordan komme i gang med videoproduksjon
  • Last opp jevnlig
  • Kommuniser med brukerne via kommentarer
  • Bruk tid på å lage gode thumbnails
  • Følg med på tallene i Analytics og optimaliser der hvor det trengs

Hva du bør unngå

  • Ikke si noe du ikke kan stå inne for. Det blir avslørt.
  • Ikke vær villedende i titler, thumbnails eller beskrivelser
  • Ikke bruk misvisende tags
  • Unngå Clickbating

Oppsummering

  • Tenk på forhånd gjennom hva du ønsker å bruk YouTube til. Tenk på hvilken verdi kanalen din skal gi brukeren. Hvorfor skal en person gidde å følge deg.
  • Jobb med optimalisering av kanalen. Det er et kontinuerlig arbeid
  • Jobb med optimalisering av hver video. Hvis du ser at brukerne dropper av tidlig i videoen er det kanskje på tide å optimalisere budskapet i videoen. Ikke glem beskrivelsen.
  • Følg «skikk og bruk» på YouTube
  • Betal for ekstra synlighet

Ønsker du hjelp til å komme i gang med YouTube?

Ta kontakt så setter vi opp et møte hvor du kan fortelle oss hva du ønsker og sammen kan vi se på hvordan Dikom kan bidra til at du når dine mål.

Book et møte med meg

Skrevet av: Kjersti Bakke - Senior digital markedsfører

Har mer enn 20 års erfaring som webdesigner, webprogrammerer og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot på Marketing og Sales plattformen innenfor Inbound Marketing, Marketing Software, Contextual Marketing, Agency Certification, Delivering Client Success og Inbound Sales | Digital Marketing Certification og Search Marketing hos Digital Marketing Institute. Google Sertifisering i Google Analytics og Google Ads Search Foundation og Advanced | Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.
Se min LinkedIn-profil

Se flere artikler: Sosiale medier