Hvordan selge mer på Facebook og Instagram

I 2021 har markedsføringstrategien endret seg. Kundeopplevelse har blitt den viktigste driveren for vekst, og sosiale medier har blitt den viktigste markedsføringskanalen.

Kilde: State of Inbound 2021 – HubSpot

selge-mer-face-insta-banner

Hvordan kan du lykkes med salg i sosiale medier?

Som i all markedføring handler det også her om å være relevant. For å være relevant må du vite hvem du snakker til og hvor du treffer de.

  • En god visuell identitet gjør det enklere å nå gjennom med budskapet.
  • Ha god kontroll på de overordnede bedriftsmålene.
  • Du må vite hvem du snakker til.

Er det du publisere rettet mot målgruppen din?

Er målet med innlegget å lande et salg? Da bør du tilpasse budskapet etter hvilken motivasjon og evne de har til å gjennomføre. For å vite dette må du vite noe om de du skal henvende deg til:

Lær målgruppa di å kjenne

  • Hvem er de?
  • Hva jobber de som?
  • Hva er de interessert i?
  • Hva er de største utfordringene de har å baskes med?

Et fint kontrollspørsmål kan være:

Hvordan vil vår Buyer Persona reagere på det jeg nå skal publisere?

Ved å ha et tett forhold til dine Buyer Personas, vite hvilke utfordringer de har i hverdagen, blir det enklere å vite om innholdet du skal publisere passer for målgruppen.

I Dikom har vi fire Buyer Personas som kan ha ulike roller i en beslutningsprosess:

  • Mads Markedsdirektør - beslutningstager
  • Mina Markedskoordinator - påvirker
  • Bård Bedriftsleder - beslutningstager
  • Sigurd Salgssjef – påvirker

 

Vi har tidligere skrevet om hvordan du kan definere din(e) Buyer Persona(s)

 

Hvor passer innholdet inn?

Tenk over hvor innholdet passer inn. Skal det vekke interesse hos noen som enda ikke har bestemt seg? Eller skal det overbevise en ny kunde om at du er rett partner for å løse deres problem. Du må vite hva du skal oppnå for å vite om du har lykkes.

 

Ser alle følgerne dine alt du publiserer?

Svaret er nei, ingen av følgerne dine ser alt du publiserer. De mest engasjerte ser noe. 

Hvem som ser hva bestemmes av algoritmene. En algoritme er en oppskrift, basert på data, som bestemmer hvem som ser postene dine.

Facebook har den mest omfattende algoritmen. I sosiale medier består algoritmen av fire steg:

  1. Utvalg – består av alle poster som er tilgjengelig fra vennene dine, gruppene du er med i og sidene du følger.
  2. Signaler – Facebook henter over 10 000 signaler for hver post. Disse signalene har ulik verdi og består blant annet av:
    • Hvem publiserer posten?
    • Hvilken type post: Bildepost, videpost, lenkepost osv.
    • Hvor populær er posten? Hvordan har de som allerede har sett posten respondert?
    • Har innholdet god eller dårlig kvalitet? Bryter det med retningslinjene?
    • Hvor lenge er det siden posten ble publisert?
    • Bruker du FB på desktop, mobilen eller nettbrett
  3. Evaluering – hvert signal får en poengsum ut fra hvor sannsynlig det er at du vil synes posten er verdifull.
  4. Verdi – Facebook gir en verdi til hver post i utvalget ved å legge sammen summen av alle signalene.

Kilde: Areca – slik virker Facebook-algoritmen

Alt handler om engasjement. Hvis du har følgere som aldri har engasjert seg i det du publiserer, vil de mest sannsynlig ikke se det du publiserer.

Hva er engasjement på Facebook?

  • Ulike former for engasjement vektes ulikt. F eks kan man anta at et hjerte vektes høyere enn en «like-tommel»
  • «Ekte» og «meningsfulle» kommentarer. Kommentarer som skaper videre dialog mellom brukerne har en innvirkning. Kommentarer som ikke skaper dialog, har ikke så stor innvirkning. Man bør kommentere på kommentarer for å holde dialogen oppe. Det vil hjelpe på spredningen.
  • Delinger – hvis du får 10 personer er det bedre enn at ingen deler. Facebook har en regel at vi ikke liker tigging om liking og deling.
  • Klikk på innlegg.
  • Tid brukt på å se en video.
  • Med mer....

Hva er engasjement på Instagram

  • Du ser (i teorien) alt fra alle du følger på Instagram. Men i realiteten ser de som følger oss 30% av det vi har publisert. Hvis de scroller lenge nok så ser de alt. Separate algoritmer på innlegg, stories og reels.
  • Det viktigste er å jobbe for mest mulig engasjement. Jo mer engasjement jo mer sannsynlig at det neste vi publiserer får godt engasjement.

 

Hvordan kan Facebook og Instagram bidra til å skape salg?

Fokuser mer på å hjelpe og mindre på å selge. Hva er det målgruppen har av problemer du kan løse. Fortell en historie som skaper en følelse. Kundene dine er allergisk mot reklame. Du må selge mer ved å selge mindre.

 

Hvordan skape salg?

  • Betalt annonsering – som nevnt ser ikke målgruppen din alt du publiserer i sosiale medier. Bruk annonsering for å nå ut til gamle og nye kunder.
  • Ha gjerne en generell kampanje som ruller og går kontinuerlig.
  • Grupper. Engasjerer deg i grupper innenfor ditt fagområde. By på deg selv, besvar spørsmål. En som er flink på dette er Nina Furu fra Webgruppen.
  • Organiske innlegg. Jobb med å publisere relevant innhold for din(e) målgruppe(r). Den beste måten å få organisk rekkevidde er å jobbe med å få relevante følgere, for så å holde de engasjert ved å gi de relevant innhold.
  • Produktnyheter som løser et kjent problem for målgruppen din.
  • Konkurranser – husk å være innenfor reglene.

 

Jobb med bedriftprofilen på Facebook-siden

Sidekonsept

  • Ett eller flere sidekonsept? Den kan være aktuelt hvis bedriften din f eks har ulike geografiske lokasjoner, ulike målgrupper eller ulike produkter.
  • Det er ofte smart å ha flere profiler i sosiale medier hvis du har ressurser til det. Et godt eksempel er Tine.
  • Et konsept som har målgruppefokus, eller navnet på en tjeneste du tilbyr, kan ofte egne seg godt når du skal velge navn. På instagram heter vi @digitalkommunikasjon. Følg oss gjerne for å få tips på digital kommunikasjon og markedsføring.

Et godt tips er å opprette en Facebook-side som kun er synlig internt. Her kan du teste ut bruk av bilder og forskjellige post-typer før du publiserer på firmasiden.

profil-fb

Profilbildet

  • Er synlig når noen søker opp bedriften din og som et miniatyrbildet hver gang innlegget kommer opp i nyhetsfeeden.
  • Formålet med et profilbildet er å synliggjøre hvem som er avsender.
  • Bør være kvadratisk da rektangulære bilder blir beskåret. Vær oppmerksom på at profilbildet blir vist som et sirkulært bildet. Pass på at det er godt med luft rundt hele bildet. Da sikrer du at alt som skal være synlig forblir synlig.
  • Kan være en logo eller et element fra logoen

 

 

Coverbildet

  • Er synlig i toppen av siden din når noen besøker den. Og som et vanlig bilde i nyhetsfeeden hver gang du laster opp et nytt.
  • Formålet er å representere bedriften, et produkt eller en kampanje på en god måte. Kan gjerne byttes ut i takt med kampanjer eller for å løfte frem produkter. Husk at dette bildet er kun synlig når noen er inne på siden din. Det kommer ikke opp i nyhetsfeeden til følgerne dine når du publiserer noe.
  • Bør gjøre det lett å identifisere brandet bak bildet.
  • Ha et tydelig fokus.
  • Unngå bruk av stockfoto.
  • Bruker du tekst eller grafiske elementer bør du lagre det i png-format for å oppnå best mulig kvalitet.
  • Husk at coverbildet blir vist i forskjellig størrelse på mobil og desktop. Pass på at det som skal være synlig blir synlig på alle enheter.
  • Bildet bør være minst 820 x 312. Vi lager ofte dobbelt størrelse for å sikre god kvalitet også på retinaskjermer. Det er mange som lager oversikt over størrelser på bilder i sosiale medier. En vi pleier å forholde oss til er Sprout Social. I denne artikkelen finner du beskrivels av størrelser på bilder til forskjellig bruk. Ikke bare Facebook og Instagram, men også andre sosiale mediekanaler. https://sproutsocial.com/insights/social-media-image-sizes-guide/#facebook

 

Call To Action – CTA

  • CTA-knappen er synlig når noen er inne på FB-siden din, eller på bedriftsprofilen på Instagram
  • På Facebook har du en knapp i tillegg til Messenger
  • Hensikten er å gjøre det enkelt for målgruppen å ta kontakt
  • Viktig å dra oppmerksomheten mot CTA-knappen. Se eks fra dikom.

 

Ha også utfyllende informasjon om dette:

  • Om oss – fokuser på finnbarhet og verdiforslag når du skriver om oss-tekstene.
  • Kontaktinformasjon
  • Tjenester

Husk alltid å ha minst to administratorer på Facebook-siden din. Vi har hjulpet flere bedrifter som har mistet tilgangen fordi dette ikke har vært ordnet før ansatte har sluttet i bedriften.


Jobb med bedriftprofilen på Instagram

  • Dikom-profil-IGGodt profilbilde.
  • Match profilnavn med andre kanaler. Tenk smart, det er søkbart.
  • Som på Facebooks, oppdater bioen med informasjon om bedriften. Her har du 150 tegn til rådighet. Utnytt dette! Husk også her bør du ha et godt verdiforslag. Gi målgruppen en grunn til å følge deg.
  • Legg link til nettsiden din i bio. Tenk smart. Ikke link kun til forsiden med mindre det er her målgruppen finner verdi. Vi linker til bloggen vår da vi tenker at det er her målgruppen kan finne verdi, og vi kan bygge relasjon med målgruppen.
  • Har du flere linker du ønsker å ha i bioen? Lag en egen landingsside på nettstedet ditt hvor du samler alle linkene. Link så til denne landingssiden fra bioen din.
  • Gi mentions til ansatte hvis det er relevant.
  • Bruk høydepunkter, dette gir deg evig liv til de best storyene dine. Og er med på å gi deg en fyldigere profil. Bruk tid til å lage ikoner som appelerer til målgruppen, som vi snakket om innledningsvis: Viktigheten av en visuell profil.
  • Sørg for at minimum to personer har tilgang til Instagramprofilen.

 

Hvordan legge til rette for salg

  • Har du nettbutikk? Link den til Instagram-profilen din.
  • Last produktkatalogen din opp på Facebook, og knytt Facebook-siden sammen med Business Manager. Du trenger ikke en nettbutikk for å lage en produktkatalog.
  • Tagg produkter i bilder, uten å være salgsaggressiv.
  • Aktiver fanen for tilbud på siden din.
  • Bruk Highlights på Instagram som produktkategorier.
  • Driver du et spisested, gjør det enkelt å bestille direkte fra Facebook og Instagram. Og legg menyen din tilgjengelig på Facebook. Bruk gjerne highlights på Instagram for å vise menyen.
  • Tilpass CTA-knappen på Facebook-siden din.
  • Har du en fysisk butikk, fremhev den i profilen din.
  • Selger du fysiske produkter? Gjør det enkelt å selge på Facebook. Dette gjør også at de som følger deg fra før får påminnelse om å kjøpe fra deg.
  • Legg til tjenestene dine på Facebook og gjør det mulig å booke avtaler.

 

Hva bør du poste?

Eksempel på direkte salgsutløsende poster kan være:

  • Nye produkter/tjenester
  • Påfyll av varer i butikken (endelig på lager, skynd deg disse går unna)
  • Gode tilbud
  • Kampanjer

 

Eksempler på indirekte salgsutløsende innlegg kan være:

  • Case studies – hvordan du hjalp en kunde med et kjent problem.
  • Gode råd og tips. Eks: 
    • "8 tegn på at du trenger ny nettside"
    • "12 grunner til å starte med CRM"
    • "Hvilke verktøy kan du bruke for å publisere til Facebook"

 

Et godt innlegg bør ha

Legg vekt på å skape engasjement. Målgruppen skal oppleve det som nyttig, underholdende eller inspirerende. Det må ikke føles som salgsmas eller annonse. Da daler interessen.

Sosiale medier er uformelle plattformer hvor ting gå raskt. Ikke si for mange ulike ting i ett innlegg. Vær konkret og vær muntlig og uformell. By på deg selv. Det trenger ikke være perfekt.

 

Hva er et godt innlegg?

  • Tar hensyn til brukernes behov først, deretter avsenders mål.
  • Snakker direkte til målgruppa gjennom både tekst og bilde.
  • Riktig budskap til riktig målgruppe til riktig tid.
  • Utnytt flaten i den aktuelle kanalen best mulig. Bruk stående eller kvadratiske bilder eller video.
  • Tydelig handlingsoppfordring og veien videre. Hva skjer hvis jeg klikker på knappen.

 

Sjekkliste tekst:

  • Ett innlegg – ett tema
  • Tilpass tekst etter målgruppe
  • Skriv det viktigste først, men du trenger ikke gi bort alt på en gang
  • Lang tekst? Skriv for skumlesing. Bruk luft.
  • Skriv for mobil. De aller fleste konsumerer sosiale medier på mobil.
  • Ha verdiforslag
  • Bruk en personlig tone
  • Legg inn mellomrom i form av luft mellom linjer for å få folk til å klikke for å få med seg alt.

 

Eks på CTA

  • Kjøp nå!
  • Bestill i dag!
  • Ring for å booke møte.
  • Last ned gratis.
  • Få 10% introduksjonsrabatt.

 

Ønsker du hjelp til å selge mer i sosiale medier?

Klar for å selge mer i sosiale medier, men vet ikke helt hvordan du skal komme i gang? Vi i Dikom kan hjelpe deg med alt fra strategi, profil, publiseringskalender, publisering og annonsering.

Bestill din gratis analyse

Vi kan tilby en gratis analyse av dine some-kanaler. Det eneste du forplikter deg til er å delta i et møte hvor vi presenterer resultatet av analysen og kommer med våre råd om hva du bør gjør bedre eller endre på.

Bestill gratis analyse av some-kanalene dine

 

Kjersti Bakke blog-avatar

Kjersti Bakke

Jobber som senior rådgiver. Har mer enn 20 års erfaring innen webdesign, webutvikling og SEO/SEM. Sertifisert i HubSpot innen CMS, marketing, salg, service i tillegg til partner-sertifisering. Jeg er Dikom sin rådgiver innen analyse og rapportering og har sertifisering i Google Analytics og Google Ads. Har flere års erfaring fra elektrobransjen som selger, Program Deployment Manager og Network of Excellence Manager. Her med ansvar for å lede et internasjonalt nettverk med webredaktører.