Jobber du B2B og ønsker mer salg?

Mer salg med Hubspot

I denne artikkelen vil jeg vise deg hvordan du kan bruke et CRM-system og LinkedIn sammen for å finne nye kunder, bygge relasjoner, og konvertere leads til kunder raskere og enklere, som vil bidra til å øke salget.

1. Hvem ønsker du å nå?

Lag et utvalg av bedrifter som du ønsker å markedsføre deg mot. Du kan segmentere på bransje, beliggenhet, størrelse og andre faktorer. På denne måten kan du velge hvilke bedrifter som skal være målgruppen for din kampanje.

 

2. Bygge publikum uten persondata

  • Ved å koble ditt CRM-system til LinkedIn kan du synkronisere oversikten med bedrifter til LinkedIn og bygge et publikum basert på utvalget. Viktig å understreke av denne oversikten må bestå av minimum 1000 bedrifter.
  • I kampanjen du setter opp kan du så velge hvem du ønsker å nå basert på erfaring, stilling, interesse osv.
  • Du har ikke delt persondata, men LinkedIn har oversikt over hvem som jobber i bedriften basert på hva de ansatte har oppgitt på sine profiler.

 

3. Sett opp en leadgenererende kampanje

LinkedIn er en effektiv plattform for å generere leads. Og som andre sosiale medier ønsker også LinkedIn at brukerne skal tilbringe mest mulig tid på plattformen. Ved å bruke LinkedIn kan du finne potensielle kunder som aktivt leter etter produkter eller tjenester som dine.

  • Lag en kampanje med engasjerende innhold. Snakk om problemet målgruppen kan ha, hvor dine produkter eller tjenester kan løse dette.
  • Sørg for å inkludere en verdi: Last ned et dokument, registrere seg for en demo, melde seg på et webinar eller lignende.
  • Bruk LinkedIn sitt leadgenererende skjema i kampanjen. Når brukerne registrerer seg via skjemaet, vil dette oppdatere seg i ditt CRM-system, koblet til riktig bedrift.
  • Du kan deretter bruke din CRM til å følge opp disse leads og konvertere dem til kunder.

Automatiserte prosesser

Har du et avansert CRM-system med tilhørende markedsføringstjenester og klargjort for automatisering, kan du nå pleie leadsene du får inn med:

  • Automatiserte prosesser for f eks e-postmarkedsføring eller oppfølging av leads.
  • Dette sparer tid og ressurser, og lar deg fokusere på andre aspekter av din bedrift.

Du kan lese mer om automatiserte prosesser med HubSpot i vår bloggartikkel Automatisering med HubSpot

 

Fordeler - Økt salg

Ved å bruke en CRM og LinkedIn sammen kan du få kvalifiserte leads som salg kan jobbe videre med. Du kan finne nye kunder, bygge relasjoner, og konvertere leads til kunder raskere og enklere.

 

Noen tips for å komme i gang:

  • Sørg for at ditt CRM-system er oppdatert med bedriftene du ønsker å målrette deg mot.
  • Husk at du kan bruke erfaring, senioritynivå, stilling med mer for å finne riktige personer i bedriften.
  • Lag relevante kampanjer. Ha målgruppen i fokus og bygg annonsen ut fra hvilke problemer de har som dine produkter/tjenester kan løse.
  • Følg opp leads og konverter dem til kunder.

Ved å følge disse tipsene kan du dra nytte av fordelene ved å lage et utvalg av bedrifter i CRM som du linker til LinkedIn for markedsføring.

 

Er du interessert i en demo?

Vi setter opp et uforpliktende møte hvor vi kan vise deg hvor enkelt det er fra HubSpot CRM-system og få inn ønskede bedrifter på LinkedIn. Ta kontakt via skjema under så kommer vi med forslag til datoer.

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.