Hva er Google annonsering?

Hvordan bruke Google Ads

I Norge gjøres det millioner av søk i Google hver dag. Dette er én av flere grunner til hvorfor du bør vurdere Google-annonser. Her får du innblikk i de forskjellige mulighetene som finnes i Google Ads. 

Med Google Ads kan du målrette annonsene dine mot en bestemt målgruppe, slik at du kan sikre at annonsene dine når ut til de menneskene som er mest sannsynlig å være interessert i det du har å tilby.

Google Ads og bruk av persondata

Med Google-annonsering kan du rette annonsene mot de som søker aktivt etter dine produkter og tjenester. Derfor er Google-annonsering en GDPR-vennlig annonseringsmetode uten behov for bruk av persondata.

Du kan også velge å bygge publikum ved bruk av persondata, men da må du ha samtykke fra personen som du samler inn data fra. Det er også viktig at du kun samler inn de opplysningene som er nødvendige for å målrette annonsen, og at du behandler disse opplysningene på en sikker og forsvarlig måte. Som f eks i et CRM-system. Vi har tidligere skrevet om «Hvorfor bør du bruke CRM?» 

Du må også sørge for at personen har mulighet til å trekke tilbake sitt samtykke når som helst, og at du følger opp eventuelle slike forespørsler. 

Fra mars 2024 innførte Google krav om bruk av Cookie banner på nettsiden hvis du benytter Google Ads og sporer konverteringer. Dette gjøres med noe som kalles Consent Mode. V1 har eksistert en stund og var valgfritt. Consent Mode V2 er i følge Google obligatorisk hvis du bruker Google Ads og sporer konverteringer. 

Hvilke kampanjetyper finnes i Google?

Google Ads tilbyr forskjellige kampanjetyper litt avhengig av hva du ønsker å oppnå. De forskjellige kampanjetypene er:

  • Søk
  • Performance Max
  • Banner - også kalt display
  • Shopping - disse er knyttet til nettbutikk
  • Smart
  • Demand Gen-kampanje

Les også min bloggartikkel om hvordan du kan øke konvertinger med søkeannonser i Google

Det er viktig å ta stilling til hva du ønsker å oppnå med kampanjene for å kunne velge rett format.

Først velger du hva du ønsker å oppnå

Velg kampanjemål

Hvis du ønsker å sette formatet selv må du velge "Opprett en kampanje uten noe spesielt mål". Da får du anledning til å velge mellom de forskjellige kampanjeformatene

Velg kampanjeformat

Hvis du velger Søk bør du være oppmerksom under kampanjeinnstillinger, at du IKKE huker av for Google Display nettverk. Ønsker du å ha både en søkekampanje og en bannerkampanje, bør du sette opp to forskjellige kampanjer. Dette for å ha bedre kontroll på budsjettet. 

Annonseutvidelser - en viktig del av kampanjer i Google

Disse er designet for å utvide annonsene med ekstra informasjon, noe som gir potensielle kunder flere grunner til å velge din bedrift. Dette bidrar også til at annonsen tar større plass. Disse utvidelsene kan inkludere tilleggsinformasjon som lenker til spesifikke deler av nettstedet ditt, telefonnumre, stedsinformasjon, ekstra tekst, og mer. Selv om de er mest kjent for sin bruk i søkeannonser, er ikke annonseutvidelser begrenset kun til dette formatet. Her er en oversikt over hvor annonseutvidelser kan vises:

Eksempler på annonseutvidelser kan være:

  • Nettstedlinker
  • Infoutvidelser
  • Tekstutdrag med nettstedinfo
  • Bildeutvidelse
  • Anropsutvidelse
  • Stedsutvidelse
  • Prisutvidelse
  • Anmeldelser

Google fortsetter å utvikle dette så her er det bare å følge med.

Du bør ta stilling til hvilke som er relevante for deg. Hvis du f eks driver en kjede som består av flere butikker er det ikke sikker anropsutvidelse er så relevant for deg. Kanskje du heller bør fokusere på å vise adresser.

Google velger hvilke utvidelser som brukes ved hjelp av sine algoritmer og vil velge utvidelse ut fra hvilke som mest sannsynlig vil gi en verdi for den brukeren som ser annonsen. Anbefalt er at du bør sette opp så mange som mulig av de typene som er relevant for deg og din bedrift.

Annonseutvidelser kan settes opp på kontonivå, kampanjenivå og annonsegrupper. 

Vi har tidligere skrevet om «Annonseutvidelser i Google» 

 

Google annonsering – Hvordan komme i gang?

Vi administrerer annonsekontoer i Google for flere kunder. I april og mai 2024 tilbyr vi gjennomgang og/eller  oppsett av konto uten ekstra kostnad hvis dere tegner avtale med oss på oppfølging av Google Ads. Dette har en verdig på 5 980,- netto eks mva. 

Høres dette ut som noe du ønsker å benytte deg av? Fyll inn skjemaet under så tar vi kontakt for å sende deg flere detaljer. 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.