Hva er Facebook Business Suite?

Hva er Facebook Business SuiteFacebook er i konstant endring, men det er ikke ofte det utgjør så stor forskjell for oss brukere. I høst kom det derimot større endringer både for desktop og mobil. Vi tar for oss nye Facebook Business Suite, og ser på hvordan den fungerer i dag og hva vi kan forvente når alt er rullet ut.

Som mange har fått med seg ble Facebook Page Manager-appen forvandlet til Facebook Business Suite. Det rulles også ut en tilsvarende plattform for desktop, men for mange av oss har den latt vente på seg.

 

Hva er Facebook Business Suite?

Slik som Facebook selv forklarer det skal Facebook Business Suite være en plattform, på mobil og desktop, med tilgang til alle verktøy man trenger for å holde i bedriftens tilstedeværelse på Facebook og Instagram. For oss som allerede har tatt i bruk Creator Studio kan man spørre seg hva som er forskjellen, og om det vil være bruk for begge, eller om Creator Studio vil bli borte. Facebook forklarer også at Business Suite ikke skal erstatte Ads Manager, i alle fall ikke per dags dato.

Se Facebook sin egen forklaring her.

 

Business Suite for mobil

Hvis du har fått den nye appen vil innholdet, mest sansynlig, være som følgende. 
Øverst til venstre på startsiden i appen ser du din logo som viser hvilken konto du er inne på. Klikker du på denne får du opp alle kontoene du har tilgang til, og kan enkelt bytte. Lenger ned ser du tre knapper i øvre del av skjermen:

  • Publiser
  • Promoter
  • Se all aktivitet

De to første er ganske innlysende, og gjentas i menyen nede. Men "Se all aktivitet"-delen har kun inngang herfra. Hvis man klikker på denne kommer man inn på en feed med all aktivitet som likes, delinger, godkjenninger av annonser ol.

Neste del på forsiden viser nylige innlegg og eventuelle aktive annonser. Du kan klikke deg inn for å se alle annonser, eller alle innlegg. Skroller man videre får man opp innsikt for begge kanaler og kan her også klikke seg inn for å se mer. 

Forklaring forside Business Suite   

Nederst ligger en meny med følgende innhold fra venstre:

  • Innlegg
  • Nytt innlegg
  • Innboks
  • Vaffel-meny som åpner opp en utvidet meny med:
    • Annonser
    • Avtaler
    • Arrangementer
    • Jobb
    • Innsikt
    • Innstillinger
    • Tilbakemeldinger

La oss se nærmere på hva du finner inne på de forskjellige meny-punktene.

Innlegg

Inne på innlegg kan du velge om du vil se både innlegg fra Facebook og Instagram, eller bare én kanal. Du kan også velge å se planlagte eller publiserte innlegg. Alle visningsmulighetene gir deg mulighet til å se innsikt om posten.Forklaring innlegg Business Suite

Nytt innlegg

Her kan du lage et nytt innlegg og publisere på én eller begge kanaler. Trykk på trekanten ved logoene for å velge bare én kanal. Videre får du valget mellom å publisere nå eller planlegge innlegg, men muligheten for å legge som kladd er dessverre ikke der per nå.

Vi mangler også noen formater, som for eksempel karusell, hvis vi sammenligner med mulighetene vi finner på desktop. Og det er heller ingen mulighet for å lage stories, da må vi fortsatt bruke den vanlige Facebook-appen.

Forklaring nytt innlegg Business Suite

Innboks

Inne i innboksen har du meldinger og kommentarer. På meldinger kan du filtrere for å se alle, eller bare meldinger som er:

  • fra Facebook (Messenger)
  • fra Instagram
  • uleste
  • markerte for å følge opp
  • ferdige
  • spam

Du kan også søke etter melding eller slå av eller på fraværsmeldinger.

På kommentarer kan du se alle kommentarer fra Facebook og Instagram eller filtrere på samme måte som for meldinger.

Fra startsiden for kommentarer kan du også søke etter kommentarer eller markere alle kommentarer som lest.

Forklaring inboks Business Suite

Går du inn på en kommentar eller en melding kan du svare, merke en aktivitet (kun Facebook), eller flytte til mappe som merket for å følge opp, ferdig, eller spam, eller slette samtale.

Andre verktøy

Ved å trykke på vaffel-menyen nede til høyre får du som nevnt opp flere menyvalg. Flere av disse får man tilgang til også fra startsiden. Så om du klikker på "se alle innsiktsdata" fra startsiden eller på menyvalget "Innsikt" kommer du til samme plass. 

Annonser

Inne på annonser får du mulighet til å opprette annonser eller administrere. For de fleste som setter opp annonser vil det være mer naturlig å sette dem opp fra desktop, men alt i alt ser det ut til at denne varianten gir deg gode muligheter til å fremme en post eller lage en ny annonse.

På administrer-delen kan du se hvordan en kampanje gjør det, hva den koster per resultat og gjøre evt justeringer. Men for annonser på Facebook har vi jo også en annen app nemlig Ads Manager-appen. Denne gjør mye av det samme både for å lage en annonse og for å få innsikt.

Hvis vi sammenligner de to appene kommer Ads Manager bedre ut på noen områder:

  • Hvis du ønsker å gjøre endringer innen på en annonsen fra Business Suite-appen vil du også bli omdirigert til Ads Mananger-appen.
  • Inne på innsikt på annonsene får du også opp demografi og geografi i ads Manager-appen, men ikke inne på Business Suite-appen.

forklaring-annonser

Avtaler

Her kan du se din kalender, opprette avtaler, se avtaleforespørsler, finne eller søke opp person for å lage en avtale, eller se avtaler i liste.

Du kan lese mer om hva Facebook selv sier om sine avtaler.

Arrangementer

Som forventet ser du her kommende arrangementer, tidligere arrangementer, og kan opprette et nytt arrangement.

Jobb

Her kan du opprette en ledig stilling med stillingsbeskrivelse, sted, type stilling ol.

Innsikt

På startsiden for innsikt kan du se trender og publikum for både Facebook og Instagram. På trender får du opp rekkevidde for den siste måneden. På delen for publikum ser du hvor mange som følger siden, demografi og geografi.

Innstillinger

Inne på innstillinger kan du som forventet se og justere innstillinger som Push-varsler, automatiske svar, sideroller ol.

Business Suite for desktop

Så var det desktop-versjonen. Her må jeg forholde meg til hva jeg har sett og hørt fra andre som har fått denne delen da denne ikke har dukket opp hos meg enda. Business Suite for desktop vil komme opp når du går inn på gamle Business Manager for din bedrift. Hvis du ikke får den opp her, men bare ser vanlige Business Manager så har du bare ikke fått den enda du heller. Men det ser ut som at den vil inneholde det samme man får med appen. Menypunktene ser ut til å være:

  • Aktivitet
  • Innboks
  • Innlegg
  • Annonser
  • Innsikt
  • Flere valg
    • Ads Manager
    • Ad Account Settings
    • Audiences
    • Billing
    • Commerce Manager
    • Business Settings
    • Event Manager
    • Page Settings
    • View Page

Vi ser at annonse-menyvalget i hovedmenyen gir som i appen noe innsikt i aktive annonser, men for mer detaljer sender den deg til Ads Manager. En vei rett inn hit finner vi også inne på "Flere valg". Dette samsvarer med det Facebook har sagt om at endringen fra Business Manager til Business Suite ikke får konsekvenser for bruk av Ads Manager.

Oppsummert

Selv sier Facebook at Business Suite er et svar på korona-situasjonen hvor mange små bedrifter har et større behov en tidligere for å være tilgjengelige for målgruppen i digitale flater. Business Suite skal gjøre det enklere å holde i sin tilstedeværelse og markedsføring på Facebook. Alt i alt ser det ut til at de leverer på dette. Med Business Suite får vi en plattform som er gjenkjennelig på tvers av enheter, den er enkel å finne frem i, og har alt på én plass. 

Fra jeg fikk den nye appen, for et par uker siden, til nå ser jeg at det allerede har kommet mindre endringer. Så det blir spennende å følge med på utviklingen. Jeg kommer også til å skrive mer om andre endringer på Facebook, og naturligvis mer om Business Suite for desktop når jeg får denne.

Hvis du ønsker å holde deg oppdatert om endringer på Facebook, og andre tips innen digital markedsføring, kan du melde deg på vår blogg for å motta nye innlegg rett i innboksen, hvis du ikke allerede har gjort dette. Nøl heller ikke med å ta kontakt om vi kan hjelpe deg med noe.

Abonner på vår blogg for å holde deg oppdatert!

Ina Svarstad blog-avatar

Ina Svarstad

Ina jobber som digital markedsfører hos Dikom og 6 års erfaring innen grafisk design og markedsføring. Bachelorgrad i visuell kommunikasjon fra Kunsthøyskolen i Oslo. Inbound Certification | GDPR i praksis | Markedsføring med epost etter GDPR | Avansert markedsføring på Facebook