Nettsiden er din viktigste ansatt som alltid er på jobb

Banner for blogginnlegg med nettside og innholdselement

Nettsiden er som en ansatt som alltid er på jobb. Den er klar til å ta imot kunder 24/7, og er den første ansatte potensielle nye kunder møter når de besøker nettstedet og skal lære mer om hva bedriften din tilbyr og hvilke av dine tjenester som kan møte deres behov. 

Potensielle kunder kommer ikke inn på ditt nettsted for å kjøpe for eksempel en robotstøvsuger. De besøker nettsiden din for å imøtekomme behovet sitt om å ha et rent gulv til enhver tid.

Denne teorien er utviklet av Clay Christensen fra Harvard Business School, og er en hjelpsom metode å se på kundens behov ved å fokusere på kundens motivasjon for kjøpet. Så hva blir da jobben til nettsiden din med denne teorien i bakhodet?

En god kundeopplevelse

Gjennom prosessen med innholdsproduksjon bør du alltid ha fokuset på hva brukeren trenger av ditt nettsted, og ikke hva du vil ha.

Visste du at 88% av online kunder ikke kommer tilbake til nettsiden ved en dårlig erfaring?

Det er derfor viktig å svare på spørsmålene brukeren av nettsiden har, slik at de ikke forlater nettstedet med flere spørsmål, men heller har fått svar på det de lurte på. Da ender kunden opp med en positiv brukeropplevelse, og sannsynligheten for at kunden kommer tilbake er stor. Så la oss se på hvordan du kan skape en positiv brukeropplevelse på ditt nettsted.

Attract, Engage, Delight

Tiltrekk besøkende til nettstedet ditt, engasjer dem med gjennomtenkt og verdiskapende innhold og design, og gled de med en personlig touch og en generell super opplevelse. Det du nettopp leste er hovedelementene i et flywheel som HubSpot har utviklet for å beskrive en kundereise. Flywheelet bruker momentumet fra dine fornøyde kunder til å drive henvisninger og gjentatte salg, dette får bedriften din til å hele tiden skape vekst for bedriften.

Så la oss se på hvilke elementer du bør ha med og hva du bør ha med på ditt nettsted.

1. Nyttig for brukeren

Nettsiden må være nyttig for brukeren av nettstedet. De kommer inn på nettsiden for å få svar og tilfredsstille et behov. Om de ikke finner det de er på jakt etter forlater de siden, og finner en konkurrent. Det er derfor viktig å få innsikt i hva som er kundens mål med besøket. Gi innhold av verdi til kunden, fortell om hvordan produktene og tjenestene du selger kan løse deres behov og problemer.

2. Intuitiv

Brukeren bør nesten umiddelbart vite hvor de skal lete og hva som er relevant på din side for deres behov. Ha fokus på at hver side skal svare på et spørsmål og ha en call-to-action.
Så spør deg selv; Hva trenger kundene av denne siden, og hva vil du at de skal gjøre når de har fått informasjonen de trenger?

Ved å sørge for enkelthet slipper du å forvirre kunden med for mange spørsmål og for mye informasjon, for dette kan føre til at kunden forlater nettstedet.

3. Forutsigbarhet er nøkkelen

Nettsiden din bør være forutsigbar for kunden. Desto med kunden vet, desto lettere er det å ha fokus på innholdet. Dette kan du sørge for ved å ha på plass en style guide for både visuelt og skriftlig innhold.

Bruk din egen fargeprofil, hold deg til en skriftfont og ha samme tone-of-voice gjennom hele nettsiden. Da lærer kunden seg raskt hvor hen kan gjøre en handling, hvordan sidene dine er bygd opp, og dette resulterer i en fornøyd kunde.

4. En brukervennlig meny

Når du skal strukturere innholdet ditt i en meny er det svært viktig å ha kunden i fokus. Hvor leter kunden for å finne dine produkter og tjenester på ditt nettsted. Har du et nettsted som skal inneholde mange produkter eller tjenester kan det være lurt å få et utvalg av potensielle kunder til å strukturere kategorier og underkategorier. På denne måten kan du notere deg hvordan hver enkelt kunde strukturerer nettstedet ditt, og basert på resultatene kan du strukturere oppsettet i menyen din.

5. Tiltalende design

En tiltalende nettside trenger ikke være komplisert, bestå av en hel rekke avanserte elementer eller være flashy, enkelt er også tiltalende.

Å få potensielle kunder til å umiddelbart forstå ditt budskap og hva du kan hjelpe de med skaper en god brukeropplevelse.

En Stanford-studie viser at 75% av troverdigheten til en bedrift gjøres utifra websidens design.

Det er derfor viktig å ha et design som ikke tar fokuset bort fra sidens budskap og et design som favner dine kunder og som svarer til hvilken jobb nettsiden din er ansatt for å gjøre.

6. Oppdatert innhold

Kundens behov kan for eksempel forandre seg gjennom året derfor er det viktig å oppdatere innholdet på nettsiden din. Ha hele tiden i fokus at innholdet skal være til verdi for leseren slik at du blir foretrukket fremfor dine konkurrenter.

Trenger du en ny nettside?

Vi kan oppsummere med at nettsiden i de aller fleste tilfeller er kundens første møte med din bedrift, og førsteinntrykket er viktig for kundens opplevelse av den videre kjøpsprosessen. Sørger du for å ha en brukervennlig nettside som svarer på kundens spørsmål, og som er enkel og bruke, da kommer du langt. 

Vil du ha et nettsted som er bygd opp med denne artikkelen i bakhodet, så har vi nettsidepakker som passer små og store bedrifter. I februar har vi også en kampanje hvor du får med en ekstra tjeneste som kan gi ditt nye nettsted en boost. 

Ta kontakt for et uforpliktende tilbud

Yvonne Røiseland Urke blog-avatar

Yvonne Røiseland Urke

Yvonne jobber som digital markedsfører i Dikom og har erfaring fra netthandel, innholdsproduksjon og annonsering. Hun har en bachelorgrad i markedskommunikasjon fra BI.